شناسهٔ خبر: 22043358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهور:

تصویب افزایش مشوق‌های صادراتی در ستاد اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: جهانگیری اظهار کرد: در ستاد اقتصاد مقاومتی برای تسهیل واردات مواد اولیه مورد نیاز صادر کنندگان، افزایش مشوق‌های صادرات و تسهیل صدور روادید تصمیماتی اتخاذ شده و حتی برخی مشوق‌های معنوی همانند فرصت ملاقات با وزیر برای آنها در نظر گرفتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات گفت: اگر بخواهیم به رونق اقتصادی برسیم باید به منابع درآمدی رونق ببخشیم و فقط چشم به درآمدهای نفتی نبندیم. بنده همواره امیدوار به بهبود وضعیت هستم و معتقدم کسانی که زحمتی کشیده و مسیر را طی کرده‌اند باید مسیرشان ادامه پیدا کند.چون قضاوت کسانی که فقط نیمه خالی لیوان را می‌‌بینند پسندیده نیست.

وی افزود: ما مسیری طولانی در اقتصاد ایران طی کرده‌ایم و حتما نقاط ضعف و قوت و همچنین دستاوردها و اشکالاتی داریم، بنابراین برای رفع اشکالات باید به نقاط قوت خود توجه کنیم. در سال جاری 47 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته‌ایم و امیدواریم به 50 میلیارد دلار برسد و لازم است از کسانی که کشور را به این وضعیت رسانده‌اند قدردانی کنیم و جایگاه آنها تکریم شود.

جهانگیری یاد آور شد: حتی در رابطه با رفع بیکاری، توسعه صادرات مشاغل بسیاری برای مردم ایجاد می‌کند. اکنون سه میلیون بیکار در کشور وجود دارند که باید مشکلاتشان برطرف شود و در این راستا افزایش قدرت بخش خصوصی نقش تعیین کننده دارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: یک بار همراه با وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مرحوم عسکراولادی خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم تا آقای عسکر اولادی گفتند ما از جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار سخن می‌گویم اما باید بدانیم که خارجی‌ها به رفتار ما با بخش خصوصی خودمان نگاه می‌کنند. بنده چند بار از مقام معظم رهبری شنیدم که می‌فرمودند آن جمله مرحوم عسکر اولادی بسیار با ارزش و پر مغز بود.

وی با اشاره به فضای مناسب بین‌المللی برای همکاری با ایران اظهار کرد: بعد از برجام، فضای بین‌المللی برای کار با ایران فضای بسیار مثبتی است. سابقه نداشته که رئیس جمهور آمریکا این چنین علیه کشوری سخن بگوید و دنیا به سخنان وی بی اعتنایی کنند و امروزه همه دنیا خواهان کار کردن با ایران هستند؛ هر چند که ممکن است موانعی وجود داشته باشد اما با همت افراد مجرب برطرف می‌شود و بنابراین باید از این فرصت برای همکاری با دنیا استفاده کنیم

جهانگیری یاد آور شد: در هفته دولت هم خدمت مقام معظم رهبری بودیم که فرمودند به غیر از رژیم صهیونیستی روابط خود با تمام دنیا را گسترش دهید. ما برای تعامل با آمریکا مشکلی نداریم اما این خود سیاست مداران آمریکا بودند که با رفتار اشتباه خود شرکت‌های آمریکای را از بازار ایران محروم کردند.

معاون اول رئیس جمهور به اهمیت دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و گفت: دیپلماسی اقتصادی از مهمترین سیاست‌های این دولت است و در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و معاونت اقتصادی در حال حاضر تبدیل شده به معاونت اصلی است و سفارتخانه‌های ما هم باید تمام توان خود را در حمایت از توسعه صادرات انجام دهند و سفیری موفق تر است که در این زمینه بهتر عمل کند.

وی افزود: یقینا ثبات اقتصادی مهمترین پیش نیاز فعالیت‌های اقتصادی ما است و به همین دلیل اسرار داریم که شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، نرخ ارز و نرخ سود بانکی برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد و تلاطم در اقتصاد کشور به وجود نیاید. صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده است و برای توسعه حمایت ‌ها از این بخش باید وزارت اقتصاد هم وارد میدان شود، چرا که هدف ما توسعه صادرات است و اگر دولت به صورت صادقانه می‌خواهد از افزایش صادرات حمایت کند باید صادر کنندگان داخلی را به شرکت‌های خارجی متصل کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت مناسبی برای کمک به کشور دارند اظهار کرد: لازم است بخش گردشگری را فعال کنیم و در این عرصه هم باید بخش‌ خصوصی به میدان بیاید.

وی افزود: ما در جلسات متعددی این تصمیم را گرفتیم که مالیات بر ارزش افزوده برای صادر کنندگان حذف شده و آنچه در دریافت شده عودت داده شود و اگر این اتفاق رخ ندهد تخلف صورت گرفته است و البته بنده معتقدم حضور آقای شریعتمداری در وزارت صنعت، نعمت ارزشمندی است.

معاون اول رئیس جمهور در پایان به مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای حمایت از صادر کنندگان اشاره کرد و گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی برای تسهیل واردات مواد اولیه مورد نیاز صادر کنندگان، افزایش مشوق‌های صادرات و تسهیل صدور روادید تصمیماتی اتخاذ شده و حتی برخی مشوق‌های معنوی همانند فرصت ملاقات با وزیر برای آنها در نظر گرفتیم.

گفتنی است، بیست و یکمین سالروز ملی صادرات امروز با شعار "صادرات، تکرار عزم ملی" در سالن اجلاس سران تهران آغاز شد و در این مراسم صادر کنندگان برتر کشور حضور داشته و از آنها با حضور معاون اول رییس جمهور تقدیر به عمل آمد. ۲۹ مهر با تصویب شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی صادرات تعیین شده است تا از تلاش صادرکنندگان غیرنفتی تجلیل شود.

نظر شما