شناسهٔ خبر: 22043137 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حال ناخوش عشایر کوچرو در گچساران

گچساران- ایرنا- عشایر کوچرو استان کهگیلویه و بویراحمد که این روزها تازه از ییلاق به قشلاق برگشته اند و یا در حال بازگشت هستند به دلیل وجود راه های نامناسب، کمبود علوفه و آب روزهای سختی را سپری می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تخریب راه های ارتباطی و فاسد شدن علوفه ها به دلیل بارندگی های سیل آسای تابستانی و خشک شدن چشمه ها عشایر را دچار مشکل کرده است.
ننه بیگم زن عشایری با اشاره به کمبود علوفه و آب برای مصرف دام و انسان در مناطق عشایری گچساران از مسئولان خواست برای کمک به رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.
وی با یادآوری ظرفیت های زندگی عشایری در تهیه بخش عمده ای ازمواد غذایی مورد نیاز و تولید لبنیات سالم و صنایع دستی افزود: وجود این مشکلات باعث مهاجرت جوانان به مناطق شهری و ضربه به اقتصاد ملی می شود.
کربلایی مراد از عشایر گچساران با بیان اینکه علوفه مراتع براثر کم بارشی خشک شده، می گوید: درآمد کم عشایر امکان خرید علوفه دستی را به آنان نمی دهد.
وی خشک شدن چشمه ها را از مشکلات جدی این روزهای عشایر در گچساران عنوان کرد.
این پیرمرد دنیا دیده تصریح کرد: از آنجا سلامت انسان و دام نیازمند وجود آب است کمبود آب مهمترین مشکل این روزها در مناطق عشایری گچساران است.
یک دختر جوان که پس از تحصیلات دانشگاهی نزد خانواده خود بازگشته است با اشاره به مشکلات ایل راه ها و رایج شدن کوچ با کامیون در سال های اخیر بیان کرد: آیین و سنت های کوچ، پوشش مردان و زنان و آواها و نواهای مناطق عشایری فرصتی برای رونق بوم گردی در مناطق عشایری است که لازمه آن کمک به رفاه حال عشایر است.
پری دره شوری افزود: زندگی عشایری با تمام مشکلات آن به دلیل آسیب های اجتماعی کم، مصرف غذاهای سالم و هوای پاک نمونه ای از یک زندگی خوب برای بشر امروز توام با آرامش است.

** تخریب 70درصد راه های عشایری بر اثر بارندگی تابستان
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: 70درصد از راه‌های عشایری این شهرستان در87 منطقه قشلاقی بر اثر بارندگی تابستانه تخریب شد و هم اکنون امور عشایر در حال بازگشایی این راههاست.
قربان کرمی افزود: 900 کیلومتر راه عشایری در شهرستان گچساران وجود دارد که 630 کیلومتر از این راهها بر اثر بارندگی تابستانه تخریب شد.
وی میزان خسارت وارده بر اثر بارندگی تابستانه به راههای عشایری گچساران را بیش از یک میلیارد ریال ذکرکرد.
کرمی ادامه داد: در حال حاضر سه دستگاه لودر و گریدر کار بازگشایی راه های 87 منطقه عشایری گچساران را برعهده دارد.

** خشک شدن بخش عمده ای از چشمه ها
رئیس امور عشایر گچساران در ادامه افزود: افزون بر 35 دهنه چشمه در مناطق عشایری این شهرستان وجود دارد که 85 درصد آنها بدلیل خشکسالی خشک شده است.
کرمی گفت: 400کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ عشایر این شهرستان وجود دارد که 100 کیلومتر آن دارای موانع است.
وی تصریح کرد: این ایل راه ها بوسیله منابع طبیعی به مردم واگذار شده و به همین دلیل عشایر زمان کوچ با مشکلات تردد مواجه می شوند.
این قشر مولد سالانه 2 هزار و 700 تن گوشت قرمز،6 هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.
عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند.
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: کمبود علوفه و آب در مناطق عشایری ، مشکلاتی برای عشایر این شهرستان بوجود آورده است.
کرمی افزود: به دلیل سردی هوا در مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان،چهارمحال بختیاری و فارس ،عشایر گچسارانی مستقر در این مناطق زودتر از زمان متداول کوچ به مناطق قشلاقی بازگشته اند.
زمان کوچ عشایر به مناطق قشلاقی گچساران معمولا نیمه دوم مهرماه صورت می گیرد.
یکهزار و 865 خانوار عشایری، قشلاق را در گچساران سپری می کنند.

** کمبود علوفه مرتعی
وی ابراز داشت: کمبود علوفه مرتعی به دلیل فاسد شدن پس از بارندگی های سیل آسای تابستان امسال، گرانی علوفه دستی و خشک شدن تمام چشمه ها زندگی را برای مردم در مناطق عشایری دشوار کرده است.
وی بیان کرد: این اداره با تمام امکانات و تجهیزات موجود برای رفاه حال عشایر در این شهرستان تلاش می کند.

** تلاش برای خدمات رسانی به عشایر
رئیس اداره امور عشایر گچساران تصریح کرد: پنج دستگاه تانکر با ظرفیت روزانه 200 متر مکعب برای آبرسانی سیار به عشایر این شهرستان ساماندهی شده است.
کرمی بیان کرد: راه گشایی، ساخت سرویس های بهداشتی، زیرسازی چادرها و تعمیر و نگهداری جاده ها از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای رفاه عشایر گچساران است.

** بازگشت 70درصد عشایر به مناطق قشلاقی
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:70درصد از عشایر این استان به 350 منطقه قشلاقی در شهرستان‌های گرمسیری بازگشته اند.
کوج زودهنگام عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 15 شهریورماه گذشته آغاز شده و بقیه عشایر استان تا پایان مهرماه وارد مناطق قشلاقی می شوند.
بهمن آزادی اظهار داشت: با شروع فصل سرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام‌های خود از مناطق سردسیری (ییلاق) کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های اصفهان و فارس به مراتع و عرصه‌های طبیعی گرمسیری (قشلاق) این استان بر می گردند.
وی تعداد عشایر کوچ رو کهگیلویه و بویر احمد را بیش از 11 هزار خانوار ذکر کرد.
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با ورود عشایر به مناطق قشلاقی ،کار آبرسانی سیار به عشایر با 15 تانکر به ظرفیت روزانه 450 متر مکعب صورت می گیرد.
وی تاکید کرد که شهرستان‌های قشلاقی این استان برای پذیرایی و استقرار عشایر در مناطق مشخص شده در آمادگی کامل بسر می برند.
آزادی گفت: گروه‌های دامپزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی و نیروی انتظامی در مسیر حرکت عشایر حضور دارند و مخازن ذخیره آب، کامیون‌های آبرسانی سیار، بازگشایی جاده‌ها، فروشگاه‌های مناطق عشایری و ذخیره نفت سفید از برنامه ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از عشایر در مناطق قشلاقی است.
وی از عشایر خواست که برای تامین امنیت عشایر و دام های آنان در زمان حرکت، خانوارهای عشایری از کوچ شبانه و حرکت در مسیر جاده‌ها خودداری کنند.
به گفته وی از دو دهه پیش تاکنون ببیش از 70 درصد از جمعیت عشایری کوچ روی این استان ترجیح می دهند به جای پیاده کوچ کردن با کامیون به مناطق قشلاقی بروند.
آزادی افزود:30 مخزن ذخیره آب در مسیر تردد عشایر در بین راه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد نصب شده است.
وی تعداد مخازن آب ساخته شده در مناطق عشایری این استان را یک هزار و 300 مورد ذکر کرد.
25 اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها تجهیز شده است.

** پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای تامین علوفه دام
ازادی در ادامه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به عشایر را از برنامه های دولت برای تامین علوفه و پرورابندی دام آنان در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
آزادی گفت: این تسهیلات با کارمزد چهار درصد به میزان 80 میلیون ریال برای هر خانوار عشایری در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: امسال 58 میلیارد ریال تسهیلات برای تامین علوفه و پرواربندی دام عشایر پرداخت شده و تا پایان سال میزان تسهیلات پرداختی به 200 میلیارد ریال خواهد رسید.
54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و سالانه 10 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.
12 درصد از جمعیت استان 713 هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد با 11 هزار خانوار عشایر کوچرو هستند.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:مسعود علیزاده
8143/1662

انتهای پیام /*

نظر شما