شناسهٔ خبر: 22043108 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در سومین سال بزرگداشت استاد مولایی مطرح شد؛

تجلیل از 3 شاگرد استاد مولایی/ اشتیاق به آموزش قرآن برای توشه آخرت + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: سومین سالروز درگذشت استاد مولایی روز گذشته، فضایی برای بیان خاطراتی شیرین از استاد فقید و بزرگداشتی برای سه تن از شاگردان مبرزش رحیم ‌آهور، یحیی‌ علیمردانی و محسن مظاهری تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین سالروز درگذشت استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) به‌ میزبانی دارالقرآن‌ بیت‌الزهرا(س) با حضور جمعی از قاریان، اساتید و فرهیختگان قرآنی، روز گذشته ۲۸ مهرماه‌، در جلسه قرآن هفتگی ابراهیم‌ آهور، مدرس علوم قرائات مختلف برگزار شد.

در این مراسم که با تجلیل از اساتید پیشکسوت رحیم ‌آهور، یحیی‌ علیمردانی و محسن مظاهری همراه بود، محمدرضا پورزرگری، مجتبی پرویزی، علیرضا امانی و دیگر قاریان خوشخوان آستان قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.

دغدغه استاد مولایی به تربیت شاگرد با وجود اقامت آمریکا+صوت و عکس

همچنین در اواسط این مراسم، مجید داوودی، از شاگردان استاد علیمردانی و مرحوم استاد مولایی دقایقی به سخنرانی درباره شخصیت والای استاد خود پرداخت و گفت: بنده آموزش قرآن را از محضر یحیی علیمردانی، پیشکسوت قرآنی کشورمان آغاز کردم. یادم می‌آید که استاد، صبح‌های جمعه ساعت 4 صبح با موتورسیکلت، دنبال بنده می‌آمدند و به جلسه قرآنی مسجد الرضا(ع) ایشان می‌رفتیم.

وی با بیان اینکه استاد علیمردانی شخصیت قرآنی عجیبی دارد اضافه کرد: استادان امام جمعه، عباس سلیمی و ... را ایشان تربیت کرده است. استاد علیمردانی، دلسوزی عجیبی برای شاگردان خود دارند. در همین ماه مبارک رمضان امسال، ایشان در مسجد یاسین برای دانش‌آموزان 12 ساله کلاس  قرآن گذاشته بودند. من از شما سوال می‌کنم که اگر کسی از نسل معاصر به این درجه از استادی برسد، حاضر است بیاید و به بچه‌های 12 ساله درس روخوانی بدهد؟ الان همه کسانی که از نسل های دوم و سوم بعد از استاد علیمردانی و استاد مولایی هستند، به یک جایی که رسیدند می‌گویند فقط کسانی را به شاگردی می‌پذیریم که خوب و روان قرآن بخوانند و کلاس، کاملا تخصصی است. قاری که دیگر قاری است، اگر توانستید الفبای قرآن را به کسی یاد دهید، استاد هستید.

دغدغه استاد مولایی به تربیت شاگرد با وجود اقامت آمریکا+صوت و عکس

داوودی با اشاره به اینکه مطالعات استاد علیمردانی در زمینه علوم قرآنی و ولایت بسیار بالاست، تصریح کرد: استاد علیمردانی، تاریخ یهودیت را در 200 صفحه خلاصه‌نویسی کرده‌اند که اثر بسیار ارزشمندی است. از جمله ویژگی‌های جلسه استاد علیمردانی نیز این است که جلسه تمام نمی‌شود، مگر اینکه بخشی از آیاتی که خوانده شده است، تفسیر شود. قاری قرآن، رسالتش، القاء معانی و مفاهیم و منظور خداوند متعال در کلمات قرآن کریم است.

در میان تلاوت‌های قاریان و شاگردان ابراهیم آهور، یک حافظ نیز به ارائه محفوظاتش پرداخت. علی فیضی، حافظ کل قرآن کریم که حفظ خود را با استاد مولایی تمام کرده است، تمرین قرائات مختلف را در جلسه ابراهیم آهور انجام می‌دهد.

پس از تلاوت علی فیضی، آهور، یادی از استاد مولایی کرد و گفت: 22 ساله بودم و در مراسم نهار صندوق نیکان کنار استاد نشسته بودم که استاد به بنده گفت: ابراهیم، من از دنیا می‌روم ولی هر شاگردی که تو تربیت کنی، بخشی از ثوابش برای من است. استاد مولایی اقامت آمریکا را داشت، اما به عشق اینکه شاگرد تربیت و توشه و ذخیره آخرت کسب کنند، در ایران ماندند.

دغدغه استاد مولایی به تربیت شاگرد با وجود اقامت آمریکا+صوت و عکس

آهور در پاسخ به این سوال که چرا جلسه استاد مولایی به منشاوی‌خوان‌ها معروف بود؟ گفت: اتفاقا در دهه 50 اکثر شاگردان استاد مولایی، مصطفی‌خوان بودند. یکی از بزرگترین مصطفی‌خوان‌های جلسه استاد مولایی، محمدحسین سبزعلی بود. منتها در دهه 60، اعجوبه‌ای به نام عبدالرضا صدیق پیدا شد که بنده نیز خیلی از استاد صدیق استفاده کردم. ایشان نابغه علوم قرائت و با اجرای بسیار زیبا و احساسی بود. استاد صدیق، منشاوی‌خوان بود و خیلی زیبا به صورت مجلسی با استفاده از قرائات مختلف تلاوت می‌کرد. در دهه 60 به تبع استاد صدیق، بیشتر شاگردان استاد مولایی از منشاوی تقلید کردند.
گزارش ایکنا حاکی است، دارالقرآن بیت‌الزهرا(س) در خیابان شریعتی، خیابان معلم، انتهای خیابان‌ معلم، خیابان گوهری، کوچه شهید گرامی واقع‌ است.

در پایان این مراسم که با حضور میهمانان عراقی و افغانستانی برگزار شد، نماز جماعت ظهر و عصر اقامه شد و همه حاضران، مهمان سفره اطعام قرآن کریم شدند.‌ 

 در ادامه تلاوت‌های این مراسم و گزارش تصویری ارائه می‌شود.

محمدرضا پورزرگری

دریافت

مجتبی پرویزی

دریافت

ّ

نظر شما