شناسهٔ خبر: 22042988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

تکذیب خبر معرفی دری‌اصفهانی از سوی نهاوندیان به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای/ چرا یک ادعای کذب، علی‌رغم توضیح رسمی تکرار می‌شود؟

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه‌های کشور جوابیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد:

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / جوابیه نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان به شرح ذیل است:

برادر گرامی جناب آقای حسین شریعتمداری

مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان

سلام علیکم

در شماره چهارشنبه ۲۶/۷/۱۳۹۶ آن روزنامه، مطالبی درخصوص مصاحبه اخیر این جانب منتشر شده است که به سبب شمول بر برخی موارد نادرست، شایسته است بنا به حکم قانونی، شرعی و اخلاقی، برای تصحیح خطا و روشنگری اذهان، نکات زیر در همان صفحه منتشر شود:

۱- موضع‌گیری قاطع و متحد در برابر اظهارات ضد ایرانی ترامپ، موضوع اصلی آن مصاحبه بوده است که باید از هر فرصتی برای طرح آن در فضای افکار عمومی جهانی استفاده کرد.

۲- امروز در مقابل رویکرد تنش‌آفرین و نگران‌کننده آمریکا در منطقه، جمهوری اسلامی ایران محور تأمین امنیت و آرامش است. در شرایطی که تبلیغات صهیونیستی و ارتجاعی، ایران را عامل نگرانی معرفی می‌کنند، وظیفه ما تبیین رویکرد منطقی و حکیمانه ایران در رفع نگرانی‌هاست.

۳- سیاست کلی نظام که در ابلاغات و بیانات رهبری معظم انقلاب از جمله در مراسم تنفیذ ریاست محترم جمهوری مورد تأکید قرار گرفته است، «تعامل گسترده با جهان» است. دیپلماسی فعال کشور در کنار حضور و تعامل عزتمندانه منطقه‌ای، وظیفه مذاکره با همه کشورها- به استثناء رژیم صهیونیستی و آمریکا- در جهت پیشبرد راه‌حل‌های اصولی ایران برای مشکلات منطقه‌ای و جهانی را دارد. ابتکارات ایران در مسائل مختلف منطقه‌ای از طریق این مذاکرات، موردتوجه جهانی قرار گرفته است. ملاک اصلی در این مذاکرات همیشه معیار عزت، حکمت و مصلحت بوده و خواهد بود. مذاکره با همسایگان و دیگر کشورها برای رفع نگرانی‌ها و تبیین سیاست‌ها، موضوع و موضع جدیدی نیست و همواره در چارچوب مصالح نظام صورت گرفته و خواهد گرفت.

۴- در مصاحبه اخیر تصریح شد مذاکره مجدد برجام ناممکن است و برنامه موشکی ایران موضوع مذاکره با گروه ۵+۱ نبوده است. در مصاحبه قبلی با CNN هم تأکید شد که تأسیسات موشکی ایران، جزء برنامه دفاعی کشور است و قابل مذاکره نیست. مذاکره با اروپائیان یا هر کشور دیگر در محدوده روابط دوجانبه، چند جانبه و بین‌المللی؛ و حسب مصالح کشور صورت گرفته و می‌گیرد. اروپائیان در این مذاکرات باید به صراحت بشنوند که پایبندی ایران به برجام تنها در صورت تحقق عملی تعهدات طرف مقابل ادامه خواهد یافت.

۵- متأسفانه به نحوی نامربوط، اشاره به خبر جعلی معرفی آقای دری از سوی این‌جانب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شده که بی‌پایه و نادرست است. وزارت خارجه صریحاً اعلام کرده است که ایشان به عنوان کارشناس بانکی «معرفی شده از سوی بانک مرکزی»، مورد مشورت تخصصی تیم مذاکره قرار گرفته است و وزارت اطلاعات، به عنوان دستگاه مسئول امنیتی کشور، رعایت همه ملاحظات امنیتی در مذاکرات را به عهده داشته و تائید کرده است. معلوم نیست چرا یک ادعای کذب، علی‌رغم توضیح رسمی تکرار می‌شود و منبعی که ناصالح و نامعتبر انگاشته می‌شود، مبنای نشر خبر کذب قرار می‌گیرد؟ رعایت تقوا و تبیّن در نقل خبر و موضع‌گیری براساس آن، وظیفه قرآنی و اخلاقی است که از نیروهای متعهد و اصیل در رسانه‌ها بیش از دیگران، انتظار آن می‌رود.

۶- مواضع اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا به وضوح نشان داده است که تا چه حد از عزت و متانت نظام خشمگین‌اند. آیا نباید انزجار جهانی از این مواضع را به فرصت نمایش وحدت و انسجام ملی و پرهیز از تضعیف و تفرقه تبدیل کنیم؟ امروز در تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، باید تمرکز را بر اولویت اقتصاد مقاومتی و مقابله با تهدیدات دشمنان قرارداد و جبهه متحد خادمان آرمان‌های نظام را به دور از ابهام‌آفرینی و اتهام‌زنی، مستحکم‌تر از همیشه حراست کرد.

توفیق جنابعالی و همکاران محترم را در خدمت به ارزش‌های اصیل اسلام و انقلاب اسلامی خواستارم.

محمد نهاوندیان

منبع :ایلنا

نظر شما