شناسهٔ خبر: 22042708 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در همایش ملی ابریشم کشور در رشت مطر‌ح شد؛

رونق صنعت ابریشم با فرهنگ سازی / فرش ایرانی ، برای کشور یک هویت ملی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: تولید ابریشم و توسعه صنایع پایین دستی آن یکی از اولویت‌ها برای ایجاد اشتغال در استان می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از رشت، فرهاد دلق‌پوش؛ در دیدار با رئیس مرکز ملی فرش ایران، که در حاشیه همایش ملی ابریشم کشور در رشت انجام شد، اظهار داشت: فرش ایرانی به عنوان یک هویت ملی است و با توجه به ظرفیت‌های ذاتی و تاریخی استان در تهیه مواد اولیه و بافت فرش ابریشم و صنایع مرتبط استان گیلان به عنوان پایلوت می‌تواند مطرح شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به تاکید متوالی نماینده ولی فقیه در استان بر حمایت و توسعه محصولات چای، برنج و ابریشم عنوان کرد: پیشینه تاریخی استان گیلان به خوبی نشان می‌دهد که بسیاری از شهرستان‌های استان در تولید پیله ابریشم و نوغانداری نسبت به سایر استان‌های کشور پیشتاز بوده‌اند بر همین اساس نیز مرکز تحقیقات ابریشم کشور و مرکز توسعه نوغانداری کشور در شهرستان رشت بنا شده‌است.

وی بر استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها برای تولید و توسعه ابریشم کشور تاکید کرد و گفت: پرورش کرم ابریشم و نخ ابریشمی و تولید انواع فرش ابریشمی می‌تواند زنجیره ارزش این صنعت بومی استان را کامل به سمت ارز آوری و صادرات سوق دهد.

دلق پوش با اعلام اینکه تا دو ماه آینده خطوط ترانزیت ریلی نیز به توسعه تجارت و صادرات استان در کنار سایر زیرساخت‌های موجود کمک خواهد‌کرد، گفت: جهت تولید و توسعه ابریشم استان نیاز به تعریف استراتژی دقیق و کار آمد داریم و تولید ابریشم و توسعه صنایع پایین دستی آن یکی از اولویت‌ها برای ایجاد اشتغال در استان است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در این دیدار از حسن نظر و حمایت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در جهت اعتلای تولید ابریشم تشکر و قدردانی کرد و گفت: توسعه ابریشم یک صنعت چند وجهی است و بعد کشاورزی و هم صنعتی و البته بحث تجاری بر آن حاکم است.

حمید کارگر تولید فرش ابریشم را به لحاظ حجم اندک سرمایه‌گذاری و نوع تکنولوژی قابل تامل دانست و گفت: این صنعت با صنایع دیگر که بسیار هزینه بر و دارای پیچیدگی خاصی هستند، اصلا قابل مقایسه نیست و به راحتی می تواند با فرهنگ سازی و هدایت سرمایه های مردمی، جایگاه مناسبی را کسب نماید.

وی از فرش ایرانی به عنوان سفیر فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: در همه استان‌ها کم و بیش درگیر تولید ابریشم و فرش دستبافت هستند ولی تولید فرش در استان گیلان در قیاس با شهر های پر آوازه فرش دستباف کشور، غیر منتظره و بدون عیوب  معمول در حال بافت  و تولید است.

کارگر با اشاره به آماده شدن سند راهبردی جامع در بحث فرش عنوان کرد: نقش استان گیلان در تدوین سند راهبردی که بعنوان یک سند بالادستی می باشد، مشخص است و جایگاه استان گیلان در تامین و تولید مواد اولیه نسبت به سایر استان ها قابل اتکا است و برای تقویت این صنعت همت و همراهی مسئولین استان گیلان مورد تاکید است. 

همایش ملی ابریشم ایران  روز گذشته در تالار حکمت دانشگاه گیلان با حضور بیش از 500 نفر از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت نوغانداری استان های خراسان ، یزد ، تهران ، اصفهان و گیلان با مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سایر نهادهای مرتبط ملی و استانی برگزار شد.

 

نظر شما