شناسهٔ خبر: 22042537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اشتغال؛ مهمترین مشکل این روزهای جوانان صومعه‌سرایی

خبرگزاری شبستان: این روزها اکثر جوانان در جامعه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که اشتغال در صدر همه مشکلات وجود دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان_ صومعه‌سرا: افراد در طول زندگی روزمره خود همواره با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و که گاهی از شدت بروز و ظهور این مشکلات به بیماری‌های زیادی همچون افسردگی، اختلال اعصاب و روان و دیگر بیماری‌ها دچار می‌شوند و گاهی جامعه به سمت ناهنجاری پیش می‌رود.

 

خیلی‌ها از مشکلات اقتصادی در کشور سخن می‌گویند، جوانان مسائل مهم‌تری چون اشتغال، ازدواج و مسکن را مطرح می‌کنند و رکود در بازار این روزها دغدغه خیلی‌هاست.

 

برخی افراد هم با توجه به آمارهایی که توسط مسئولان اعلام می‌شود، مسائل فرهنگی را مهم‌ترین مشکل این روزهای جامعه می‌دانند، آمارهای وحشتناک طلاق، افزایش جرم و جنایت و بی بند و باری‌های اخلاقی تنها بخش کوچکی از دریای بزرگ این موضوعات است که توجه بخشی از جامعه ایرانی را به خود اختصاص داده است.

 

عدم توسعه‌یافتگی، نبود زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب در روستاها و هدر رفت استعدادها و پتانسیل‌ها، مشکلات جامعه و تلاش‌هایی برای حل و فصل آن‌ها نمونه‌ای خروار مشکلات مردم است.

 

در این راستا با چند تن از جوانان شهرستان‌های صومعه‌سرا به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا اهم مشکلاتشان را جویا شویم؛

 

 

 

معضل بیکاری سبب ایجاد ناهنجاری‌های زیادی در جامعه می‌شود

مهدی معینی، یکی از جوانان صومعه‌سرایی با بیان اینکه در جامعه امروزی کمتر کسی پیدا می‌شود که با مشکلات روبه رو نباشد، اظهار داشت: از اهم مشکلات امروز جوانان، اشتغال و معضل بیکاری است.

 

وی با بیان اینکه برای سر کار رفتن فقط باید پارتی داشت و دیگر کسی به شایسته سالاری نگاهی نمی‌اندازد، افزود: متاسفانه امروز به گونه‌ای شده که از جوانان ارزشی در کمتر جایی استفاده می‌شود و تا آشنایی در جایی نداشته باشیم آرزوی برسر کار رفتن را هم باید داشته باشیم.

 

 این جوان صومعه‌سرایی با بیان اینکه معضل بیکاری سبب ایجاد ناهنجاری‌های زیادی از جمله سرقت، اعتیاد و .. در جامعه می‌شود، گفت: مسئولان امر باید شرکت‌های صنعتی و ادارات را بومی سازی کنند و از جوانان هر شهرستان برای کار در آن شهر استفاده کنند.

 

معینی با بیان اینکه وقتی فردی غیر بومی را برای کار در این شهرستان می‌آورند، نمی‌تواند به درستی به مشکلات آن شهر رسیدگی کند، تصریح کرد: متاسفانه اکثر جوانان امروزی بیکارند و از شدت بیکاری کل روز خود را در قلیان‌سراها، پارک‌ها و یا در فضای مجازی می‌گذرانند.

 

 

وقتی واردات بیشتر از صادرات باشد قطعا آن کشور پیشرفتی نخواهد کرد

مریم ضیایی، یکی دیگر از جوانان صومعه‌سرایی با بیان اینکه کمبود درآمد مردم و عدم تبدیل وضعیت شغلی از مهمترین مشکلات است، خاطرنشان کرد: چرا در جامعه اسلامی باید به گونه‌ای باشد که عده‌ای 1میلیون حقوق بگیرند اما فرد دیگری که نصف دیگری کار نمی‌کند، باید حقوق 7،8 میلیون تومانی و به بالا دریافت کند.

 

وی با بیان اینکه اگر جامعه ما اسلامی است پس باید قانونی در آن وضع شود که همه از حقوق یکسان برخوردار باشند تا اشرافی گری و فقر کم شود، اظهار داشت: متاسفانه اکثر مسئولان جامعه ما فقط به فکر پر کردن جیب خود هستند و غافل ازینکه آن دنیایی هم وجود دارد.

 

این جوان صومعه‌سرایی با بیان اینکه رئیس دولت باید در کار اجرائی خود اشتغال را مهمترین مشکل در نظر بگیرد، افزود: متاسفانه شاهدیم که مربا، سوزن، سر قوطی و خیلی چیزهای دیگر که به راحتی می‌توان در کشور تولید کرد به کشور وارد می‌شود.

 

ضیایی با بیان اینکه متاسفانه ما فقط چند سالی است شعار از مسئولان می‌شنویم و هیچ رفاهی تا کنون ندیده‌ایم، گفت: وقتی واردات بیشتر از صادرات باشد قطعا آن کشور پیشرفتی نخواهد کرد.

 

 

اشتغال، ازدواج، حجاب و دنیای مجازی از اهم مشکلات امروز جامعه

صفیه نیک‌کار، یکی دیگر از جوانان ضیابری با بیان اینکه اشتغال، اولین و مهم ترین و اجتناب ناپذیرترین مشکل هر جوانی است که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه با آن مواجه می‌شود، تصریح کرد: مسئولان می‌گویند خود جوان باید تولید اشتغال کند، اما با کدام سرمایه و مکان؟

 

وی با بیان اینکه اگر جوانی بخواهد تسهیلات دریافت کند باید ضامن و شرایط خاصی داشته باشد که پس از دریافت آن، برای پس دادن با مشکلات جدی‌تری رو‌به رو می‌شود، خاطرنشان کرد: مسئله جدی‌ دیگر این روزهای جوانان، ازدواج است.

 

این جوان ضیابری با بیان اینکه حداقل شرایط یک زندگی معمولی و کم توقع مستلزم دارا بودن یک شغل با درآمد متوسط است، اظهار داشت:  این موضوع هم به همان مسئله اول یعنی شغل باز می گردد.

 

نیک‌کار با بیان اینکه اگر ایجاد اشتغال و یا کمک هزینه ازدواج در حد توان مسئولان نیست، پس برنامه‌های مفرح برای روستاها و شهرها فراهم کنند، افزود: درلابه‌لای این برنامه‌ها به مسئه حجاب و دنیای مجازی و تربیت فرزند هم باید توجه خاص شود.

 

وی گفت: در مهدها برای کودکان از سنین بسیار پایین، برنامه‌های تربیتی و آموزشی صحیح متناسب با فرهنگ یک فرد ایرانی اختصاص داده شود، به قول معروف؛ خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج.

 

این جوان ضیابری تصریح کرد: از مسئولان خواستارم به جای پارتی بازی و فامیل و آشنا بازی، افراد کارآمد و حقیقتا متخصص، در هر پستی گمارده شود تا موجب پیشرفت بهتر مردم و بهبودی اوضاع گذشته شود.

 

گفتنی است، انتظار می‌رود، رفع مسائل و مشکلات جوانان بویژه حل مشکل اشتغال آنان بصورت جدی در دستور کار دولت و مسئولان استانی قرار گیرد و درصدد باشند از طریق جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، فضا را برای رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار مهیا سازند.

 

گزارش از مائده فلاحتکار ضیابری

نظر شما