شناسهٔ خبر: 22042373 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در جشن روز ملی صادرات اعلام شد

انتقاد شافعی از سهم ۰.۲۴ درصدی ایران از صادرات جهانی/حتی باکشورهای همسایه تجارت آزاد نداریم

R1342/P1010113/S7,78/CT47 / R1342/P1010113/S7,78/CT11

رئیس اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم برقراری تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی با سایر کشورها گفت: در حالی که کشورهای رقیب‌مان با کشورهای زیادی این دو امر را برقرار کرده‌، ما نتوانسته‌ایم حتی با کشورهای همسایه تجارت آزاد یا ایجاد تعرفه‌های ترجیحی داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری تسنیم، غلامحسین شافعی امروز در بیست‌ویکمین سالروز ملی صادرات (29 مهرماه) با شعار صادرات و تکرار عزم ملی در سالن اجلاس سران تهران  اظهار کرد: بخش صادرات ما مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشورمان مشکلات دارد اما آسیب‌پذیری این بخش در مقابل تلاطمات سیاسی بیشتر است.

وی افزود:‌بخش قابل توجهی از صادرات کشورمان در شرایط فعلی مواد کشاورزی و خام معدنی است که یکی از جذابیت‌های صادراتی آن داشتن یارانه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران  ادامه داد: نگاهی جدید و تازه و توجه به بخش تولید در کشور و داشتن صادرات صنعتی و غیرنفتی برای ما بسیار مورد اهمیت است اما براساس اطلاعات بانک مرکزی، کالاهای صادراتی ما ارزش کمی در مقایسه با کالاهای وارداتی دارند.

شافعی ادامه داد: سهم ما از صادرات جهانی 0.34 درصد است که اگر نفت را از آن برداریم این رقم به 0.24 کاهش می‌یابد که با توجه به قابلیت‌ها و موقعیت‌های موجود کشورمان بسیار کم است و در فاصله میان‌مدت می‌تواند به رقم بالاتری رشد یابد که لازمه آن انجام اقداماتی دیگر است. 

وی گفت: در بند یک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آنچه به عنوان مسائل پیش روی ما برای صادرات وجود دارد موضوع توجه به دیپلماسی اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران  افزود: رئیس جمهور، معاون اول و وزیر امور خارجه در این ارتباط مناسب‌ترین همکاری را با بخش خصوصی داشته‌اند و در اکثر مذاکرات بخش خصوصی حضور یافته است اما یکی از مشکلات ما در بحث صادرات قیمت تمام شده کالاهای تولیدی است که شرایط مناسب رقابت را از ما می‌گیرد.

شافعی تصریح کرد: در طول چند سال گذشته صنعت ما از نظر تکنولوژی نتوانسته است خود را همپای جهان پیش ببرد.

وی گفت: در موضوع هدفمندی یارانه‌ها نیز سهم صنعت به خاطر پایین آوردن مصرف انرژی در صنایع‌مان عمل نشد که این عوامل منجر به عقب‌ماندگی و افزایش هزینه‌های تولید شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در اکثر کشورهایی که کار می‌کنیم و به آنجا صادرات داریم دیگر کشورهای رقیب عضو سازمان تجارت جهانی هستند و تعرفه‌های ترخیص کالاهای ما در مقایسه با رقبا فاصله زیادی دارد.

شافعی با ذکر مثالی افزود: در حالی که برخی کشورها برای ترخیص 4 درصد می‌پردازند ما مجبوریم پرداخت خود را تا 20 درصد انجام دهیم که این امر مشکل است و شرایط رقابت را می‌گیرد. 

* تجارت آزاد یا برقراری تعرفه ترجیحی حتی با کشورهای همسایه نداریم

وی با اشاره به اینکه تجارت آزاد و برقراری تعرفه‌ ترجیحی میان کشورهای مختلف برقرار است اما کشورمان هنوز با بسیاری از کشورها حتی کشورهای همسایه تجارت آزاد یا تعرفه ترجیحی ندارد، تصریح کرد: این امر هزینه‌های ما را بالا می‌برد که در کنار آن باید توجه داشت که هزینه‌های حمل و نقل نیز در کشورمان بالا است و سرعت حمل و نقل ما پایین است به طوری که استفاده از حمل و نقل ریلی برای صادرات با سرعت 15 تا 20 کیلومتر  انجام می‌شود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نرخ بالای بهره بانکی نیز مشکلی پیش روی صادرات است، گفت: علاوه بر مشکل نرخ بالای بهره بانکی عدم دسترسی به منابع بانکی نیز پیش روی صادرات و اقتصاد کشورمان است.

شافعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در اتاق بازرگانی ما در مجامع بین‌المللی مهمی مانند WCF و اتاق‌های بازرگانی جاده ابریشم به عنوان نایب‌رئیس حاضریم و در اکو نیز برنامه‌های جدیدی داریم اما در سایر مجامع بین‌المللی نیز باید حضور پررنگ‌تری داشته باشیم. 

وی افزود: شرایط بهتری در آینده می‌تواند برای صادرات کشورمان وجود داشته باشد اما برای تحقق این امر بخش خصوصی باید یک بازیگر اصلی باشد نه اینکه خدای نکرده بازیچه‌ای بیش باشد. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان صحبت‌های خود گفت: در بخش ارز نیز نیازمند اتخاذ سیاست‌هایی هستیم تا صادرکنندگان‌مان با ریسک کمتری اقدام به فعالیت و برنامه‌ریزی کنند و ثبات نرخ ارز داشته باشند تا در آینده شاهد سرکوب نرخ ارزش نباشیم. 

انتهای پیام/

نظر شما