شناسهٔ خبر: 22042249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نماینده | لینک خبر

اصلاحات فریبنده عربستان برای بزک کردن چهره حکومت سعودی است

باشگاه خبرنگاران جوان

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت:اصلاحات ظاهری در عربستان برای بزک کردن چهره حکومت سعودی است و تغییر ساختاری پشت آن نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش «نماینده» مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درباره اعمال اصلاحات در عربستان نسبت به زنان اظهار کرد: در عربستان سعودی، خاندان سلطنتی مقدرات مردم را تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این حکومت سلطنتی دوام و بقای خود را در ثروت و وابستگی به قدرت‌های بیرونی می‌داند، گفت:  عربستان سعودی به دوگانه پول هنگفت نفت و وابستگی به قدرت‌های بیرونی وابسته است و قدرت‌های بیرونی برای آنان تعیین تکلیف می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: امروز می‌بینیم که حکام فسیل شده و ناکارآمدی چون ملک سلمان تصمیم‌گیر جدی نیستند و آمریکا برای آنان تعیین تکلیف می‌کند به گونه‌ای که ملک سلمان را به خارج از کشورش می‌فرستند و در غیابش شاهزاده جوانی را جایگزین وی می‌کنند.

ذالنور با بیان اینکه تغییراتی که در عربستان سعودی اتفاق می‌افتد نه برخاسته از نظر مردم این کشور و نه با عقل و درایت حکام آل‌سعود اتخاذ شده  است، تصریح کرد: نظام سلطه و در رأس آن آمریکا برای عربستان تصمیم می‌گیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه آمریکا بیش از هر چیز به دنبال ایجاد تغییراتی در حاکمیت عربستان سعودی است، گفت: آنان با مطرح کردن بحث جوانگرایی در عربستان روی این جوان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند به این معنا که  از جیب حکام سلطنتی عربستان این جوان‌ها را روی کار می‌آورند، اما با قدرتی که به آن‌ها می‌دهند به نوعی این جوانان را وامدار خود می‌کنند و بهره‌های کافی را از آنان می‌برند.

وی با بیان اینکه مقامات آمریکا شاهزادگان سعودی را وادار به یکسری تغییرات در وضعیت اجتماعی عربستان می‌کنند، اظهار کرد:  آمریکایی‌ها با وادار کردن رژیم حاکم عربستان به این تغییرات ظاهری و نمایشی سعی می‌کنند که زمان سقوط نظام سلطنتی را به تأخیر بیندازند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: این اصلاحات ظاهری و فریبنده عربستان صرفا برای بزک کردن چهره حکومت سعودی است و تغییر ساختاری و ریشه‌ای که خواست مردم و منافع شان در آن محقق شود، مطلقا پشت این تغییرات ظاهری نیست.

نظر شما