شناسهٔ خبر: 22041232 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با امضای تفاهم‌نامه‌ای صورت گرفت؛

تجهیز خط بی‌آرتی بزرگراه امام علی(ع) به بایودیزل/کاهش 4 درصدی دوده

30057

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ستاد توسعه زیست‌فناوری و شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در زمینه توسعه استفاده از سوخت زیستی در ناوگان حمل‌ونقل شهری منعقد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ستاد توسعه زیست‌فناوری و شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در زمینه توسعه استفاده از سوخت زیستی در ناوگان حمل‌ونقل شهری در ادامه طرح پایلوت استفاده از «بایودیزل» در خط «بی‌آرتی» امام علی (ع) تهران به امضا رسید.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به نتایج مثبت اجرای طرح آزمایشی استفاده از بایودیزل در ناوگان اتوبوسرانی خط امام علی، گفت: استفاده از بایودیزل به صورت آزمایشی در خطوط بی‌آرتی بزرگراه امام علی انجام و نتایج حاصل از آن به صورت مداوم پایش شد.

وی افزود: بر اساس نتایج اعلام شده، استفاده از بایودیزل در اتوبوس‌های منتخب نتایج خوبی داشته و میزان دوده تولیدی در این اتوبوس‌ها کاهش چشمگیری یافته است.

قانعی با اشاره به اینکه آلاینده‌های تولیدشده توسط خودروها آثار مخرب زیست‌محیطی زیادی ایجاد می‌کند و زمینه ابتلای افراد به سرطان را افزایش می‌دهد، یادآور شد: حوادث رانندگی، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های تنفسی رتبه‌های اول بروز مرگ و میر در کشور را به خود اختصاص می‌دهند که اجرای طرح  پایلوت استفاده از بایودیزل در حمل و نقل عمومی می‌تواند در کاهش بروز سرطان در کشور موثر باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: آلاینده‌های هوا بر روی سلامت کودکان نیز تاثیر نامطلوبی دارد و احتمال بروز تصلب شرایین را در آنها زیاد می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تاکید کرد: اجرای این طرح، میزان آلاینده‌های هوا و آسیب به محیط زیست را کاهش می‌دهد و ستاد توسعه زیست فناوری از اجرای این طرح تا سطح ملی نیز حمایت خواهد کرد.

قانعی تاکید کرد : باید برای تامین مالی و هزینه‌های اقتصادی طرح نیز چاره‌جویی کنیم که در صورت نیاز از شرکت‌های خصوصی استفاده کنیم.

وی در حین حال بیان کرد: اجرای درست این طرح، هم میزان اشتغال‌زایی در کشور را افزایش می‌دهد و هم میزان آلایندگی‌های موجود در کلان‌شهرها را کاهش می‌دهد.

کاهش 4 درصدی تولید دوده با بایودیزل

در این مراسم همچنین دکتر میثم طباطبایی، رییس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری اجرای طرح استفاده از بایودیزل در اتوبوس‌های بی‌آرتی بزرگراه امام علی را در بازه زمانی یک ماهه دانست و گفت: شهروندان یک کلان‌شهر مثل تهران در معرض دو سطح آلودگی هوا شامل سطوح مایکرو و میکرو هستند. آلودگی کلی هوای تهران سطح ماکرو است؛ در حالی که شهروندانی که از سیستم حمل‌ونقل (اتوبوس) استفاده می‌کنند و یا در نزدیکی اتوبوس‌های در حال تردد هستند، به صورت موضعی یا سطح میکرو (در مقیاس شهری) در معرض آلاینده‌های منتشر شده از این خودروها قرار دارند.

وی اجرای این طرح را بسیار مؤثر در کاهش اثرات مخرب در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس نتایج به دست‌آمده اجرای طرح پایلوت استفاده از «بایودیزل» در خط «بی‌آرتی» امام علی (ع) تهران نشان می‌دهد که 4 درصد دوده کمتری توسط اتوبوس‌های مدنظر تولید شده است. فاز توسعه این پروژه با حمایت بخش خصوصی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما