شناسهٔ خبر: 22039527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ستاد توسعه فرهنگ | لینک خبر

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری:

همکاری‌های علمی با ازبکستان توسعه می‌یابد

صاحب‌خبر -


معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: یکی از زمینه های همکاری بین ایران و ازبکستان توسعه مناسبات علمی و دانشگاهی است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دیدار با هیأت ازبکستانی بیان کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که همکاری های دانشگاهی بین ایران و ازبکستان افزایش یابد.

وی با اشاره به فعالیت های فناورانه ایران در سالهای اخیر گفت: شرکت های دانش بنیان زیادی در حوزه های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی، ICT و غیره در ایران فعالیت می کنند.

ستاری همچنین تصریح کرد: برخی شرکت های دانش بنیان ایرانی به عنوان بزرگترین شرکت های منطقه شناخته شده اند.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، بیش از 40 پارک علم و فناوری در ایران تشکیل شده است که این پارک های علم و فناوری زمینه خوبی برای همکاری های مشترک ایران و ازبکستان هستند.

ستاری در ادامه بیان کرد: در هر کدام از رشته های علمی که ایران در آن به پیشرفت رسیده است می توانیم زیرساخت هایی برای همکاری مشترک بین ایران و ازبکستان ایجاد کنیم.

وی در خصوص تشکیل کمیته های مشترک فناوری بین ایران و دیگر کشورها گفت: برای توسعه همکاری های بین المللی در حوزه های فناورانه اقدام به تشکیل کمیته های مشترک فناوری با دیگر کشورها کرده ایم که کمیته روسیه و چین یکی از فعالترین آنهاست.

ستاری همچنین عنوان کرد: در این کمیته ها همکاری های دانشگاهی رانیز توسعه داده و پروژه های مشترک دانشگاهی تعریف کرده ایم.

به گفته وی، همکاری های مشترک علمی نیز از دیگر دستاوردهای تشکیل این کمیته هاست.

وی با اشاره به سرمایه های نفت و گاز کشور ازبکستان گفت: ایران و ازبکستان می توانند در حوزه نفت و گاز و فناوری های مورد نیاز در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با ارائه پیشنهادی مبنی بر بازدید هیأت ازبکستانی از منطقه عسلویه اظهار کرد: پیشنهاد می کنم از منطقه عسلویه که بزرگترین میدان گازی دنیاست دیدن کنید و از نزدیک با پیشرفت های فناوری ایران در حوزه نفت و گاز آشنا شوید.

ستاری در ادامه تصریح کرد: کشور ازبکستان می تواند از تجربه ایران در حوزه CNG استفاده کند و به دلیل داشتن میادین بزرگ گازی از فناوری ساخت CNG بهره ببرد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: با وجود نزدیکی مشترکات تاریخی و احساسی ایران و ازبکستان، متاسفانه شناخت درستی بین مردم ایران و ازبکستان وجود ندارد که این شناخت به یاری دولت دو کشور می تواند ایجاد شود. توسعه همکاری های دانشگاهی بهترین روش برای شناخت و نزدیکی بیشتر دو کشور است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری خطاب به هیات ازبکستانی، گفت: می توانیم شرایطی فراهم کنیم که نماینده این کشور از توانایی های عسلویه، پژوهشکده ها و دانشگاه های ایران بازدید کند تا زمینه تعریف پروژه های مشترک بین دو کشور فراهم شود.

وی همچنین بیان کرد: ایران در بسیاری از فناوری های حوزه نفت و گاز به خودکفایی رسیده است که می توانیم این فناوری ها را در اختیار شما نیز قرار دهیم.

ستاری معتقد است که پیش از تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، حتما بازدیدی از زیرساخت های علم و فناوری ایران صورت گیرد تا زمینه تعریف پروژه بین دو کشور هموارتر شود.


ایجاد صفحه جدید در روابط بین ایران و ازبکستان ضروری است

عبدالعزیز کامل‌اف وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این مراسم، گفت: دیدارهای صورت گرفته بر اساس توافقات منعقد شده بین روسای جمهور دو کشور صورت می گیرد تا صفحه جدیدی درروابط بین دو کشور باز شود.


وی افزود: دو کشور منافع مشترک زیادی در بعد منطقه ای، بین المللی و دو جانبه دارند و به زودی رییس جمهور ایران به ازبکستان سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ازبکستان همچنین بیان کرد: امیدواریم دیدارهای مشترک، شرایطی فراهم کند تا زمینه همکاری ها و فعالیت های بین دو کشور هموارتر شود.

به گفته کامل‌اف، در ازبکستان توجه ویژه ای به توسعه روابط تجاری، اقتصادی و علمی و فناوری با ایران وجود دارد به همین دلیل کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان به زودی تشکیل خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: ازبکستان برای توسعه همکاری های دانشگاهی و تربیت نیروی مهندس و متخصص از ایران یاری می خواهد؛ زیرا ایران در این حوزه تجارب خوب و قابل توجهی دارد.

وزیر امور خارجه ازبکستان با اشاره به مشترکات ایران و ازبکستان، گفت: ایران و ازبکستان منطقه، سنتها، تاریخ، تجارب و حتی ذهنیت مشترکی با هم دارند که باید از این اشتراکات به نحو خوب استفاده کنند.

کامل‌اف همچنین عنوان کرد: ازبکستان پیش از فروپاشی شوروی مرکز علم و دانش بود و از نظر تاریخی دانشمندان بزرگی را در خود پرورش داده است، اما پس ازفروپاشی شوروی تمرکز علم و فناوری در این کشور نیز از بین رفت.

وی با اشاره به اینکه 50 موسسه علمی در آکادمی علوم شوروی فعال بودند گفت: پس از فروپاشی شوروی بسیاری از این موسسات در کشورهای مختلف تقسیم شده و تمرکز خود را از دست داده اند؛ اما همچنان ظرفیت علمی ازبکستان بالاست و متخصصان زیادی در کشور مانده اند.

وزیر امور خارجه ازبکستان مهمترین کار دولت در حوزه علمی را تبدیل علوم پایه به علوم عملی دانست و گفت: این روند، روند ساده ای نیست و راه دشواری پیش رو داریم.

کامل‌اف همچنین حفظ کارشناسان و مهندسان ازبکستان را یکی از دغدغه های دولت عنوان کرد و در این زمینه خواهان استفاده از تجربیات و همکاری های ایران شد.

وی تربیت کادر مجرب و مهندس خبره را یکی از نیازهای کشور ازبکستان دانست و گفت: امیدواریم در همکاری های مشترک آینده با ایران این موضوع مدنظر قرار گیرد.

علی‌شیر سلطان‌اف رئیس شرکت ملی نفت و گاز ازبکستان نیز در این مراسم گزارشی از وضعیت فناوری در حوزه نفت وگاز کشور ازبکستان ارائه کرد و خواهان همکاری های مشترک ایران و ازبکستان در حوزه توسعه فناوری های نفت وگاز شد.


نظر شما