شناسهٔ خبر: 22037038 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

یک مسئول: همه امور جشنواره تئاتر مریوان به هنرمندان واگذار شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی شفیعی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان اظهار کرد: یکی از ویژگی های این دوره

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی شفیعی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان اظهار کرد: یکی از ویژگی های این دوره جشنواره، واگذاری مدیریت در همه بخش ها به مسئولان و هنرمندان شهر مریوان بود.
وی افزود: علاوه بر اینکه مدیریت و سازماندهی این جشنواره توسط هنرمندان و دست اندرکاران مریوانی انجام شد و در سایر بخش های مدیریتی و اجرایی تمام هنرمندان برجسته تئاتر خیابانی حضور داشتند.
شفیعی با اشاره به اینکه نگاه مدیران به هنر نمود خوبی در برگزاری جشنواره داشته است، تاکید کرد: دبیر این جشنواره از هنرمندان خوش فکر مریوانی است و در یکسال گذشته بعد از اختتامیه دوره یازدهم جشنواره تئاتر مریوان به عنوان دبیر انتخاب و از آن زمان دبیرخانه جشنواره فعال بوده است.
وی ادامه داد: اگر شاهد حضور کشورهای خارجی و تعداد بیشتر گروه های داخلی در این دوره هستیم بخش مهمی از آن حاصل مدیریت خوب دبیر جشنواره دوازدهم بوده است.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد همگرایی تمام مدیران و هنرمندان تئاتر هر سال افزایش یابد برای اینکه تقویت همگرایی و هم افزایی از ضرورت های کیفی برگزاری جشنواره است.
وی یادآور شد: برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی در نقطه صفر مرزی نشان دهنده امنیت مطلوب و ایده آل این نقطه از ایران اسلامی است.

**اختصاص سه میلیارد ریال برای ایجاد سالن اجرای تئاتر در مریوان
فرماندار مریوان از اختصاص سه میلیارد ریال برای ساخت سالن اجرای تئاتر در این شهر خبر داد و گفت: ساخت این سالن بخش مهمی از مشکل کمبود فضا برای اجرای نمایش ها را در این شهر بر طرف می کند.
محمد شفیعی در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اظهار کرد: این ماه میزبان چند جشنواره ملی و بین المللی بودیم که چنین برنامه هایی منجر به معرفی هر چه بیشتر این شهر مرزی در کشور و دنیا می شود.
وی ضمن تقدیر از فعالیت اهالی رسانه برای پوشش خبری و تصویری این رویدادها افزود: متولیان حوزه هنر و مسئولان فرهنگی در مریوان نگاه توسعه محور نسبت به این جشنواره دارند و همین موجب ارتقای این رویداد ارزشمند می شود.
شفیعی از عدم حضور معاونین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گلایه کرد و یادآور شد: معاون هنری وزیر قرار بود در مراسم اختتامیه شرکت کند ولی بدلیل مشکلات کاری نتوانست به مریوان بیاید.
وی تاکید کرد: تدبیر و امید دولت باعث ایجاد شور و نشاط و برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در کشور شده است.
شفیعی با اشاره به اینکه مردم مریوان استقبال خوبی از اجرای نمایش ها داشتند، گفت: مردم، مسئولان و هنرمندان دست بدست هم دادند که در نقطه صفر مرزی این جشنواره برگزار شود که طبق گفته صاحب نظران این دوره یکی از بی سابقه ترین دوره ها از لحاظ کمی و کیفی بوده است.

**سرمایه های انسانی در غرب کشور در سطح بالایی وجود دارد
سرپرست اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در سخنانی گفت: بسیاری از تئوریسن‌ها بر روی سرمایه‌های اجتماعی تاکید زیاد دارند که این سرمایه‌های انسانی در منطقه غرب کشور به وفور دیده می‌ شود.
حجت ‌الاسلام رحیم جعفری اضافه کرد: کردستان در بخش تئاتر شاهد رشد و بالندگی، پویایی و تعالی ممتازی شده که یکی از مهمترین ویژگی‌ تئاتر در طول تاریخ مردمی ‌بودن آن است که جشنواره بین‌المللی مریوان بیش از سایر تئاترها بر پایه این مردمی‌ بودن استوار است.
وی افزود: با وجود تمام تنگ‌ نظری‌هایی که در دنیا وجود دارد کارهایی که بر پایه حضور مردم باشد خروجی مثبت تری دارد چون همه کارها در عرصه‌های مختلف باید بخاطر مردم و بهره‌برداری آنان باشد.
حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه جشنواره این دوره تئاتر خیابانی مریوان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، تاکید کرد: اضافه ‌شدن بخش کودک و نوجوان، برگزاری جلسات نقد و بررسی و حضور اساتید کانون منتقدان ایران از دیگر ویژگی‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبلی است.
سرپرست اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی اساتید بزرگ کشور از جمله قطب‌ الدین صادقی و دیگر اساتید مطرح از دیگر ویژگی‌های جشنواره دوازدهم نسبت به دوره‌های قبلی است.
وی با بیان اینکه رونمایی از 2 عنوان کتاب تخصصی در حوزه تئاتر در این دوره صورت گرفت، گفت: تعداد هنرمندان شرکت‌ کننده در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به بیش از 350 نفر رسید.
حجت الاسلام جعفری با تاکید بر اینکه مردم مریوان تئاتر خیابانی را از گوشت و پوست خود می‌ دانند، افزود: امروز که جشنواره تمام می ‌شود مردم پیگیر برگزاری دوره بعدی هستند.
وی اضافه کرد: مردم، هنرمندان و دبیرخانه سه ضلع مثلث این جشنواره را تشکیل داده‌ و زمینه موفقیت آن را با تعامل و تلاش فراهم کردند.

** 120 اجرا در جریان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان هم گفت: در این دوره از جشنواره، 120 اثر در پارک ها، روستاها و در کنار دریاچه زریوار اجرا شد و 36 هزار تماشاچی این اجراها را دیدند.
فاتح باد پروا افزود: یکی از نقاط قوت این دوره از جشنواره ارسال 54 اثر به بخش بین الملل بود که با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی کشورمان، نمایش هایی از 6 کشور در این جشنواره حضور پیدا کردند.
وی اظهار کرد: پس از مراحل بازبینی آثار، 20 اثر در بخش آزاد، 6 اثر آیینی و 5 اثر در بخش کودک و نوجوان به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان راه پیدا کردند.
باد پروا با تاکید بر این موضوع که امسال پوشش رسانه ای این جشنواره توسط خبرنگاران رسانه ها در سطح مطلوبی انجام شد، یادآور شد: برای اولین بار نمایندگان رسانه های خارجی از کشورهای چین، ایتالیا و ترکیه نیز در این دوره حضور داشتند و اخبار این فستیوال را به مخابره کردند.
وی ضمن اشاره به اینکه در حاشیه این جشنواره از 2 کتاب تخصصی تئاتر نیز رونمایی شد، اضافه کرد: با برگزاری چنین رویدادهای خواهان توسعه شهر مریوان هستیم.
دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به اینکه مردمان صاحب اصلی این جشنواره هستند، گفت: مسئولان استانی و شهرستانی در خصوص اعتبار برگزاری این جشنواره توجه ویژه ای داشته و امیدوارم این کمک ها در آینده استمرار داشته باشد.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از روز شنبه 18 شهریور آغاز شد و در مدت چهار روز 41 گروه نمایشی از استان های مختلف و برخی کشورهای خارجی 121 بار در پنج بخش در خیابان ها، میادین، پارک ها، نزدیکی دریاچه زریوار و روستاهای اطراف مریوان اجرای عمومی داشتند.
آیین اختتامیه این جشنواره با معرفی گروه های برتر در سالن نشاط آموزش و پرورش مریوان بکار خود پایان داد.
شهرستان مریوان در 120 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار دارد.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6108/9102

نظر شما