شناسهٔ خبر: 22036892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

جزئیات جدید از پرونده تخلف بودجه ای احمدی نژاد

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی جهان نيوز: عضو کمیسیون بودجه مجلس، جزئیاتی جدید از پرونده محکومیت رئیس جمهور دولت نهم و دهم را تشریح کرد. بر این اساس و در جریان این پرونده، ابتدا نام دو وزیر وقت به عنوان متخلف ذکر شده بود.

اما به دلیل تبعیت آن ها از دستور احمدی نژاد، تخلف آن ها احراز نشد. در نهایت احمدی نژاد به دلیل عدم حصول صحیح درآمد عمومی کشور و عدم تحویل ارز ۷۶ میلیون بشکه نفت و درآمد آن به خزانه،  محکوم به جبران 46.010 میلیارد ریال، از طریق انتقال این مبلغ از حساب‌های درآمدی شرکت ملی نفت به خزانه شد.

چهارشنبه هفته گذشته بود که گزارش دیوان محاسبات مبنی بر محکومیت احمدی نژاد، رئیس جمهور دولت نهم و دهم در سال 88 از سوی دیوان محاسبات کشور به  جبران 46.010 میلیارد ریال از طریق انتقال این مبلغ از حساب‌های درآمدی شرکت ملی نفت به خزانه شد.

دیروز خبرگزاری خانه ملت، از زبان حسینی عضو کمیسیون بودجه مجلس، جزئیات بیشتری از این پرونده را منتشر کرد که نشان می دهد در ابتدا نام دو وزیر احمدی نژاد در ارتباط با این پرونده مطرح بوده است. اما به دلیل تبعیت آن ها از مسئول بالاتر یعنی احمدی نژاد، در نهایت وی به دلیل عدم حصول صحیح درآمد عمومی کشور و عدم تحویل ارز ۷۶ میلیون بشکه نفت و درآمد آن به خزانه،  به جبران مبلغ یادشده، محکوم شده است.

بر این اساس، در جریان رسیدگی به مغایرت ها در بودجه سال 88، که مربوط به واردات بنزین و گازوئیل توسط وزارت نفت بوده است، دیوان محاسبات برای مسئولان وقت وزارت نفت یعنی مسعود میرکاظمی و غلامحسین نوذری و همچنین سیف ا... جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت و محمود نیکوسخن مدیر مالی وقت این شرکت، به عنوان اسامی متخلف در پرونده، دادخواست صادر می کند. با این حال، این افراد، در دفاع از خود، مطلبی را عنوان می‌کنند، مبنی بر این که آن ها لزوم صدور اصلاحیه بودجه به احمدی نژاد را اعلام کرده اند و در ادامه، اصلاحیه بودجه برای رئیس جمهور ارسال شده و واردات بنزین با موافقت رئیس جمهور انجام شده است.

عضو کمیسیون بودجه اظهار کرد: در نتیجه این موضوع، دیوان محاسبات تخلفی را از ناحیه مسئولان وزارت نفت احراز نمی‌کند، چراکه در مرحله نخست بر اساس دستور رئیس جمهور اقدام شده و آمر از امر مسئول بالاتر یعنی رئیس جمهور به اعتبار مسئولیتش اطاعت کرده است.

حسینی افزود: بر همین اساس دیوان محاسبات احمدی نژاد را به دلیل عدم حصول صحیح درآمد عمومی کشور و عدم تحویل ارز ۷۶ میلیون بشکه نفت و در نهایت درآمد آن به خزانه، خوانده ردیف اول معرفی می‌کند که به دلیل حضور نداشتن رئیس‌جمهور در جلسه و ارائه دفاعیات رای غیابی صادر می‌شود که قابلیت تجدید نظر خواهی در محکمه را دارد.

وی ادامه داد: با این حال تا کنون دو هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال از ۴۶ هزار و ١٠ میلیارد ریال از محل درآمدهای شرکت ملی نفت به حساب خزانه واریز شده است.

حسینی با اشاره به موضوع مورد مناقشه دیوان محاسبات و همچنین احمدی‌نژاد یادآور شد: به استناد ماده ۲۴ قانون دیوان محاسبات هرگاه بر اساس دستورات و تصمیمات مسئولان وقت اثرات مالی متوجه کشور می‌شود، دادستان دیوان محاسبات و هیئت مستشاری برای جبران ضرر و زیان ملزم به اجرای رای هستند و در صورتی که بحث رئیس جمهور مطرح باشد انشاء محکومیت صرفا باید به مجلس ارسال شود.

نظر شما