شناسهٔ خبر: 22036857 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اقتصاد علیه تجزیه طلبی/تحریم‌ها اقلیم کردستان عراق را ضربه پذیر کرده است

طی روزهای اخیر و با همه پرسی استقلال کردستان عراق، کشورهای اطراف از جمله ایران و ترکیه به تحریم اقتصادی این منطقه پرداختند.

صاحب‌خبر -

اقتصاد علیه تجزیه طلبی/با تحریم اقتصادی اقلیم کردستان، رهبران اقلیم تسلیم می‌شوند.به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از اقتصاددانان به اهمیت فاکتور اقتصاد تاآنجا توجه کرده‌اند که سیاست را متعلق و ادامه اقتصاد دانسته‌اند و اصولا توجه به منفعت  ملی هم از بنیادین بودن اقتصاد حتی در تصمیمات سیاسی اشاره دارد.

یکی از تاثیرات اقتصاد در سیاست، بحث تحریم یک کشور یا منطقه توسط کشور یا کشورهای دیگر است. طی روزهای اخیر و با همه پرسی استقلال کردستان عراق، کشورهای اطراف از جمله ایران و ترکیه به تحریم اقتصادی این منطقه پرداختند.

با استفاده از متغیرهای فرهنگی می توان به توسعه اقتصادی رسید

عطاالله عبدی استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی، در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گفت: تاثیر متغیرهای اقتصاد بر سیاست به وضوح قابل مشاهده است و اقتصاد زیر بنای روابط کشورها با یکدیگر است.

وی در مورد تاثیر متغیر اقتصادی تحریم بر سیاست اظهار کرد: در فعل و انفعالات  و روابط کشورهای امروزی با یکدیگر اقتصاد نقش زیربنایی را دارد و نزدیکی و دوری یکی کشور با کشور دیگر تابعی از سود-ضرر در سطح ملی است.با گسترده شدن اقتصاد در زندگی کشورها، بر ارزش و اهمیت این فاکتور در عرصه سیاست هم اضافه شده است.

این استاد دانشگاه درمورد نقش اقتصاد در سیاست خارجی ایران گفت: قاعدتا با وجود تنگناهای اقتصادی-جغرافیایی اقلیم کردستان،  این منطقه با تحریم‌های ایران و ترکیه دچار مشکل خواهد شد، البته با توجه به سابقه روابط اقتصادی اربیل-آنکارا، دردور زدن دولت مرکزی برخلاف قواعد بین المللی، احتمال اینکه ترکیه بر مبنای منطق اقتصادی، تحریم کردستان عراق را ترک کند، وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه متغیرهای فرهنگی امروزه در اقتصاد یک مزیت هستند و می‌توان با استفاده از متغیرهای فرهنگی به توسعه اقتصادی رسید،گفت: رابطه کردستان عراق با ما قابل مقایسه با رابطه این اقلیم با ترکیه،عراق و سوریه نیست. می‌توانیم از متغیرهای فرهنگی خود با کردها به عنوان پلی برای توسعه اقتصاد خود استفاده کنیم،زیرا آنها از منظر فرهنگی وهویتی ایرانی اند.

انتهای پیام/

نظر شما