شناسهٔ خبر: 22036814 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نسرین صادقی اول، مقصود امین خندقی، محمود سعیدی رضوانی

تحلیلی بر وضعیت برنامه درسی اجرا شده ریاضیات پایه چهارم ابتدایی

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت برنامه درسی اجرا شده در درس ریاضیات پایه چهارم ابتدایی صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

چکیده:  

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت برنامه درسی اجرا شده در درس ریاضیات پایه چهارم ابتدایی صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن، کلاس‌های پایه چهارم ناحیه 7 شهرستان مشهد در سال تحصیلی 90-89 است. 72 کلاس درسی شامل 36 کلاس پسرانه و 36 کلاس دخترانه به‌صورت تصادفی انتخاب گردید. در ادامه این پاراگراف به ابزار اشاره شده است. در این کلاس‌ها دو نوع رفتار معلمان مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله اول، رفتار تدریس معلمان با استفاده از روش مشاهده سیستم تعاملی فلندرز مورد توصیف و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. در مرحله بعد اطلاعات مربوط به رفتار ارزشیابی معلمان از طریق چک‌لیست محقق ساخته، جمع‌آوری و توصیف و سپس با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس یک‌طرفه و دانکن مورد تجزیه‌وتحلیل واقع گردید. نتایج نشان می‌دهد، معلمان مورد پژوهش بیشتر روش‌های مستقیم و غیرفعال را به کار می‌گیرند و در این مورد هیچ تفاوت معناداری میان معلمان مرد و زن با تحصیلات و سوابق تدریس مختلف وجود ندارد. تجزیه‌وتحلیل ارزشیابی‌های پایانی نیز از غیرفعال بودن آن ها حکایت دارد. در تمامی برگه‌های ارزشیابی پایانی سؤالی در سطوح فعال شناختی طرح نگردیده، از میان سطوح غیرفعال نیز، سطح درک و فهم بیشترین تعداد سؤالات و بیشترین میزان نمره را به خود اختصاص داده است. نتایج در همه موارد به استثناء معلمان با سابقه بالای 30-25 سال، هیچ تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد.
 

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، برنامه درسی اجرا شده، برنامه درسی ریاضی، تدریس، سیستم تعاملی فلندرز‌‌‌‌

نویسندگان:

نسرین صادقی اول، مقصود امین خندقی، محمود سعیدی رضوانی

فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی - دوره 2، شماره 26 - ( تابستان 1396).

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما