شناسهٔ خبر: 22036746 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گزارش جام‌جم از وضعیت بیکاری در آذربایجان شرقی

کاهش بیکاری؛ در غیاب اشتغال

در حالی که معضل بیکاری یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که هر استان با آن روبه‌رو است، اما ظاهرا در آذربایجان شرقی وضع به گونه‌ای است که مقامات دولتی از کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در این استان خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، این روزها اصلی‌ترین درددل هر خانواده‌ای که جوان دارد، معضل بیکاری است. این، موضوعی نیست که متعلق به منطقه یا استان خاصی باشد. با این حال نرخ بیکاری در استان‌های مختلف فرق دارد؛ برخی وضع بهتری دارند و برخی وضعیت بدتری.

در این میان استان آذربایجان شرقی از استان‌هایی است که مقامات دولتی مدعی هستند بیکاری را در آن کاهش داده و به متوسط نرخ بیکاری در کشور نزدیک کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در این زمینه با بیان این‌که سال گذشته نرخ بیکاری در استان 3/10 درصد بوده است، به جام‌جم می‌گوید: براساس آمار نمونه‌گیری در شش ماه نخست امسال نرخ بیکاری 5/9 درصد بوده که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش یافته است. میراحد حسینی با اشاره به دلایل کاهش نرخ بیکاری در شش ماه نخست امسال، می‌افزاید: یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری این است که مردم تبریز در فصل تابستان بیکار نمی‌مانند و حتی برای کار به استان‌های دیگر می‌روند و معمولا در فصل تابستان در باغ‌ها و کشتزارها کار بسیاری وجود دارد، بنابراین هر کسی به نوعی به کاری مشغول می‌شود از‌این‌رو با توجه به شرایط فصلی کاهش یک درصد نرخ بیکاری طبیعی است.

وی وضعیت بیکاری استان را نسبت به سایر استان‌ها در جایگاه متوسط دانسته و می‌گوید: نرخ بیکاری استان در مقایسه با سایر استان‌ها کم است.

2000 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی

این مقام مسئول از اختصاص بیش از 2000 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به استان خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال سهم استان از محل 20 هزار میلیارد تومان بسته رونق تولید 880 میلیارد تومان و از محل 10 هزارمیلیارد تومان بازسازی صنایع 440 میلیارد تومان و همچنین از محل اعتبار 20 هزار میلیارد تومان اشتغال فراگیر حدود 600 میلیارد تومان است.

حسینی تصریح می‌کند: براساس گزارش مرکز آمار و سرشماری نفوس و مسکن برآورد شده با ارائه تسهیلات اشتغالزایی باید حدود 55 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد کنیم و همچنین براساس آمار نمونه‌گیری انجام شده با نرخ بیکاری 5/9 درصد باید حدود 42 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال» می‌گوید: پس از تصمیم‌گیری در زمینه طرح‌های تولیدی افراد متقاضی دریافت تسهیلات، از محل اعتبار بسته رونق تولید و بازسازی و نوسازی صنایع، اعتبار موردنیاز ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که سال گذشته حدود 140 هزار بیکار در استان وجود داشت، می‌گوید: سال گذشته برای حدود 37 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

طرح‌هایی برای کاهش بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی می‌افزاید: به منظور کاهش نرخ بیکاری طرح‌هایی مانند طرح کارورزی، مهارت آموزی، تکاپو و پایدارسازی شغلی در نظر گرفته شده که عملیاتی شدن این طرح‌ها موجب اشتغالزایی تا پایان سال خواهد شد.

وی در عین حال به زمانبر بودن به نتیجه رسیدن اجرای اقدام‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر به دنبال فعال‌سازی سامانه رصد هستیم تا تعداد اشتغالی را که به وسیله دستگاه‌ها ایجاد می‌شود، جمع‌آوری و هر ماه آمار اشتغال ایجاد شده را اعلام کنیم.

حسینی، شناسایی رسته‌های پرمحصول را یکی دیگر از اقدام‌های انجام شده دانسته و می‌افزاید: هم‌اکنون ده رسته شغلی مانند فرش، گردشگری و قطعه‌سازی در استان شناسایی شده که در این حوزه‌ها ظرفیت اشتغالزایی بسیاری وجود دارد، بنابراین برای افراد متقاضی در این رسته‌ها تسهیلات بانکی با بهره پایین تخصیص خواهد یافت.

این مقام مسئول تصریح می‌کند: برای طرح‌های روستایی حدود ده هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا برای افرادی که در روستاها کارخانه تاسیس کنند تسهیلات بانکی با بهره 6 درصد ارائه شود.

حسینی با بیان این‌که باید در زمینه طرح‌های روستایی اطلاع‌رسانی کنیم تا متقاضیان، طرح‌های خود را در کارگروه‌ها و کمیته‌ها مطرح کنند، می‌گوید: پس از تصویب طرح‌ها به بانک ارجاع داده شده تا با ارائه تسهیلات موردنیاز طرح‌ها اجرا شوند. در این زمینه با عملیاتی شدن طرح‌های تولیدی علاوه بر رونق اقتصادی، اشتغالزایی نیز خواهد شد. وی با بیان این‌که بخش خصوصی در حوزه اشتغالزایی ظرفیت بسیار بزرگی است، تاکید می‌کند: علاوه بر تامین منابع مالی از سوی دولت و بانک‌ها در حوزه اشتغالزایی افراد ثروتمندی هستند که تمایل به سرمایه‌گذاری در کارهای تولیدی دارند و نیازی به تسهیلات دولتی ندارد که در این زمینه باید بستر مناسب را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم کنیم.

تعریف نادرست اشتغال

با وجود این، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان این که گزارش‌های وضعیت اشتغال از سوی مقامات و دستگاه‌های رسمی برمبنای تعریف نادرستی است، می‌گوید: آمار صحیحی در زمینه اشتغال در دست نیست چراکه براساس تعریف، یک ساعت کار در هفته اشتغال است در حالی که خانواده‌ها با اشتغال تمام وقت در هفته نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند.

محمدحسین فرهنگی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال» اظهار می‌کند: با توجه به سوابق خوب استاندار جدید در بخش صنعت امیدواریم در حوزه صنعت و کشاورزی و همچنین اقدام‌های انجام‌شده در حوزه نفلنسین و مس و فعال شدن شورای معادن در بهبود وضعیت اشتغال موثر باشد. وی با بیان این‌که وضعیت اشتغال در هر شهرستان متفاوت است، می‌افزاید: کارگروهی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مبنای تعریف اشتغال را پیگیری می‌کند که به جمع‌بندی مشخصی رسیده‌اند.

فرهنگی، رکود اقتصادی را دلیل اصلی افزایش بیکاری دانسته و تاکید می‌کند: نبود تحرک در تامین‌کنندگان مالی و پیگیری نکردن حل مشکلات تولید از جمله مسائل موجود در افزایش نرخ بیکاری است.

ظرفیت بالای اشتغالزایی در مشاغل خانگی

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز با بیان این که مشاغل خانگی، صنایع دستی و سنتی، ظرفیت بسیار زیادی در کاهش نرخ بیکاری دارند، می‌گوید: اخیرا براساس آمار بیمه تامین اجتماعی حدود 50 هزار نفر در تبریز در صنعت قالیبافی فعالیت دارند.

احمد اسدی با اشاره به لزوم حمایت از مشاغل خانگی به‌منظور احیای این مشاغل، می‌افزاید: مهارت‌افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای در کاهش نرخ بیکاری تاثیر بسیاری دارد به طوری که علاوه بر اشتغالزایی، می‌تواند موجب کارآفرینی نیز شود.

فاطمه ملک‌پور

جام‌جم آذربایجان شرقی

نظر شما