شناسهٔ خبر: 22036685 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «فراخوان برای یک میلیون خودرو به دلیل نقض فنی» تا «بازار مسکن بدون جهش قیمت تا پایان سال»

این پیمانه تیترهایی همچون رشد ۲/ ۱ درصدی شاخص بورس در هفته پایانی مهرماه، پیش‌بینی «ویتول» از قیمت نفت، کاهش بهای جهانی طلا پس از روند مثبت روز پنجشنبه، کاهش داد و ستد در بازار آرام طلا و سکه، تداوم صعود «تسه‌»ها، نشست شرکت های فرانسوی برای بررسی وضعیت برجام، طرح رجیستری گوشی موبایل اجرا شد و تجارت ۱۳ میلیارد یورویی ایران و اروپا در هشت ماه را در بر دارد.

صاحب‌خبر -
از «فراخوان برای ۱ میلیون خودرو به دلیل نقض فنی» تا «بازار مسکن بدون جهش قیمت تا پایان سال»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش « تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون رشد ۲/ ۱ درصدی شاخص بورس در هفته پایانی مهرماه، پیش‌بینی «ویتول» از قیمت نفت، کاهش بهای جهانی طلا پس از روند مثبت روز پنجشنبه، کاهش داد و ستد در بازار آرام طلا و سکه، تداوم صعود «تسه‌»ها، نشست شرکت های فرانسوی برای بررسی وضعیت برجام، طرح رجیستری گوشی موبایل اجرا شد و تجارت ۱۳ میلیارد یورویی ایران و اروپا در هشت ماه را در بر دارد.


رشد 1022 واحدی شاخص بورس در هفته پایانی مهرماه

شاخص کل بورس با رشد ۱۰۲۲ معادل ۲/ ۱ درصدی نخستین هفته مثبت بورس پس از ثبت سه هفته منفی در فصل پاییز را ثبت کرد. البته در هفته گذشته حجم و ارزش معاملات چندان قابل‌ توجه نبود. فولاد مبارکه اصفهان از نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در بازار سرمایه بود. این نماد معاملاتی در طول پنج روز متوالی هفته گذشته، بیشترین تأثیر مثبت را در رشد متوالی شاخص کل بورس در بین دیگر نمادهای معاملاتی در اختیار داشت.

از «فراخوان برای ۱ میلیون خودرو به دلیل نقض فنی» تا «بازار مسکن بدون جهش قیمت تا پایان سال»

پیش‌بینی «ویتول» از قیمت نفت

مدیرعامل گروه ویتول پیش‌بینی کرد، قیمت نفت برنت تحت تأثیر رشد تولید آمریکا که بازار را تحت فشار مضاعفی قرار می‌دهد، ممکن است تا سال ۲۰۱۸ بیش از۲۰ درصد سقوط کرده و به ۴۵ دلار در هر بشکه برسد. ایان تیلور که کنفرانس نفت و پول در لندن صحبت می‌کرد، هشدار داد که در حال حاضر در صنعت نفت این اتفاق نظر وجود دارد که قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت، اما چنین هم‌رأیی ممکن است خطرناک باشد. به نقل از ایسنا، وی گفت: ما همه منتظریم تا عرضه در بازار محدودتر شود زیرا پیش بینی می‌کنیم تقاضا در سال آینده با نرخ خوبی رشد کند و اوپک توافق کاهش تولید را حفظ کند. در همین حال 'عبدالمومن ولد قدور' مدیر عامل شرکت ملی نفت الجزایر از کشورهای صادر کننده نفت خام خواست همچنان به توافق کاهش تولید نفت برای رسیدن قیمت آن به حدی معقول، پایبند باشند. خبرگزاری رسمی الجزایر به نقل از ولد قدور در حاشیه نشست 'نفت و پول' در لندن نوشت: 'به نظرم مطلوب این است که کاهش تولید نفت تمدید شود و احتمال این کار هم زیاد است.' وی افزود: 'ممکن است اعضای اوپک در نشست 30 نوامبر (نهم آذر ماه) وین، با 6 ماه تمدید کاهش تولید نفت یعنی تا سپتامبر 2018 موافقت کنند.

فراخوان برای یک میلیون خودرو به دلیل نقض فنی

شرکت خودروسازی دایملر آلمان اعلام کرد، بیش از یک میلیون دستگاه از خودروهای مرسدس بنز و خودروهای اسپورت خود در سراسر جهان را به دلیل فعال شدن احتمالی ایربگ ناخواسته جهت رفع عیب فرا می خواند. مقامات شرکت دایملر گفتند، این فراخوان شامل 495 هزار دستگاه خودرو در آمریکا، 400 هزار دستگاه در انگلیس و 76 هزار دستگاه در کانادا و چند صد هزار دستگاه نیز آلمان می شود. این شرکت رقم دقیق خودروهای فراخوانده شده در سطح جهان را اعلام نکرده است. به گفته دایملر، مشکل موجود در این خودروها سبب فعال ذشدن ناخواسته کیسه هوای صندلی راننده می شود. سخنگوی مرسدس بنز در آمریکا گفته، «چند مورد گزارش شده که در آنها رانندگان به دلیل اختلال در سیستم کیسه هوا دچار ساییدگی یا کبودی شده اند.» تاکنون هیچ حادثه منجر به مرگی به دلیل این اشکال گزارش نشده و مسأله به قضیه فراخوان خودروهای استفاده کننده از کیسه های هوای تولیدی شرکت تاکاتا مربوط نمی شود. این فراخوان، برخی از خودروهای کلاس های ای، بی سی و ای مرسدس بنز مدل 2012 تا 2018 و خودروهای سی ال ای، جی ای ای و جی ال سی را در بر می گیرد.

کاهش بهای جهانی طلا پس از روند مثبت روز پنجشنبه

قیمت طلا که روز پنجشنبه بیش از 0.7 درصد افزایش یافته بود، در آغاز مبادلات روز جمعه بار دیگر با کاهش روبه رو شد. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز جمعه تا اواسط روز به کمتر از 1285 دلار رسید. انتشار اخبار مربوط به انتخاب احتمالی جرومی پاول از سوی رئیس جمهور آمریکا به عنوان رئیس جدید فدرال رزرو تأثیر زیادی بر تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا داشته است. نشریه پلیتیکو به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که دونالد ترامپ به زودی رئیس جدید فدرال رزرو را معرفی خواهد کرد و شانس جرومی پاول بیشتر از سایر گزینه ها خواهد بود. شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی با افزایش نسبی روبه رو شده و این مسأله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می کند.

کاهش داد و ستد در بازار آرام طلا و سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: هفته گذشته قیمت جهانی طلا روند نزولی پیدا کرد. علت این روند نزولی هم تا حدودی بهتر شدن ارزش دلار بود و کاهش تنش‌های سیاسی  که باعث شد قیمت جهانی طلا رو به کاهش برود. در بازار داخلی هم قیمت ارز تا حدودی از ثبات برخوردار بود و قیمت سکه هم حدود ۴۰۰۰ تومان در نوسان بود؛ یعنی قیمت سکه تمام طرح جدید حداکثر یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان و حداقل یک میلیون و ۳۱۱ هزار تومان فروخته شد. به گفته کشتی آرای قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار حدودا ۱۵۰۰ تومان نوسان داشت و به طور کلی طلا، سکه و ارز هفته آرامی را پشت سر گذاشتند و نوسان کمی را طی کردند و ثبات‌شان بیشتر بود. این در حالی است که همچنان کاهش تقاضا و کاهش داد و ستد را در بازار شاهد هستیم و بازار آرامی را پشت سر می‌گذاریم.

بازار اوراق مسکن؛ تداوم صعود «تسه‌»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد هفتگی 7/ 0درصدی همراه شدند. با وجود افت 4 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در شهریور، شاهد حرکت صعودی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مهرماه هستیم. گرچه در شروع مهرماه قیمت «تسه»‌ها به کانال 74 هزار تومانی تنزل یافت و در کف سه‌ماهه خود قرار گرفت. اما در دو هفته اخیر شاهد رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. افزایش تدریجی تقاضای تسه‌ها در روزهای اخیر سبب رشد قیمت این اوراق شد. ضمن اینکه چشم‌انداز راه‌اندازی لیزینگ مسکن با قابلیت پوشش تا سقف ۷۰ درصدی قیمت مسکن می‌تواند سمت تقاضا را تقویت کند؛ اما همچنان تردیدها نسبت به تمایل عرضه‌کنندگان به فروش مسکن در قالب مذکور وجود دارد. به نقل از دنیای اقتصاد، استقبال سمت عرضه و تقاضا از این طرح می‌تواند کاهش تقاضای «تسه»ها را رقم بزند. ‌‌

نشست شرکت های فرانسوی برای بررسی وضعیت برجام

شرکت های تجاری فرانسوی که خواهان حضور در بازار ایران هستند به همراه مقام هایی از وزارت خارجه و امور مالی این کشور و همچنین اتاق بازرگانی فرانسه در ایران، سه شنبه آینده نشستی برای بررسی آینده برجام برگزار خواهند کرد. براساس متن دعوتنامه «گروه تجاری مدف» که مبتکر و برگزار کننده این نشست است، مقام های وزارت خارجه و امور مالی فرانسه و اتاق بازرگانی این کشور در ایران تحلیلی از عواقب رد پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این نشست ارائه خواهند داد. رویترز نوشت: یک مقام دیپلماتیک فرانسه گفت که ما اکنون چگونگی واکنش شرکت های فرانسوی را به تصمیم ترامپ بررسی می کنیم، اما قصد نداریم آن ها را بیش از حد بترسانیم. بر اساس اطلاعیه ای که در تارنمای گروه تجاری مدف منتشر شده، محورهای مباحث این جلسه از این قرار است: تبیین گام های آتی کنگره، موضع دیگر طرف های توافق (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا) و پیامدهای فوری برای شرکت های فرانسوی حاضر در بازار ایران. به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه 21 مهر و به رغم آنکه آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام را اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را رد کرد.

تجارت ۱۳ میلیارد یورویی ایران و اروپا در هشت ماه

پایگاه خبری کمیسیون اروپا از رشد 75 درصدی مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران در 8 ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در ماه های ژانویه تا اوت سال 2016 بالغ بر 7.5 میلیارد یورو اعلام شده بود در مدت مشابه امسال به 13.16 میلیارد یورو افزایش یافته است. افزایش واردات اروپا از ایران در پی ازسرگیری خرید نفت ایران پس از توافق هسته ای نقش مهمی در رشد تجارت دو طرف داشته است. اعضای اتحادیه اروپا در 8 ماهه نخست 2016 بالغ بر 2.66 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بودند که این رقم در 8 ماهه نخست 2017 با رشد 144 درصدی به 6.5 میلیارد یورو رسیده است. به نقل از تسنیم، بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در 8 ماهه نخست 2017 نیز رشد 37 درصدی داشته و به 6.66 میلیارد یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در 8 ماهه نخست سال 2016 بالغ بر 4.84 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود. تراز تجاری دو طرف در این مدت به میزان 160 میلیون یورو به نفع اتحادیه اروپا بوده است.

طرح رجیستری گوشی موبایل اجرا شد

طرح رجیستری گوشی موبایل از روز گذشته با ‌آغاز مانیتورینگ شبکه اجرا شد و فعلاً در این مرحله هیچ محدودیتی برای مشترکان اعمال نمی‌شود، تا اوایل آبان که یک یا چند مدل از گوشی‌های قاچاق غیرمجاز اعلام خواهند شد. حمیدرضا دهقانی‌نیا معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر اجرای رجیستری از روز 28 مهر ماه خاطرنشان کرد: مدل‌های ممنوعه با یک فرصت زمانی کوتاه یک یا دو روزه اعلام می‌شوند که امکان سوءاستفاده برای قاچاقچیان فراهم نشود. در این شرایط برخی فروشندگان گوشی موبایل به خریداران خود اعلام کرده‌اند که اگر قصد خرید گوشی دارند عجله کنند یا گوشی‌های خریداری شده را قبل از 28 مهر فعال کنند که در غیر این صورت شاید قابل استفاده نباشد.

بازار مسکن بدون جهش قیمت تا پایان سال

مدیر علمی طرح جامع مسکن کشور با اشاره به وضعیت بازار مسکن تا پایان سال گفت: قطعا شاهد افزایش قیمت‌ها به صورت جهشی در این بازار در نیمه دوم سال نخواهیم بود. یزدانی در گفت‌وگو با ایلنا با رد احتمال نوسانات شدید قیمتی در پنج ماه آینده ادامه داد: نوسانات قیمت به صورت جزیی طبیعی است؛ اما نمی توان پیش بینی کرد در کدام ماه  از سال قیمت ها افت و خیز خواهند داشت و اساسا این دست از پیش بینی ها کارشناسی نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما