شناسهٔ خبر: 22036614 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

زير آسمان فيروزه‌اي

صاحب‌خبر -

داوری مرحله اول جایزه فرهنگستان به مطبوعات
گروه هنر: داوران پنجمین دوره از جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مطبوعات، آثار راه‌یافته به مرحله اول را داوری کردند. به گزارش روابط‌عمومی این جایزه به نقل از محمود اسعدی، عضو شورای سیاست‌گذاری و عضو كارگروه پنجمين دوره جايزه فرهنگستان، در مرحله اول 117 نشريه داوری شدند و يك‌سوم نشريات با رتبه بالا به دور دوم راه يافتند. اسعدی اعلام کرد در مرحله اول 32 داور شركت داشتند كه هر نشريه را دو داور به صورت کاملا مجزا بررسی کردند و نتیجه از طریق معدل‌گیری رأی آنان مشخص شد، اما در مرحله دوم پنج نفر از استادان داوری را انجام خواهند داد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف کمک به ارتقای جایگاه زبان فارسی، هر سال جایزه‌ای به نشریات مکتوب و الکترونیکی منتخب اهدا می‌کنند. اسامی نشریات راه‌یافته به مرحله دوم عبارت‌اند از: روزنامه‌های سراسری: همشهری، قدس، کیهان، فرهیختگان، ایران، آفتاب یزد، ستاره صبح، شرق، اطلاعات و شهروند. روزنامه‌های استانی: خبر جنوب، اصفهان امروز، پیام عسلویه و امروز خراسان جنوبی. روزنامه‌های ورزشی: خبر ورزشی و ایران ورزشی، گل. خبرگزاری‌های تخصصی: بین‌المللی قرآن (ایکنا)، تقریب، دفاع مقدس و علم و فرهنگ. خبرگزاری‌‌های عمومی: مهر، دانشجویان ایران (ایسنا)، کار ایران (ایلنا)، خبرآنلاین و تسنیم. پایگاه‌های خبری: دیار میرزا، ۵۹۸، اقتصادآنلاین، شفقنا، افکارنیوز، عقیق هیئت، تین‌نیوز، جماران، تابناک و انتخاب. نشریات فرهنگی - اجتماعی: دنیای قلم، زنان امروز، کرگدن، سرمشق و‌ جامعه پویا. نشریات مروج علم برای عموم: شهرکتاب، صبح زندگی، ارتقای سلامت، ماشین و‌ نگاه نو.

به دعوت انجمن ادبی آدینه شعر برگزار شد
 بزرگداشت احمد پوری
گروه هنر: مراسم بزرگداشت احمد پوری به دعوت انجمن ادبی آدینه شعر در خانه کتاب نشر دف برگزار شد. این مراسم، جمعه، 28 مهر، با حضور علیرضا رمضانی، مهدی غبرایی، فرزانه کرم‌پور، مجید رُهبانی، مسعود کازری، آیدا عمیدی، شاهرخ ملکی و با اهدای لوح سپاسی که به امضای مدیران پنج مؤسسه انتشاراتی (علیرضا رمضانی؛ نشر مرکز، سیدحسن کیائیان؛ نشر چشمه، مسعود کازری؛ کتاب خورشید، محمدتقی عرفانپور؛ نشر علوم دانشگاهی، حمیدرضا شعبانی؛ نشر دف و دبیر انجمن ادبی آدینه شعر؛ کاوه قادریان) رسیده بود، در خانه کتاب نشر دف برگزار شد. در این مراسم، هر‌یک از حاضران به شرح امتیازات آثار پوری نسبت به سایر آثار مشابه در بازار نشر و ذکر گوشه‌هایی از خاطرات دوستی یا همکاری با او پرداختند. در لوح سپاسی که تقدیم این مترجم پیش‌کسوت شد، آمده است: «دوست عالی‌قدر، جناب آقای احمد پوری؛ نشر اندیشه، مرهون عاشقانی است که در هوای تازه فرهنگ نفس می‌کشند؛ آنها که با تلاش خود افکار نوین را شکوفا می‌کنند. این لوح از ما به پاسِ سال‌ها حضور سبز شما فرهیخته گرامی در فضای فرهنگی کشور و تولید شمار قابل‌توجهی آثار برتر ادبی است که بر رونق کتاب و کتاب‌خوانی افزوده‌اند. از یگانه هستی موفقیت روزافزون برای شما آرزومندیم».

آخرین آمار فروش فیلم‌ها «خفه‌گی» به ۳۰۰ میلیون رسید
جدیدترین آمار فروش فیلم‌های روی پرده در حالی اعلام شد که در کنار فروش خوب یکی، دو فیلم جدید، «قهرمانان کوچک» هم در حوزه کودک و نوجوان با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. غلامرضا فرجی، مدیر پخش حوزه هنری، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: فیلم «قهرمانان کوچک» پس از ۱۶ روز نمایش و درحالی‌که ۲۰ سالن سینمایی در تهران و ۳۰ سالن در شهرستان دارد، به فروش ۶۵۰ میلیون‌تومانی رسیده است. او با اشاره به اینکه این فیلم در دو روز چهارشنبه و پنجشنبه صد میلیون تومان فروخته است، افزود: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در طول هفته به مدرسه می‌روند، استقبال از فیلم در اواخر هفته فوق‌العاده می‌شود. فیلم «خفه‌گی»، به کارگردانی فریدون جیرانی، یکی از فیلم‌های جدید اکران‌شده در سینماهاست که در دو روز ابتدایی به فروش ۲۹۵ میلیونی رسیده است. احسان ظلی‌پور از دفتر پخش «بلیت» در این‌ زمینه بیان کرد: «خفه‌گی» در تهران ۲۵ سالن و در شهرستان ۱۴ سالن سینما را در اختیار دارد که در چهارشنبه ۱۲۰ میلیون و پنجشنبه، ۲۷ مهر نیز ۱۷۵ میلیون تومان فروش داشته است. درباره آمار فروش سه فیلم دیگر این روزهای سینماها که هدایت‌فیلم پخش آنها را برعهده دارد، احمد مختاری به ایسنا گفت: فیلم «خانه دختر»، ساخته شهرام شاه‌حسینی، با ۲۰ سالن در تهران و ۲۴ سالن در شهرهای دیگر به فروش ۹۰۲ میلیون توماني رسیده است.

نظر شما