شناسهٔ خبر: 22036533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

جهانگيري در اجلاس سران سازمان همکاري اقتصادي D8

مسير حل بحران جهاني، مذاکره بر مبناي منافع مشترک است

صاحب‌خبر -

پايان سفر دوروزه اسحاق جهانگيري، معاون اول رياست‌جمهوري به ترکيه؛ عصر چهارشنبه، جهانگيري به همراه هيئتي عالي‌رتبه براي شرکت در نهمين اجلاس سران سازمان همکاري اقتصادي کشورهاي D8 به ترکيه سفر کرد. آنکارا اولين مقصد سفر اسحاق جهانگيري بود؛ در فرودگاه بين‌المللي اين شهر، وزير اقتصاد ترکيه به استقبال هيئت ايراني آمد. همچنين مراسم استقبال رسمي روز پنجشنبه، از سوي «بينالي ييلدريم»، نخست‌وزير ترکيه در کاخ «چانکايا» برگزار شد. در اين سفر وزراي راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، رئيس‌کل بانک مرکزي، رئيس‌کل گمرک و تعدادي دیگر معاون اول رئيس‌جمهوري را همراهي مي‌کردند.
بايد عقب‌ماندگي‌هاي گذشته را جبران کنيم
بعد از پايان استقبال رسمي از معاون اول رئيس‌جمهوري، مذاکرات او و «بينالي ييلدريم» آغاز شد. جهانگيري در ابتداي اين نشست دوجانبه، به سفر «رجب‌طيب اردوغان» به ايران در دوازدهم مهرماه اشاره مي‌کند: «طرفين بايد به‌سرعت و با رفع موانع موجود سطح همکاري‌ها را در حوزه‌هاي مختلف ارتقا دهند». او با اشاره به جايگاه ترکيه در سياست خارجي ايران، از ظرفيت توسعه همکاري بين دو کشور گفت: «بايد با اتکا به اين ظرفيت‌ها، عقب‌ماندگي‌هاي گذشته در مناسبات را جبران کنيم». محور ديگر گفت‌وگو در اين نشست، همکاري‌هاي امنيتي تهران و آنکارا درباره عراق بود. بعد از آن جهانگيري برگزاري همه‌پرسي در اقليم کردستان را توطئه رژيم صهيونيستي و آمريکا عنوان کرد و هرگونه جدايي‌طلبي اين اقليم را به ضرر مردم کردستان خواند. برجام محور بعدي بود؛ معاون اول رئيس‌جمهوري با تأکيد بر اينکه برجام قراردادي بين‌المللي است و هيچ کشوري نمي‌تواند اين قرارداد را به‌تنهايي کنار بگذارد، گفته است: «همه کشورها در جهان بايد تلاش کنند تا آمريکا به تعهدات خود در برجام پايبند باشد و نتواند آن را به‌راحتي زير پا بگذارد». صحبت‌هاي جهانگيري که به پايان رسيد، ييلدريم، نخست‌وزير ترکيه، درباره مذاکرات دوجانبه هيئت عالي‌رتبه دو کشور تلاش براي دستيابي به هدف تعيين‌شده را در مبادلات اقتصادي دو کشور که 30 ميليارد دلار است، يادآور و خواستار برگزاري سريع‌ترين کميسيون مشترک براي رفع موانع موجود شد. او همکاري سه‌جانبه ايران، ترکيه و عراق درخصوص کردستان عراق را مثبت ارزيابي کرد. مسائل عراق و سوريه دو محور مشترکي است که بارها تهران و آنکارا را بر سر ميز مذاکره نشانده است. در ابتداي مذاکره براي حل بحران در سوريه، ترکيه راه متفاوتي از ايران را پيگيري مي‌کرد ولي بعدها اين نگاه‌ها به هم نزديک شد و حالا در مورد مسئله اقليم کردستان عراق ديدگاه اين دو کشور به هم نزديک‌تر شده است؛ هر دو کشور مخالف برگزاري رفراندوم در اقليم کردستان عراق هستند. بعد از پايان ديدار رسمي جهانگيري و ييلدريم، آنها در نشست مشترک مطبوعاتي حاضر شدند.
سوآپ دوجانبه ريال - لير نهايي شد
«مراد چاتين کايا»، رئيس بانک مرکزي ترکيه و ولي‌الله سيف، رئيس بانک مرکزي، سند سوآپ دوجانبه ريال-لير را امضا کردند. اين توافق با هدف تسهيل تجارت دوجانبه، سرمايه‌گذاري مستقيم در دو کشور و حذف ارز ثالث (دلار و يورو) در تبديل ريال به لير و لير به ريال است. قبل از اين در مبادلات دوجانبه ابتدا ريال به دلار يا يورو تبديل مي‌شد و سپس به لير که با احتساب دو مرحله کارمزد هزينه مبادلات را بالا مي‌برد. 
ايران با اقتصادي بالنده در جهان ظاهر مي‌شود
روز جمعه، مرکز همايش‌هاي بين‌المللي لطفي کردار؛ استانبول دومين شهری است که اسحاق جهانگيري به همراه مرتضي سرمدي، قائم‌مقام وزير خارجه به‌عنوان نمايندگان ايران براي شرکت در نهمين اجلاس سران سازمان همکاري اقتصادي کشورهاي D8 راهي آنجا شد. معاون اول رئيس‌جمهوري يکي از سخنران‌هاي نهمين اجلاس سران سازمان همکاري اقتصادي D8 بود. او با اشاره به بحران‌هايي که جهان کنوني را با تهديدها و چالش‌هايي روبه‌رو کرده، گفت: «بايد با هم بکوشيم که به جاي يک‌جانبه‌گرايي غالب، چندجانبه‌گرايي و به جاي اراده‌هاي جهاني معطوف به زور، سياست‌هاي مبتني بر گفت‌وگو و به جاي مداخله‌جويي‌هاي سياسي و جهاني همکاري‌هاي توسعه‌اي و منطقه‌اي شکل بگيرد». او همچنين گفت: «جمهوري اسلامي ايران به عنوان مبتکر اتحاد جهاني عليه خشونت و افراطي‌گري، گفت‌وگو و مذاکره را بر مبناي منافع مشترک و راهبرد برد-برد تنها مسير حل‌وفصل بحران‌هاي جهاني و منطقه‌اي مي‌داند». در حاشيه اين نشست، جهانگيري با رئيس‌جمهور آذربايجان ديدار کرد. جهانگيري و الهام علي‌اف از همکاري سه‌جانبه ايران، آذربايجان و ترکيه گفتند. معاون اول رئيس‌جمهوري با اشاره به سفر آتي رئيس‌جمهور آذربايجان به تهران، آن سفر را با هدف تقويت همکاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي عنوان کرد. جهانگيري، بعد از پايان اين نشست، در نماز جمعه استانبول در مسجد بزم عالم والده سلطان شرکت کرد.

نظر شما