شناسهٔ خبر: 22036495 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

بافل طالبانی: هرآنچه در کرکوک رخ داد، ناشی از کوته‌بینی رهبران کُرد بود/ هرگز تلاش برای کردستان مستقل را متوقف نمی‌کنیم!

فرزند رئیس‌جمهور سابق عراق می‌گوید هر آنچه تاکنون در کرکوک رخ داده، ناشی از سیاست کوته‌بینانه رهبران کُرد بوده است.

صاحب‌خبر -
 پس از عقب‌نشینی نیروهای منطقه کردستان عراق از کرکوک، بحث‌هایی در خصوص خیانت نیروهای وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق مطرح شد. در این خصوص، بخش انگلیسی شبکه خبری «فرانس 24» مصاحبه‌ای را با «بافل طالبانی»، از رهبران اتحادیه و فرزند جلال طالبانی، رئیس‌جمهور سابق عراق ترتیب داد.

به گزارش نامه نیوز، در این مصاحبه، بافل طالبانی ضمن رد اتهام توافق با بغداد اظهار داشت: من کاملا این اتهامات بی‌اساس و مشمئزکننده را رد می‌کنم. هر آنچه تاکنون رخ داده، ناشی از سیاست کوته‌بینانه رهبران کُرد بوده است. پس از این تراژدی من انتظار داشتم که کُردها متحد شوند و صدای واحد داشته باشند اما متاسفانه همچون موارد بسیار در گذشته، جناح‌های مختلف کُردی تصمیم گرفتند که یکدیگر را مورد سرزنش قرار داده و اتهامات بی‌اساس به هم بزنند و توجه جامعه بین‌المللی را از مشکل اساسی منحرف کنند.

وی به اتهام توافق با ایران نیز واکنش نشان داد و گفت: چنین اتهاماتی متاسفانه وجود دارند و من فکر می‌کنم این به خاطر آن است که کسانی که واقعا مسئول این تراژدی هستند تلاش می‌کنند تقصیر را گردن دیگران بیندازند. من می‌توانم به شما توضیح دهم که چه اتفاقی در کرکوک رخ داد. نیروهای پیشمرگه ما (اتحادیه میهنی) به‌خاطر دفاع از کرکوک در سال‌های گذشته شهره هستند. ما شجاع‌ترین فرماندهان و نیروهایمان را در دفاع از کرکوک در برابر انواع تهدیدها از دست داده‌ایم. این‌بار با عدم توازن قوا و دشمنی برتر مواجه شدیم. پس از نبرد بسیار که هزینه‌اش برای ما کشته شدن حدود 100 نفر بود و منجر به مجروح شدن ده‌ها نفر شد،فرماندهان نظامی ما در میدان، «شیخ جعفر» و دیگران تصمیم گرفتند که دست به یک عقب‌نشینی تاکتیکی بزنند. این واقعیت ماجراست. به جای دادن هزاران نفر تلفات، گسترش جنگ به داخل کرکوک، تلفات ناخواسته و به خطر انداختن جان غیرنظامیان، فرماندهان پیشمرگه ما تصمیم به عقب‌نشینی راهبردی از این مناطق گرفتند و من این تصمیم آنان را تمجید می‌کنم.

بافل طالبانی ادامه داد: من کسانی را که در اتحادیه میهنی، مرا به خیانت متهم کردند، به خیانت متهم می‌کنم و خواهان آن هستم که تحقیقی در خصوص این مساله به عمل آید و رسما هم چنین تقاضایی کرده‌ام. من می‌خواهم در خصوص آنچه در کرکوک اتفاق افتاد تحقیق صورت پذیرد و همچنین می‌خواهم تحقیق دیگری در خصوص رهبران کُرد به عمل آید که شرایط امروز را برای ما رقم زدند تا معلوم شود که آیا آنها شایستگی رهبری مردم ُکرد را دارند؟!

مجری برنامه بحث را به سمت مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق برد و این سوال را مطرح کرد که آیا او با برگزاری همه‌پرسی جدایی مرتکب اشتباهی تاریخی شده است؟ طالبانی در پاسخ گفت که او مسعود بارزانی را مورد حمله قرار نمی‌دهد و نمی‌خواهد وحدت کُردها را به خطر افکند و وحدت کُردها از نظر او بسیار مهم است. کُردها امروز بیش از هر زمانی به اتحاد نیاز دارند اما لازم است از خود بپرسیم که چرا به چنین شرایطی دچار شدیم؟ همه‌پرسی سوالی بود که باید پرسیده می‌شد اما همه‌پرسی هرگز مقصد نهایی نبود. هدف نهایی، حقوق مردم کُرد بود. در آخرین روزها (منتهی به همه‌پرسی) ایالات متحده، برت مک‌گورگ (نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش) و فرانک بیکر (سفیر انگلیس در عراق)، پیشنهادی به ما ارائه دادند که ما را محافظت می‌کرد. این پیشنهاد به ما می‌گفت اگر با بغداد مذاکره کنیم، ظرف 2 سال برگزاری همه‌پرسی را برای ما تضمین می‌کند. متاسفانه رهبران کُرد (نمی‌خواهم به مسعود بارزانی اشاره کنم) از این فرصت تاریخی استفاده نکردند ... این اشتباهی بزرگ بود.

وی افزود: حتی در نبرد کرکوک هم فرصتی وجود داشت. حتی در زمانی که نیروهای عراقی در راه کرکوک بودند، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تلاش کرد تا دست خود را به سوی ما دراز کند و مصالحه‌ای شرفتمندانه را به ما پیشنهاد کرد. پس از یک روز مذاکره، ما با این پیشنهاد مواجه شدیم مبنی بر اینکه به جای اینکه نیروهای عراقی به‌صورت یکجانبه به پایگاه نظامی K1 بازگردند، این پایگاه به یک مرکز برای ائتلاف ضد داعش تبدیل شود، یعنی نیروهای آمریکایی، انگلیسی و سایر نیروهای ائتلاف و نیروهای نظامی عادی عراقی در آن مستقر شوند. این توافق می‌توانست از فاجعه سقوط کرکوک جلوگیری کند و این تنها توافقی بود که من از آن حمایت می‌کردم. من اینجا سندی دارم که نشان می‌دهد 38 نفر از 50 رهبر اتحادیه میهنی کردستان آن را امضا کرده‌ و از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند. این امتیاز شرفتمندانه‌ای بود که با آن کسی نمی‌باخت، ما کرکوک را حفظ می‌کردیم و این تراژدی که برای مردم کُرد پیش آمده، پیش نمی‌آمد اما متاسفانه بازهم رهبران کردستان نتوانستند تصمیم درستی بگیرند.

بافل طالبانی تصریح کرد که حیدر العبادی بارها تلاش کرد که دست خود را به سوی کُردها دراز کند و به توافقات مختلف دست یابد. بسیاری از این توافقات برای ما ممکن نبود اما نپذیرفتن راهکار نهایی آمریکایی‌ها در خصوص توافق جایگزین اشتباهی تاریخی بود. حتی پس از آن، با وجود فشار شدید از سوی مردم عراق، العبادی تلاش کرد تا با ما به توافق برسد و راه‌حلی را پیشنهاد کرد که دردسرها در کرکوک متوقف شود اما متاسفانه رهبران کُرد نتوانستند در یک چارچوب زمانی سریع با آن موافقت کنند.

وی گفت برای من هم ساده بود که بگویم ما 100 نفر را در دفاع از کرکوک از دست دادیم اما بقیه مناطق تحت تسلط کردستان به عراقی‌ها داده شد بدون اینکه یک گلوله شلیک شود! اگر من با بغداد توافق کرده بودم، دوست دارم بدانم بقیه نیروها با چه کسی توافق کرده بودند؟!

طالبانی در خصوص احتمال جنگ داخلی در کردستان نیز گفت که من تجربه جنگ را دارم و از آن لذت نمی‌برم. راه پیش روی ما جنگ نیست، ما باید برای اتحاد تلاش کنیم. مردم و احزاب کُرد اکنون بیش از همیشه باید متحد باشند و به همین خاطر است که من به ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های کُردی مستقیما پاسخ نمی‌دهم.

وی در بخش پایانی مصاحبه گفت ما به مذاکره با بغداد نیاز داریم، به تعامل با جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه نیاز داریم تا با گفت‌وگو این مشکل را که در سراسر کردستان به‌وجود آمده از میان برداشته و از تراژدی‌های بزرگتر ممانعت کنیم. کردستان مستقل، رویای هر کُرد است اما برای به دست آوردن آن باید تلاش کرد. برای مذاکره باید در جایگاه قدرت باشیم، باید در خصوص انتظارات متحدانمان در غرب واقع‌گرا باشیم، باید جدا فکر کنیم، باید برای این مساله لابی کنیم، برنامه‌ریزی کنیم، در این میان مسائل حقوقی، نظامی و ... وجود دارند. هر کُردی می‌خواهد که کردستان مستقل شود اما این امر در زمان مقتضی خودش اتفاق می‌افتد. ما هرگز تلاش برای کردستان مستقل را متوقف نمی‌کنیم اما کردها به روش فعلی به آن نمی‌رسند. کُردها باید متحد باشند و در کنار هم، با دیپلماسی و تحت حمایت قانون با دشمنان خود مواجه شوند و سرانجام به توافقی برسند که آنها را به سوی کردستان مستقل می‌برد.

نظر شما