شناسهٔ خبر: 22036421 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ حامد افروغ

اربعین حسینی؛ بزرگترین کنگره جهان اسلام

اربعین امام حسین (ع)، بزرگترین کنگره اسلام است، که کار ناتمام حضرت را در اصلاح امت جدش، که به اصلاح بشر ختم خواهد شد، به سرانجام خواهد رساند.

صاحب‌خبر -
اربعین حسینی؛ بزرگترین کنگره جهان اسلام
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ حامد افروغ؛ تمامی گروه های اجتماعی و حتی ادیان، همواره به فکر قدرت‌نمایی برای حفظ یاران و دفع شر دشمنانشان هستند تا از راه زیادنمایی خود، نوعی بازدارندگی را برای حفظ امنیت روانی یاران و موجدیت خود به کار گیرند.
 
شاید در نگاه اول، اگر از بیرون به اسلام بنگریم، بزرگترین گردهمایی اسلام را، حج ابراهیمی برشمریم، چرا که یکی از اصولی ترین محورهای اتحاد مسلمانان است. از این رو، حج باید به عنوان بزرگترین سپر اسلام برای قدرتنمایی در برابر ادیان دیگر و استکبار جهانی باشد، اما در کمال تعجب چنین نیست.
 
از زمانی که اسلام ناب محمدی، خانه نشین شد و افسار شتر خلافت در دستان دیگرانی جز اهل بیت (ع) افتاد، نه تنها حج، بلکه حتی شخص پیامبر هم نتوانست محور وحدت باشد که آن روز نتیجه اش واقعه حره و امروز ثمره آن انحراف، در ظهور و بروز تکفیریها و سلفی ها به وضوح مشخص است.
 
درست از زمانی که حضرت سیدالشهدا(ع) علم قیام برافراشت تا به اصلاح امت جدش بپردازد، اسلام پس از سالها رخوت و گوشه نشینی، هر سال از زیر ریگ های به خون نشسته کربلا جوشید و جانی تازه گرفت؛ لذا پر واضح است که خلفای بعد از بنی امیه نیز حتی با قبر حضرت سیدالشهدا به ستیزه برخاستند و سخت ترین تدابیر را در حق عاشقان حسینی اعمال کردند.
 
آنچه که بر زیبایی ایثار امام حسین (ع) می افزاید و بر حقانیت انتخابش صحه مجدد می گذارد، این است که پس از سالهای متمادی از واقعه عاشورا، از آن حکومت های مدعی اسلام، اثری نمانده و جز مناسکی و ظواهری، هیچ ظهور و بروز در خوری ندارند، به طوری که مسلمانان پیرو آن دیدگاه، در اغلب نزدیک به همه موارد جزو ملت های ستمکش و ستم پذیر تاریخ بوده اند.
 
اما تشیع علی رغم ظاهرش، که فرق و شاخه های بیشتری نسبت به دیگران دارد، همواره بر راه حسینی و شوریدن بر ظلم تاکید کرده و از همین رو قدرتنمایی حقیقی اسلام را در راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) متبلور ساخته است. مراسمی که علی رغم همه تهدیدات و تخریب ها، راه خود را برای برگرداندن اسلام به جایگاه واقعی خود می پیماید و با ظهور حضرت مهدی (عج) زیر لوای خونخواهی حسین، کار ظلم را یکسره خواهد کرد. (ان‌شاءالله)
 
در بیانی دقیق‌تر، برخلاف حج که میعادگاهی برای ادای وظیفه است، اربعین میعادگاهی برای دلهای عاشق است، تا همه با یک دل و یک زبان، نام معشوق خود را بر زبان جاری کنند و چون از اساس، کار اربعین، کار دل است، دل ها را بیش از حج که برای برخی تجارت و برای برخی تفاخر و برای برخی ادای وظیفه شده، به خود متوجه کرده است.
 
لذا با نیم نگاهی به فلسفه عمیق و دقیق اربعین، درک حدیث امام صادق (ع) که از پنج نشانه مومن، یکی را، زیارت اربعین امام حسین (ع) برشمرده اند، مشخص‌تر می‌شود.
 
انتهای پیام/ 112

نظر شما