شناسهٔ خبر: 22036418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‎وگو با تسنیم:

دستگاه تشخیص نارسایی شبکیه چشم کودکان در کرج راه‌اندازی شد

R41451/P1361/S6,50/CT1

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از راه‌اندازی دستگاه "رد کم" ویژه تشخیص نارسایی در شبکیه چشم نوزادان در بیمارستان کمالی کرج خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمید درفشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی البرز در بیمارستان کمالی دستگاه "رد کم" ویژه تشخیص نارسایی شبیکه چشم نوزدان که کمتر از 2500 گرم وزن دارند را راه اندازی کرده است.

وی افزود: این دستگاه از شبکیه نوزادانی که به دنیا می‌آیند عکس می‌گیرد و در صورتی که شبکیه این نوزادان با مشکلی روبه‌رو شده باشد توسط متخصصان بیمارستان و کشور به صورت مشورتی درمان لازم برای آن در نظر گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه یک گروه از نوزادانی که در هنگام تولد وزن کمی دارند  شبیکه چشم آنها به دلیل دریافت اکسیژن رشد طبیعی را پیدا نمی‌کند، بیان کرد: برخی از این نوزادان دچار پارگی شبکیه چشم  و کوری می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا قبل از بهره مندی از این دستگاه امکان شناسایی مشکل شبکیه چشم این افراد مقدور نبود، بیان کرد: نوزادانی که وزنی کمتر از دو و نیم کیلو داشتند و باید اکسیژن می‌گرفتند بعد از تولد مرخص می‌شدند و سالها بعد مشخص می‌شد که این نوزاد بینایی ندارد و وقتی که متوجه نابینایی کودک می‌شدند هیچ کاری برای ایشان نمی‌شد انجام داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه برای کودکانی که در سطح استان البرز به دنیا می‌آیند یک مشخصاتی تعریف کردیم که باید وزن آن چقدر باشد و چقدر اکسیژن باید بگیرند و دستگاه "رد کم" برای آنها تجویز می‌شود، گفت: این عکس‌ها بعد از گرفته شدن برای اساتید شبکیه کشور ارسال می‌شود که این اساتید بعد از ارزیابی عکس‌ها مواردی که نیازمند درمان است را مشخص می‌کنند و بلافاصله برای آن موارد درمان آغاز می‌شود.

وی افزود: درمان این نوزادان  نیز شامل یک ماده آنتی ویجف و یا لیزر داخل چشم است که این دو کار قبل از ترخیص این نوزادان از بیمارستان انجام می‌شود.

درفشی با بیان اینکه این دستگاه بسیار پیشرفته و به روز است،گفت: تا قبل، این دستگاه تنها در بیمارستان حضرت رسول(ص) و فارابی وجود داشت که در کل کشور در 15 مرکز در مراکز استانها راه‌اندازی شده و البرز به جمع این استانها پیوسته است.

وی با بیان اینکه این دستگاه جوابگوی نیاز استان البرز است، تصریح کرد: تعداد بیمارانی که به این دستگاه نیاز دارند محدود است و این دستگاه پاسخگوی نیاز استان البرز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه تعرفه این دستگاه برای نوزدان تعرفه دولتی است و حدود 95 هزار دلار برای خرید آن هزینه شده است،گفت: در گذشته برای درمان این بیماری باید چندین میلیون هزینه از سوی بیماران پرداخت می‌شد.

انتهای پیام/

نظر شما