شناسهٔ خبر: 22036120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

یک روایت از دیوارکشی‌ دور مجلس

نخست فعالان میراث فرهنگی هشدار دادند، سپس میراث فرهنگی به مجلس شورای اسلامی نامه نوشت و در ادامه شورای شهر در صحن رسمی شورا وارد این بحث شد و با موج مخالفت‌ها نسبت به دیوارکشی دور مجلس، در حال حاضر کار متوقف شده است، هر چند اعضای شورای شهر می‌گویند هنوز علت‌ دقیق این‌اقدام از سوی مجلس‌ مشخص نیست.

صاحب‌خبر -
۱۵ اثر تاریخی در میدان بهارستان تحت تاثیر دیوارکشی مقابل مجلس شورای اسلامی و بستن خیابان "مردم" قرار می‌گیرند، دیوارهای آجری جدیدی که ساختمان مجلس قدیم از دوره مشروطه را نیز در خود فرو می‌برد تا امنیت در ساختمان برقرار شود.


هر چند امروز شنیده می‌شود که این عملیات متوقف شده تا مجلس طرح خود را به میراث فرهنگی بفرستد و آن در شورای فنی استان تهران بررسی شود، اما مگر این طرح که عملیات اجرائی شدن‌اش را پیش از این آغاز کرده‌ و به نظر می‌رسد در میانه‌های راه است، چیز دیگری هم دارد که قرار به طرح باشد تا در شورا بررسی شود؟


محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایسنا می‌گوید: چون طرح‌های ثبت ملی شده در میدان بهارستان وجود دارد، علاوه بر ثبت ملی میدان؛ مسئولان این طرح در مجلس شورای اسلامی باید از ما سوال می‌کردند و طرح خود را ارائه می‌دادند.


او تاکید می‌کند: بحث امنیت برای مجلس شورای اسلامی حتما مهم است، اما حرف ما این است که در این موارد باید با ما مشورت کنند.


از سوی دیگر رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران، در نامه‌ای که 22 مهر به موسوی نظر، مدیر کل مهندسی و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی فرستاده؛ درخواست کرده تا طرح دیوارکشی مقابل مجلس به اداره کل میراث فرهنگی تهران برای انجام بررسی‌های کارشناسی و توقف احداث دیوار انجام شود.
به نظر می‌رسد، به دنبال بررسی این نامه از سوی مجلس، دیوار کشی متوقف شده تا طرح‌ها به شورای فنی تهران برسد.


در بخشی از نامه‌ی خسروآبادی آمده است؛ «حفاظت و صیانت از ابنیه و بافت‌های تاریخی طبق قانون مصوب شورای اسلامی به عهده این سازمان بوده و ضرورت بررسی طرح‌ها و فعالیت‌های عمرانی در حریم آثار ثبت ملی یکی از این مهم است لذا بنا بر مشاهدات انجام شده در اطراف ابنیه ثبت شده مجلس شورای اسلامی دیوار حائل که بسیار محدود کننده بصری برای آثار تاریخی است در حال اقدام است که شایسته است جهت جلوگیری از هزینه کردهای قیر متعارف، طرح دیوارکشی مذکور جهت بررسی کارشناسی به این اداره کل ارسال و از ادامه فعالیت نیز جلوگیری به عمل بیاید. بدیهی است انتظار از مدیران حوزه مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون نسبت به سابر مسولین بیشتر است.»


در نهایت بنا بر خبر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران اواخر روز 26 مهر اعلام کرده؛ «براساس پیگیری‌هایی که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و اعضای شورای شهر داشته‌اند، مجلس طرح دیوارکشی در مقابل ساختمان تاریخی را متوقف کرده است.»


وی ادامه می‌دهد: «قرار است مجلس شورای اسلامی طرح خود را برای ما ارسال کند تا در اسرع وقت در شورای فنی استان که دوشنبه‌ها برگزار می‌شود، مورد بررسی  قرار گیرد و پس از بررسی طرح ارائه‌شده از سوی مجلس، ما نیز نظرمان را اعلام خواهیم کرد تا طبق نظر و ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی کار ادامه پیدا کند. امیدوارم با این اقدام هماهنگی بیشتری میان دستگاه‌ها اعمال شود.»


این پیگیری‌ها را طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نیز در چند روز گذشته و در گفت‌وگو با رسانه‌ها داشته است، او حتی 25 مهر در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های رادیویی؛ اعلام کرد؛ «حساسیت جامعه نسبت به حفظ آثار و بافت‌های تاریخی بیشتر شده و این نکته بسیار مثبتی است. همچنین بعد از حمله گروهک تروریستی داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی، برای بالا بردن امنیت و حفاظت دست به اقداماتی زده شد، البته سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره این دیوارکشی شکایت کرد و به مدیر پشتیبانی مجلس نیز اطلاع داده شد. ما اعلام کردیم اگرچه که امنیت مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است اما نباید به‌خاطر ایجاد امنیت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر را زیر سؤال ببریم، زیرا آن منطقه عرصه جهانی است.»


او بیان کرد: «بازسازی مجلس قدیم، با نظارت معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی انجام شد، در هر نوع تغییری که به مسائل میراثی گره خورده است معاونت میراث‌فرهنگی حضور دارد. در نتیجه باید در این مورد نیز که در عرصه تاریخی است با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشورت می‌شد.»


او با بیان این‌که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیشنهادهای خود را اعلام کرد، گفت: «متولیان این دیوارکشی به سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرده بودند که عملیات دیوارکشی از جمعه متوقف شده است اما باخبر شدیم که چند روز پیش دوباره این دیوارکشی آغاز شده است. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از طریق ابزارهای قانونی که در دست دارد شکایت کرد. مجلس شورای اسلامی نیز باید بیشتر به این مسئله توجه کند زیرا میدان بهارستان منظر شهری است و حتما روش‌های دیگری برای تأمین امنیت مجلس وجود دارد. ما نیز تلاش می‌کنیم که به تعامل و گفت‌وگو در این‌باره دست پیدا کنیم.»


در ادامه این اعتراض‌ها؛ از آغاز طرح دیوارکشی؛ محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گفته بود؛ «دیوارکشی و نصب موانع عمودی مقابل مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای ملی به هویت تاریخی و میراثی این بناها و میدان بهارستان خسارت اساسی وارد می کند.»


همچنین حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده بود؛ «بخشی از نمای ساختمان مجلس مشروطه مشرف به میدان بهارستان است که متاسفانه مقابل آن دیوار کشیده شده که اقدامی مغایر با هویت ملی و تاریخی تهران است.»


هرچند علت این اقدام را تامین امنیت می‌نامند، اما در آخرین اظهارنظرها محسن هاشمی، رییس شورای  شهر تهران امروز جمعه ۲۸ مهر به ایسنا اعلام کرده؛ «دلیل اصلی دیوار کشی اطراف مجلس هنوز اعلام نشده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما