شناسهٔ خبر: 22036014 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

فروش پسته با درجه کیفیت بالا

محصول پسته در حالی در راه عرضه بورس کالا است که یکی از مزیت‌های ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا فروش آن با درجه کیفیت بالا است؛ بطوری که با عرضه این محصول می‌توان شاهد افزایش کیفیت آن در بازارهای داخلی و صادراتی باشیم.

صاحب‌خبر -

محسن جلال‌پور رییس انجمن پسته ایران

  محصول پسته در حالی در راه عرضه بورس کالا است که یکی از مزیت‌های ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا فروش آن با درجه کیفیت بالا است؛ بطوری که با عرضه این محصول می‌توان شاهد افزایش کیفیت آن در بازارهای داخلی و صادراتی باشیم.

با این وجود یکی از مشکلات محصولاتی مثل پسته این است که یک‌بار در سال برداشت شده و در ۱۲ ماه مصرف می‌شود و این امر ضمن آنکه مشکل تامین نقدینگی را برای کشاورز به همراه دارد، اعتماد صنایع وابسته را جهت تامین به موقع میزان مصرفی خود از این محصول سلب می‌کند. در گذشته بنکداران با خرید محصول در زمان برداشت و ذخیره آن در انبارها و در نهایت عرضه تدریجی آن در طول سال، ضمن پاسخ به تقاضای موجود درآمد قابل قبولی را به دست می‌آوردند.  باعنایت به اینکه بازیگران اصلی بازار پسته دردنیا، ایران و امریکا هستند و پیش بینی‌ها، نشان می‌دهد که که در زمینه فروش وصادرات در سال پیش رونگرانی چندانی نخواهیم داشت و تنها نیازمند مدیریت صحیح وحضور هوشمندانه درداخل وخارج هستیم.  طی سال‌های گذشته و با افزایش نرخ سود بانکی، سرمایه‌گذاران عمدتا منابع مالی خود را در انواع حساب‌های سپرده و گواهی سپرده در بانک‌ها بلوکه کردند تا سود بدون ریسک کسب کنند. این تمایل مردم به کسب سود بدون ریسک بانکی و نبود بنکداران در طول سال، در بخش تولیدی اخلال ایجاد کرد تا در زمان برداشت قیمت خرید محصول از کشاورز به دلیل کمبود نقدینگی و فزونی عرضه و در مقابل نبود تقاضا، افت کند.  با عرضه محصول در بورس کالا، عرضه‌کننده می‌تواند محصول خود را در قالب گواهی سپرده کالایی نیز عرضه کند و خریداران بدون نیاز به انتقال کالا در طول سال ضمن سرمایه‌گذاری به کشاورزان و باغداران جهت تامین مالی مورد نیاز کمک کنند. با تحقق این برنامه بخشی از مشکلات را با رویه شفاف و استاندارد بورس رفع کرده و شاهد درآمدزایی برای باغداران و ایجاد فضای رقابتی در بین صادرکنندگان پسته خواهیم بود.  مشکل عدم رعایت استانداردهای لازم برای صادرات محصولات در شرایط کنونی را موضوعی اساسی است و عرضه در بورس به دلیل در نظر گرفتن برخی ویژگی‌ها و استانداردها برای محصولات می‌تواند در تنظیم و ارتقای کیفیت و همگن شدن محصول برای صادرات کمک بسزایی داشته باشد. ضمن اینکه در راستای عرضه پسته در بورس، صادرات محصولات به شکلی متمرکز و هدفمند خواهد شد. این در حالی است که متوسط برداشت هر باغدار حدود ۲ تن است و استفاده از گواهی سپرده می‌تواند در تجمیع عرضه‌های خرد نیز نقش داشته باشد.  مدیریت عرضه محصول در بازارهای داخلی و خارجی و چگونگی عملکرد صادرکنندگان درعرصه رقابت با امریکا برای ما مهم و تعیین‌کننده است که باید تا قبل از برداشت محصول امسال به پیش نیازهای آن بپردازیم.  تامین نقدینگی مناسب به خصوص درابتدای فصل می‌تواند در ایجاد توازن درعرصه داخل وخارج و مدیریت بازارنقش بسزایی ایفا کند. آن چه درنشست ستاد پسته به آن پرداخته وتاکید شد، پیش بینی جذب منابع مالی ازطریق بانک‌هاو صندوق توسعه ملی است که بخشی ازآن محقق وبخش دیگری در نشست‌های آتی با صندوق توسعه ملی وبعضی ازبانک‌ها دنبال خواهدشد.

با همه تفاسیر عرضه پسته در بورس کالا به تثبیت قیمت‌ها در بازار منتهی خواهد شدو به نظر می‌رسد موضوعی مهم برای باغداران و تجار بازار پسته که مشکل نقدینگی است با شفافیت و هدفمندی در بورس کالا رفع و رجوع شود.

 

 

 

 

نظر شما