شناسهٔ خبر: 22035735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر کوتاه

صاحب‌خبر -

براساس گشایش‌های صورت گرفته 
موضوع «حصر» قابل حل است

ایسنا: اسماعیل دوستی که به عنوان نخستین فعال سیاسی پس از شش سال با مهدی کروبی در حصر ملاقات کرده است، درباره شرایط جسمی و رویکرد او نسبت به مسائل مختلف می‌گوید که آقای کروبی شاداب و سر و حال و در سلامت کامل است و نسبت به آینده نظام و انقلاب امیدواری بسیاری دارد. اسماعیل دوستی با اشاره به دیدار اخیر خود با حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی اظهار کرد: من برای سومین بار در دوران حصر به دیدار آقای کروبی رفتم که دیدار اخیر حدود ۳ ساعت به طول انجامید. وی با بیان اینکه «به لطف خدا آقای کروبی در سلامت کامل بودند و حال‌شان بسیار عالی، خوشحال و سر و حال بود»، خاطر نشان کرد: پیش از این شش سال قبل به همراه آقای عباسی‌فرد در منزل سابق آقای کروبی به دیدار ایشان رفته بودم. این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: مدت‌ها بود که برای دیدار با آقای کروبی به مراجع ذی‌صلاح درخواست‌هایی داده بودم که خوشبختانه اخیرا از سوی شورای عالی امنیت ملی این اجازه صادر شد تا با ایشان دیداری داشته باشم. این دیدار نیز خیلی مفصل انجام شد و آقای کروبی امیدواری بسیاری نسبت به آینده نظام و انقلاب داشتند. دوستی تصریح کرد: در این دیدار حامل هیچ پیامی از طرف فرد خاصی یا برای فرد خاصی نبوده‌ام. این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان با بیان اینکه «موضوع رفع حصر نیازمند تدابیری است که نظام در حال اتخاذ آنهاست»، اظهار کرد: به فعالان سیاسی داخل کشور توصیه می‌کنم که  درباره موضوع حصر خیلی هیجانی عمل نکنند؛ چرا که ان‌شاءالله براساس گشایش‌هایی که صورت گرفته، این موضوع قابل حل بوده و نظام نیز آرام آرام در حال اتخاذ  تدابیری در این زمینه است. من به حل این موضوع بسیار امیدوار هستم. گفتنی است اسماعیل دوستی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی سه شنبه ۱۸ مهر ۹۶  به عنوان نخستین فعال سیاسی پس از شش سال با حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و از محصوران سال ۸۸ دیدار کرد.

بعیدی‌نژاد سند انگلیسی مربوط به نام خلیج‌فارس 
را منتشر کرد

خبرآنلاین: حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار پیامی در کانال تلگرامی‌اش اسنادی را مربوط به وزارت امور خارجه انگلیس منتشر کرد که حاوی دستورالعمل این وزارتخانه به مقامات رسمی این کشور درباره کاربرد نام صحیح (خلیج‌‌فارس) است. بعیدی‌نژاد در این پیام نوشت: دکتر مجید تفرشی از محققان برجسته اسناد تاریخ ایران، به‌ویژه اسناد محرمانه‌ خارج شده از آرشیو محرمانه‌‌ وزارت امور خارجه انگلستان، اخیراً به سند محرمانه‌ای که حاوی دستورالعمل وزارت امور خارجه انگلستان به مقامات رسمی آن کشور در خصوص به‌کارگیری نام صحیح خلیج‌فارس است، اشاره کرده که در هشتم مه ١٩٧٨ (١٨م اردیبهشت ١٣٥٧) صادرشده است. وی افزود: این سند درباره به‌کارگیری نام صحیح خلیج‌فارس است و طی آن دستورالعمل لازم به مقامات این کشور پیرامون به‌کارگیری نام صحیح این قلمرو آبی، با در نظر گرفتن شرایط سیاسی روابط این کشور با کشورهای عربی ازیک ‌طرف و حساسیت جدی مردم ایران (از طرف دیگر)، صادرشده است که به نظر می‌رسد امروز هم بر همان سیاق عمل می‌شود. محتوای این سند دلیل دیگری بر اثبات درستی و اصالت تاریخی نام خلیج‌فارس است. بعیدی‌نژاد ادامه داد: محورهای اصلی این سند بدین شرح است: الف- نام صحیح این قلمرو آبی، «خلیج‌فارس» است، ب- به کار بردن هر عنوان دیگری، توهین جدی به ایرانیان است و نشان داده که به قراردادها و مذاکرات با ایران لطمه زده است. دولت‌های عرب نهایتاً می‌توانند کلمه «خلیج» را بپذیرند (‌گر‌چه ترجیح می‌دهند از عبارت «خلیج‌عربی» استفاده کنند)، ج- می‌توان در استفاده‌های روزمره از کلمه «خلیج» بدون پسوند استفاده کرد، ولی در مکاتبات با طرف‌های ایرانی اگر نیاز به رفع ابهام باشد، یا حذف پسوند خلیج به سوءتفاهم جدی در زمینه موضع بریتانیا منجر شود، می‌توان از نام کامل «خلیج‌‌فارس» استفاده نمود. در این شرایط، می‌توان در متن یک‌بار از نام «خلیج‌فارس»، و برای کاربردهای بعدی از «خلیج» استفاده کرد و د- «هرگز» نباید از عبارت «خلیج عربی» استفاده شود.

منشأ اصلی بیکاری واردات بی‌رویه است

باشگاه خبرنگاران: عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: علت اصلی بیکاری و تعدیل نیروهای دولت واردات بی‌رویه کالا به کشور است. نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره وضعیت تولید اشتغال در سالی که منتسب به این نام است، گفت: متأسفانه ما شاهد اخراج بسیاری از کارکنان دستگاه‌های دولتی در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» هستیم. نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه علت اصلی بیکاری و تعدیل نیروهای دولت واردات بی‌رویه کالا به کشور است، اظهار کرد: واردات بی‌رویه، تولیدکننده داخلی را فلج کرده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه واردات بی‌رویه به ضرر اقتصاد کشور است، تصریح کرد: واردات بی‌رویه موجب ورشکستگی تولیدکنندگان و  تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران می‌شود. قاضی‌پور با انتقاد از واردات کالای مصرفی با توجه به تولید محصول مشابه در کشور خاطرنشان کرد: اگر جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود و تمرکزمان روی تولید داخلی خودمان باشد، نرخ بیکاری کاهش می‌یابد.

ترامپ هزینه کنارگذاشتن برجام را متحمل نشد

خانه ملت: رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: ترامپ نیز نتوانسته با رفتارهای غیرعقلانی خود هزینه لغو برجام را بپردازد، طبیعتا کنگره نیز چنین رفتار غیرعقلانی را از خود نشان نخواهد داد. جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی در خصوص موضع کنگره نسبت به برجام، اظهار داشت: مواضع تند ترامپ از زمان تبلیغات ریاست جمهوری تا کنون به گونه‌ای بود که همه گمان می‌کردند که ترامپ برجام را قطع کند، اما اکنون عقب نشینی کرده و جرات چنین عقب نشینی در افکار عمومی آمریکا را ندارد، بعید است که کنگره این کار را انجام دهد. نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میانگین تصمیم‌گیری در مجالس، معمولا عقلانی‌تر از تصمیمات فردی است، کنگره آمریکا احتمالا سخت گیری‌هایی را در حوزه نظارت در خصوص برخی از تحریم‌ها خواهد کرد ولی از لغو برجام، استقبال نمی‌کند. وی با بیان اینکه از جمله تبعات لغو یا خروج از برجام، انزوای آمریکا در عرصه بین الملل است، افزود: حاصل کار کنگره در خصوص برجام اعمال فشار بیشتر در بخش تحریم‌ها، به اضافه درخواست نظارت بیشتر خواهد بود و چیزی فراتر از این نیست. 

مسئولان بدانند 
دشمن به دنبال خلع سلاح آنهاست


ایسنا: امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: مسئولان باید بدانند که در مسائل بعدی از جمله موضوعات موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران، دشمن می‌خواهد کشور را خلع سلاح و سپس از ریشه نابود کند. حجت‌ الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در نماز جمعه دیروز تهران که در مصلای دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اظهارات ضد ایرانی ترامپ اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا جمعه گذشته سخنان و اراجیفی بر زبان همیشه خراب، نامزون، بی انضباط و بی اخلاق خود آورد که بیش از آن از او توقع نمی رفت. وی با تاکید بر اینکه باید امروز هوشیار و بیدار باشیم که قضیه چیست، خاطر نشان کرد: استکبار و دنیای سلطه نمی‌تواند معجزات جمهوری اسلامی ایران را تحمل کند. آنها از روزی که ما هسته‌ای و موشک نداشتیم و در داخل کشور انقلاب کرده بودیم، حاکمیت دین در مجرای ولایت فقیه را  به عنوان خطری برای خود دیدند. صدیقی با بیان اینکه امام خمینی (ره) را خداوند مامور کرده بود، ادامه داد: امام خمینی (ره) کاری را انجام داد که تنها انبیاء چنین کاری انجام داده بودند. ایشان بی اعتنا به شرق و غرب پرچم غدیر را به دست گرفت و مردم را به خدا دعوت کرد. امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: چون غرب نتوانست جلوی تحقق واقعه انقلاب اسلامی را بگیرد، پس از پیروزی انقلاب جنگی را علیه ما تحمیل کرد که از نظر علمی با این جنگ کار ما باید تمام می‌شد، اما این جنگ نه تنها ما را نابود نکرد بلکه به ما قدرت داد و بر ایمانمان افزود و تبدیل به دانشگاه اخلاق،‌ ولایت، عشق و ایثار شد. به همین دلیل نتیجه جنگ اقتدار دنیوی و اخروی ما شد.
 

نظر شما