شناسهٔ خبر: 22035564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«منصور غلامی» گزینه احتمالی وزارت علوم و رئیس کنونی دانشگاه بوعلی همدان در گفت‌وگو با «شهروند»:

انتقادات را رد می‌کنم

نمایندگان کنجکاو از توضیحاتم قانع شدند قوانین موجود و فضای جامعه را مدنظر خواهم داشت دوره‌های شبانه دانشگاه همدان را حذف کردم

صاحب‌خبر -

محمد باقرزاده - شهروند|  فردی که تمام شواهد و قراین از معرفی او به‌عنوان گزینه نهایی رئیس دولت دوازدهم برای تصدی وزارت علوم حکایت دارد، خود را مدافع قانون و اخلاق جامعه می‌داند و انتقادات مطرح‌شده در روزهای گذشته را رد می‌کند؛ انتقاداتی که حول محور ممنوعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه بوعلی همدان و برخوردهای تند و تیز کمیته انضباطی و تعلیق دانشجویان این دانشگاه می‌چرخد. «منصور غلامی»؛ ۶۴ساله و استادتمام دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان است. او که در دوران اصلاحات ریاست دانشگاه بوعلی همدان را برعهده داشت، با روی کار آمدن دولت مهرورز از ریاست کنار گذاشته شد و در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ روزهای خود را با تدریس در این دانشگاه و همچنین انتقاد از شرایط حاکم بر فضای دانشگاهی همدان پشت سر گذاشت تا نوبت به دولت اعتدال در‌ سال ۹۲ برسد و منتقد دیروز بار دیگر به کرسی ریاست مهمترین دانشگاه استان همدان برسد. ریاست منصوری در سه‌سال گذشته اما منتقدان فراوانی داشت و این منتقدان در روزهای گذشته و با مطرح‌شدن نام ریاست دانشگاه بوعلی‌سینا برای تصدی وزارت علوم، فعال‌تر هم شدند. منصوری در گفت‌و‌گو با «شهروند» برخی از این انتقادات را پاسخ می‌گوید، هرچند توضیحات بیشتر را به روزهای آینده و پس از معرفی قطعی خود به‌عنوان گزینه نهایی وزارت علوم موکول می‌کند.
 آقای غلامی، این‌طور که مشخص است شما گزینه نهایی وزارت علوم هستید و برنامه خود را هم تحویل داده‌اید، درست است؟
گزینه نهایی‌بودن به تصمیم دولت و رئیس‌جمهوری بستگی دارد. ما باید تا یکشنبه منتظر بمانیم و بعد از معرفی‌شدن بگوییم قطعی است.
 اما شما در روزهای گذشته با تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس جلسه داشتید و این نشان می‌دهد که احتمال معرفی‌ شما زیاد است، اگر نخواهیم بگوییم قطعی است.
دوستان مجلسی از باب این‌که از زمان استفاده کنند، جلسه‌ای برگزار کردند که آشنایی بهتری صورت بگیرد ولی باید منتظر تصمیم نهایی دولت باشیم.
 در این جلسه چه مسائلی مطرح شد و رویکرد کلی مجلس نسبت به معرفی‌شدن شما چگونه است؟
این جلسه برای آشنایی و برای استفاده از زمان بود. دوستان که خیلی ابراز محبت داشتند و البته سوال‌هایی هم داشتند که در شرایط فعلی می‌توانست در ذهن هر کسی مطرح شود؛ به‌خصوص درباره من که در دانشگاه‌های تهران نبودم و مسئولیت دانشگاهی در شهرستان را برعهده داشتم. چون اطلاعات درباره من کم بود دوستان ترجیح دادند که این جلسه برگزار شود.
 تا جایی که می‌دانیم جلسه شما با نمایندگان منتقد بوده و حتی یکی از نمایندگان هم بعد از این جلسه توضیحات شما را قابل‌قبول و منطقی دانست. واکنش دیگر نمایندگان بعد از جلسه چه بوده است؟
دوستان انتقادات را مطرح کردند و من هم جواب دادم. در کل خوب بود و امیدواریم.
 بعد از مطرح‌شدن نام شما به‌عنوان گزینه وزارت علوم، بسیاری از فعالان دانشجویی همدان و دیگر دانشگاه‌های کشور، انتقادات فراوانی را نسبت به عملکردتان بیان کردند و تشکل‌های دانشجویی در نامه‌های متفاوتی به رئیس‌جمهوری خواهان معرفی گزینه دیگری شدند. تا چه اندازه این انتقادات را وارد می‌دانید؟
بخشی از این انتقادات درست نیست به دلیل این‌که اطلاعاتی که گفتند، صحت نداشت. یکی از نمایندگان که مقداری کنجکاو بود این انتقادات را کامل بیان کرد و درنهایت پذیرفت که این بحث درست نیست. من خودم این انتقادات را رد می‌کنم و دوستان نماینده هم پذیرفتند که این اظهارات درست نیست. من جواب دادم و آنها هم قانع شدند. یک بحث منطقه‌ای و محلی به میان آمد که به درستی مطرح‌ نشده بود و من درباره آن توضیحات کامل را بیان کردم.
 به هر صورت انتقادات زیادی مطرح است. اگر شما به وزارت علوم برسید چه مواردی را اولویت خود قرار می‌دهید؟
دو  مطلب در این قضیه باید بررسی شود؛ یکی چارچوب‌ها، قوانین موجود و اختیارات دانشگاه است، دوم هم فضای کلی جامعه که باید آنها را مدنظر داشته باشیم. بدون درنظر گرفتن مقررات، فضای جامعه و اخلاق کلی نباید کاری انجام دهیم.
 فکر می‌کنید در دوران شما، فضای دانشگاه‌ها نسبت به شرایط کنونی بهتر خواهد شد و شاهد فضایی باز در مجموعه دانشگاهی کشور خواهیم بود؟
امکانش هست و بستگی دارد «بهتر» را از چه منظر نگاه کنیم. فکر می‌کنیم اگر در چارچوب مقررات و اخلاق حرکت کنیم و همچنین مباحثی که آقای رئیس‌جمهوری درباره حقوق شهروندی مدنظر دارند را لحاظ کنیم، شاهد وضع مناسبی خواهیم بود ولی این به معنای نبود هیچ محدودیتی در دانشگاه‌ها نخواهد بود.
 در کنار انتقاد به عملکرد شما در حوزه فرهنگی و فضای سیاسی دانشگاه، بحث حمایت شما از پولی‌سازی آموزش عالی هم مطرح است. در برنامه شما چنین هدفی وجود دارد؟
خیر، من اتفاقا در دو‌سال گذشته دوره‌های شبانه را حذف کردم و به جای آن فقط دانشجوی روزانه گرفتیم. دو‌سال است که ما دانشجوی شبانه در دانشگاه بوعلی همدان نگرفته‌ایم. کیفیت آموزش برای من مهم است.

نظر شما