شناسهٔ خبر: 22035089 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

نماینده کنگره آمریکا: عربستان بزرگ‌ترین حامی داعش است
فارس: یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به حمایت کشورش از عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگترین حامیان گروه‌های تروریستی، ادعای واشنگتن درباره مبارزه با تروریسم را متناقض خواند. خانم «تولسی گابارد» در مصاحبه‌ای با توصیف عربستان به عنوان یکی از بزرگترین حامیان گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش، حمایت واشنگتن از ریاض را با ادعای این کشور درباره مبارزه با تروریسم متناقض خواند. گابارد گفت: ما داریم پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را در نقاط مختلف دنیا برای جنگ با تروریسم هزینه می‌کنیم، اما از طرف دیگر می‌بینیم که دولت ترامپ همکاری‌ و ائتلافش با کشورهایی مانند عربستان سعودی که همچنان یکی از بزرگترین حامیان داعش و تروریست های سراسر دنیا است را افزایش داده است.

«المانیتور»: محبوبیت سپاه پاسداران بعد از سخنان ترامپ افزایش یافته است
فارس: وبگاه آمریکایی المانیتور، به افزایش محبوبیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حمایت از این نیرو در شبکه‌های اجتماعی بعد از لفاظی‌های ترامپ اشاره کرد و نوشت: محبوبیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی پس از سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و بیان راهبرد جدید در قبال ایران افزایش یافته است. به نوشته المانیتور، درست یک روز پس از سخنرانی ترامپ در کاخ سفید، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در پیامی توئیتری نوشت: «امروز همه ایرانیان، پسران، دختران، مردان و زنان همه سپاهی هستند.» حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز درباره اقدام‌های تحریمی آمریکا علیه سپاه پاسداران گفته بود: «اگر آمریکا بخواهد اشتباه بزرگ بعدی خود را مرتکب شود و اقدامی علیه سپاه پاسداران انجام دهد، این اشتباه فراتر از بقیه خطاها خواهد بود.» بر این اساس در واکنش به سخنرانی ترامپ، موجی توئیتری به راه افتاد به طوری‌که کاربران با ‌راه اندازی هشتگی نوشتند: «دیدن حاج قاسم سلیمانی و دوستانش خود نوعی احساس امنیت است.» المانیتور نوشت: براساس نظرسنجی‌های داخلی و خارجی، «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که با نیروهایش برای سقوط داعش تلاش کرده، به یکی از شخصیت‌های محبوب در ایران و عراق مبدل شده است. خبر دیگر اینکه نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که مردم آمریکا، کره شمالی را بیشترین و ایران را کمترین تهدید علیه امنیت کشورشان تلقی می‌کنند.

فرمانداران منتخب اپوزیسیون ونزوئلا مراسم سوگند را تحریم کردند
ایسنا: مخالفان ونزوئلایی، مراسم سوگند فرماندارانی که از سوی شورای قانون اساسی تحت حمایت دولت انتخاب شده‌اند را تحریم کردند. اپوزیسیون ونزوئلا ممکن است پنج منطقه‌ای را که در اختیار دارد از دست بدهد چرا که فرمانداران اپوزیسیون مراسم یادبود سوگند فرمانداران در مقابل مجلس موسسان قانون اساسی را بایکوت کردند و این امر باعث بحران سیاسی خواهد شد. ۱۸ فرماندار تحت حمایت دولت که یکشنبه انتخاب شدند در مقابل مجلس موسسان قانون اساسی سوگند یاد کردند ولی پنج فرماندار منتخب اپوزیسیون در این مراسم شرکت نکردند. ائتلاف مخالفان پیش از این گفته بود که این نهاد را قانونی نمی‌داند و در این مراسم شرکت نخواهد کرد.

مجری تلویزیون و مخالف پوتین
کاندیدای ریاست جمهوری روسیه
تسنیم: “کسنیا سوبچاک” روزنامه نگار و مجری تلویزیون روسیه که از مخالفان دولت محسوب می‌شود، قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ شرکت کند. وی گفته است: «من کسنیا سوبچاک، ۳۵ ساله که تمامی عمر خود را در روسیه زندگی و کار کرده ام، در مورد وقایع کشورم نمی توانم بی تفاوت باشم و نسبت به آنها احساس مسئولیت می کنم و با آگاهی از همه خطرات و دشواریهای نامطلوب پیش رو، تصمیم گرفته ام در انتخابات ریاست جمهوری آینده روسیه شرکت کرده و گامی در جهت توسعه کشورم بردارم. به گفته سوبچاک، او نه تنها در انتخابات نامزد خواهد بود بلکه صدای کسانی است که نمی توانند در این مبارزات شرکت کنند.

کشتی‌های جنگی روسیه در فیلیپین پهلو گرفتند
تسنیم: سه فروند کشتی جنگی روسیه شامل دو کشتی ضد زیردریایی در بندر مانیل پایتخت فیلیپین پهلو گرفتند.مقام های نیروی دریایی روسیه اعلام کردند، سه فروند کشتی جنگی روسی در مانیل پهلو گرفته اند تا تسلیحات و خودروهای نظامی اعطا شده از سوی مسکو را به فیلیپین تحویل دهند. محموله نظامی روسیه شامل ۵۰۰۰ قبضه سلاح جنگی، مهمات و ۲۰ دستگاه کامیون نظامی است.

بازگشت اوباما به عرصه سیاست
تسنیم: رئیس جمهوری سابق آمریکا برای نخستین بار طی ماه‌های اخیر قصد بازگشت به عرصه فعالیت‌های سیاسی را گرفته است. باراک اوباما که در ماه های گذشته حضور چندانی در عرصه سیاسی نداشته و از تقابل مستقیم با دونالد ترامپ خودداری کرده است، قصد دارد در تجمعات سیاسی در نیوجرسی و ویرجینیا شرکت کرده و از نامزدهای حزب دموکرات برای فرمانداری این ایالت ها حمایت کند. هنوز مشخص نیست پیام اوباما چه خواهد بود.

یونیسف: روزانه ۱۵ هزار کودک در پی گرسنگی
و بیماری می‌میرند
فارس: صندوق حمایت از کودکان ملل متحد با اشاره به وضعیت نابسامان درمانی و تغذیه کودکان در سطح جهان، از مرگ روزانه ۱۵ هزار کودک در جهان خبر داد. در مجموع در سال ۲۰۱۶، ۶ر۵ میلیون کودک زیر پنج‌سال به دلیل سوء تغذیه و بیماری جان باخته‌اند و این شرایط در حالی است که با کمک و حمایت از این کودکان به راحتی امکان داشت نجات پیدا کنند. آنچه در این گزارش اهمیت دارد این است که بیشتر این کودکان یعنی ۳۹ درصد در کشورهای جنوب آسیا زندگی می‌کنند و ۳۸ درصد هم از کشورهای جنوب صحرای آفریقا هستند. نیمی از این کودکان در کشورهای هند، پاکستان، نیجریه، کنگو و اتیوپی گزارش شده‌اند.

امپراتور ژاپن اواخر مارس ۲۰۱۹ از قدرت کناره‌گیری می‌کند
ایسنا: روزنامه آساهی ژاپن نوشت که «آکیهیتو» امپراتور ۸۳ ساله این کشور اواخر مارس ۲۰۱۹ از سمتش کناره گیری کرده و در آوریل همان سال فرزندش شاهزاده «ناروهیتو» تاجگذاری می‌کند. این نخستین کناره‌گیری از سلطنت در امپراتوری ژاپن طی دو قرن گذشته محسوب خواهد شد. در ژوئن سال جاری میلادی، پارلمان ژاپن قانونی را تصویب کرد که براساس آن به امپراتور آکیهیتو اجازه داده شد تا از سمتش کناره‌گیری کند. آکیهیتو که تحت عمل قلب و درمان سرطان پروستات است، در یک خطابه بی‌سابقه برای مردم کشورش در سال گذشته میلادی گفت که نگران است کهولت سن مانع از انجام درست وظایفش شود.

نظر شما