شناسهٔ خبر: 22035029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

بیش از 60 شهید در دو حمله انتحاری به نمازگزاران دو مسجد در افغانستان

صاحب‌خبر -
خرداد:دوعامل انتحاری روز جمعه هنگام اقامه نماز مغرب و عشاء، خود را درصفوف نمازگزاران دو مسجد یکی در شهر کابل پایتخت افغانستان و دیگری درمسجد جامع شهرستان دولینه در استان غور این کشور منفجر کردند که این جنایت تروریستی، تاکنون بیش از 60 شهید بر جای گذاشته است.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا ؛ انفجار کابل در مسجد امام زمان (ع) در غرب این شهر و در محله ای موسوم به «پل خشک» در منطقه 13 کابل رخ داد که تاکنون آمارهای غیر رسمی از کشته شدن 30 نمازگزار و زخمی شدن بیش از 60 تن دیگر را خبر داده اند. 
حمله مشابه ای نیز به نمازگزاران مسجد جامع شهرستان دولینه در استان غور از استان های واقع در مرکز افغانستان غروب امروز صورت گرفت که تعداد کشته های این حادثه نیز حدود 30 تن گزارش شد.
شاهدان عینی به خبرنگار ایرنا در کابل گفتند که امام جماعت مسجد امام زمان (عج) نیز در میان شهدا است و با توجه به شدت جراحت برخی از زخمی ها، احتمال بالا رفتن آمار شهدا وجود دارد.
گفته می شود که تعداد عاملان انتحاری شهر کابل سه تن بودند که یکی در چهار راهی در حاجی نوروز دستگیر شد و یک فرد فرار کرد و یک عامل نیز موفق شد، خود را به مسجد امام زمان(عج) برساند.
مراد علی مراد معاون امنیتی وزارت کشور افغانستان با حضور در محل حادثه به خبرنگاران گفت که هنوز ابعاد دقیق چگونگی اجرای این عملیات انتحاری معلوم نیست و نیروهای امنیتی در حال مطالعه و بررسی آن هستند.
مسئولیت این حملات را داعش بر عهده گرفته است .
نهاد ریاست جمهوری افغانستان نیز دقایقی قبل با صدور بیانه ای این جنایات را محکوم و به نقل از محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که جنایت‌کاران تروریست بار دیگر دستان پلیدشان را به ‌خون نمازگزاران مسلمان آلوده کردند و در حملات جداگانه در مسجد امام‌ زمان در غرب کابل و مسجدی در استان غور، شماری از مردم مومن ما را هنگام نماز عشا شهید و مجروح کردند.
در این بیانیه آمده است هدف قراردادن مردم در اماکن مقدس یا هر جای دیگر، جنایت ضد بشری و مغایر با تمام ارزش‌های اسلامی و حقوق بشر محسوب می‌شود و عاملان ‌چنین جنایات هایی مستحق نابودی‌اند.
در ادامه این بیانیه آمده است : اینک بار دیگر با جدیت تمام تصریح می شود که گروه‌های تروریستی هرگز به اهداف شوم خود برای ایجاد تفرقه نخواهند رسید و بزودی توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سرکوب و نابود خواهند شد.
گزارش ها از استان غور نیز حاکی است که در میان شهدای مسجد جامع دولینه، فضل احد خان یکی از فرمانده نیروهای خیزش مردمی و برادر استاندار سابق غور هست.
گروه طالبان سه شنبه گذشته با حمله به سه پاسگاه نظامی در سه استان افغانستان در مجموع بیش از 300 کشته و زخمی به جامعه زخم خورده افغانستان تحمیل کرد.
به نظر می رسد در افغانستان تروریست ها یک تقسیم چهره برای خود تعریف کرده اند، زیرا مسئولیت حمله به مردم بی دفاع در مساجد و اماکن مقدس را داعش که به اندازه کافی بد نام هست، می پذیرد و مسئولیت حمله به نظامیان را طالبان که امید دارد بتواند با فشار بر دولت وارد قدرت شود، قبول می کند که البته در نهایت هر دو ، فرزندان ملت افغان را می کشند.

نظر شما