شناسهٔ خبر: 22032249 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

٥ ماده خطرناك موجود در نوشابه های انرژی زا/ نوشابه ها چه بلايي بر سر بدنتان می آورند؟

محققان درباره استفاده از نوشابه‌های انرژی‌زا بویژه در بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون بالا هشدار داده‌اند و گفته‌اند که مصرف این نوشیدنی‌ها ممکن است حتی مرگ افراد را در موارد حاد به دنبال داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مؤسسه ملی سلامت آمریکا اعلام کرده است که مراجعه اورژانسی کسانی که از نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ دو برابر شده است.

نوشابه‌های انرژی‌زا از آنجایی خطرناک هستند که مقادیر بالایی کافئین‌ در آنها وجود دارد و همین امر باعث بالا رفتن جدی ریتم قلب و بروز مشکلاتی در جریان خون و فشار خون می‌شود.

محققان انجمن قلب آمریکا هشدار داده‌اند نوشابه‌های انرژی‌زا به ویژه برای افرادی که از قبل مبتلا به فشار خون بالا یا مشکلات قلبی بوده‌اند، می‌تواند مهلک باشد و حتی زندگی آنها را به خطر بیاندازد.

این نوشابه‌ها همچنین الگوی خواب را مختل می‌کنند، باعث تپش قلب و اضطراب شده، منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شوند، فشار خون را بالا می‌برند و سبب کم‌آبی بدن می‌شوند. در موارد خطرناک، نوشیدن این قبیل نوشابه‌ها می‌تواند منجر به مرگ شود.

چندی پیش یک نوجوان اهل کارولینای جنوبی به دلیل مصرف بیش از حد نوشابه‌های انرژی‌زا و به دلیل مصرف حجم بالای کافئین در مدت کوتاهی جان خود را از دست داد. کودکانی که در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات سیستم عصبی هستند نیز با مصرف مقادیر بالای کافئین آسیب‌پذیر می‌شوند. این قبیل کودکان هرگز نباید نوشابه‌های انرژی‌زا مصرف کنند.

ترکیبات مضر

*کافئین و شکر عمده‌ترین ترکیبات موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا هستند. محققان دانشگاه مریلند معتقدند که این نوشیدنی‌ها در مقایسه با سودا و نوشیدنی‌های میوه‌ای حاوی مقادیر بالایی شکرند که تحت عنوان شیرین‌کننده‌های مصنوعی شناخته می‌شوند.

*«تاورین» نیز نوعی اسیدآمینه است که اغلب در نوشابه‌های رژیمی یافت می‌شود. این ماده به بالا بردن اثرات کافئین کمک می‌کند.

*سایر مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی‌ها عبارتند از گوارا و دانه درخت کولا که به تقویت اثر کافئین کمک می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد سعی کنند تا حد امکان بدون استفاده از نوشابه‌های انرژی‌زا انرژی بدن خود را بالا ببرند. این مسئله به ویژه در کودکان و دانش‌آموزان اهمیت بیشتری دارد؛ به طوری که محققان تاکید می‌کنند در کودکان باید آب و چای سبز جایگزین نوشابه‌های انرژی‌زا شود.

منبع:سلامت آنلاین

انتهای پیام/

خطراتی از جنس نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نظر شما