شناسهٔ خبر: 22031933 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از برنامه های اورژانس در اربعین تا آمار تکان دهنده از افسردگی در ایران

وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن ها می پردازیم.

7 میلیون ایرانی بیمه بازنشستگی ندارند

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی با بیان اینکه متأسفانه وضعیت جامعه از نظر سلامت روانی خوب نیست و درصد قابل توجهی از افراد نیازمند مراقبت های روانی هستند خاطرنشان کرد: به طور کلی وضعیت کنونی جهان هشداردهنده است که علت اصلی آن مسائلی مانند تروما و عوامل فیزیکی، حوادث، سوء استفاده از مواد مخدر و کمبود مواد معدنی است.

وی ادامه داد: متأسفانه در جامعه ما جنبه شادی از بین رفته است و به نظر من شاد کردن جامعه هزینه های زیادی را در بر ندارد.

ربیعی اظهار کرد: 7 میلیون ایرانی دفترچه بازنشستگی ندارند و ما در همین راستا بیمه اجتماعی فراگیر را پیگیری می کنیم و خوشبختانه تا به امروز 11 میلیون ایرانی حاشیه نشین شهرها بیمه شده اند.

ابتلای سالانه ۹ میلیون نفر به پوکی استخوان

 محمد پژوهی رئیس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز (پوکی استخوان) با اشاره به آمار ابتلا به پوکی استخوان در دنیا، گفت: از هر سه زن و هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر مبتلا به شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود و در هر سه ثانیه در جهان یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان بروز می کند.

وی ادامه داد: افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن مهم ترین علت پوکی استخوان محسوب می شود؛ سالانه 9 میلیون شکستگی ناشی از پوکی استخوان در جهان بروز می کند که 40 درصد این افراد قادر نیستند کارهای روزمره خود را انجام دهند و بار اضافی در جامعه تحمیل می کنند، همچنین 80 درصد افراد گرفتار شکستگی ناشی از پوکی استخوان نمی توانند کارهای اولیه خود را انجام دهند.

رئیس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز با اشاره به عوامل ابتلا به پوکی استخوان، گفت: سن بالا، سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و الکل، داروهای استروئیدی ، لاغری مفرط و برخی بیماری های گوارشی عامل ابتلا به پوکی استخوان محسوب می شوند.

بیماری هایی که سلامت دانش آموزان را تهدید می کند

مجتبی امیری، متخصص پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه بقیه الله با بیان اینکه در دختران در سنین مدرسه ریزش موی کششی شیوع دارد که مربوط به دخترانی است که موی بلند دارند و محکم آن را می بندند، گفت: ریزش مو در ناحیه شقیقه و پیشانی است که اگر توجه شود و موها محکم بسته نشود، از آن پیشگیری می شود. پیشگیری از شپش سر نیز نیاز به آگاهی دادن دارد.

وی در خصوص راهکارهای پیشگیری از شپش در دانش آموزان افزود: تراشیدن سر که از قدیم مرسوم بوده کار اشتباهی است و اصلا توصیه نمی شود. شپش باید درمان شود. آن هم با شامپوی مخصوص و نه شامپوی معمولی. شپش یک حشره است که راه می رود، پرواز نمی کند و خارش شدیدی ایجاد می کند.

برنامه های اورژانس برای حفظ سلامت زائران راهپیمایی اربعین

 پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: برای انجام برنامه های ویژه اربعین در مرزهای مهران، چزابه، شلمچه و خسروی بیش از 9 هزار کادر پزشکی و بهداشتی مستقر می شوند.

وی با بیان اینکه 6 هزار نفر از این تعداد پیراپزشک ، سه هزار نفر پزشک عمومی و 420 نفر نیز پزشکان متخصص هستند، افزود: 500 دستگاه آمبولانس نیز در ایام بازگشت زائران از عتبات عالیات در مرزهای چهارگانه  مستقر می شود.

کولیوند عنوان کرد: 2 بیمارستان صحرایی 30 تخت خوابی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی برای آمادگی در برابر حملات تروریستی ، بیوشیمیایی ، هسته ای و بیولوژیک در مرزهای چزابه و شلمچه استقرار پیدا می کنند تا در صورت لزوم به حادثه دیدگان امدادرسانی کنند و درمانگاه های سرپایی نیز در مرزها راه اندازی می شود.

اختلالات روانی در 27.5 درصد از زنان و 23 درصد از مردان کشور

آرش میراب زاده دبیر علمی سی و  چهارمین کنگره انجمن علمی روان پزشکان ایران در سی و چهارمین کنگره سالیانه انجمن علمی روان پزشکان ایران اظهار کرد:

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود 27.5 زنان و 23 درصد مردان کشور دچار اختلالات روانی هستند گفت: با این آمار باید به سلامت روان افراد توجه ویژه ای شود.

دبیر علمی سی و چهارمین کنگره انجمن علمی روان پزشکان یادآور شد: اگر میزان سطح سواد افراد افزایش پیدا کند بهداشت روانی ارتقا پیدا می کند و به طبع آن میزان بروز اختلالات روانی کاهش پیدا می کند.

12 درصد شاغلان كشور افسرده هستند

 رئيسى معاون بهداشت وزارت بهداشت بيان اينكه جمعيت افراد بالاى ١٥ سال ما بيش از ٥٠ ميليون نفر است، افزود: ٣٨ درصد از اين جمعيت ٥٠ ميليونى شاغل هستند، به عبارتى بيش از ٢٠ ميليون نفر در محيط كار شاغل هستند و اين جمعيت بالا نشان از آن دارد كه بايد توجه ويژه اى به بهداشت روان در محيط داشته باشيم همچنين اين ٢٠ ميليون نفر جمعيت مولد كشور هستند و به همين دليل بايد به سلامت روان توجه ويژه اى داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بر اساس بررسى ها صورت گرفته در جهان نشان داده شده است كه ١٠ درصد شاغلان به دليل افسردگى مرخصى استعلاجى مى گيرند بررسی ها نشان داده است كه اين افراد ٣٦ روز در سال به دليل افسردگى مرخصى مى گيرند. 

رئيسى با بيان اينكه ٢٣.٦ درصد جمعيت كشور دچار نوعى اختلالات روان شناختى هستند، گفت: بيش از ٦٠ درصد اين افراد به افسردگى مبتلا هستند، حدود ١٢ درصد افراد شاغل كشور افسردگى دارند و اين افراد ٣٦ روز در سال به دليل افسردگى مرخصى مى گيرند، زنان ١٠ درصد بيش از مردان دچار افسردگى دارند و ٢٥ درصد مبتلايان به افسردگى در كشور را تشكيل مى دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما