شناسهٔ خبر: 22029676 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

عربستان چه خوابی برای سوریه دیده است؟

منابع عربی از سفر ثامر السبهان وزیر جنجالی دربار آل سعود به الرقه به همراه یک فرمانده آمریکایی پس از آزادی آن پرده برداشتند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن و برخی رسانه‌های دیگر، خبر سفر «ثامرالسبهان» وزیر امور خلیج فارس حکومت سعودی به الرقه را که اخیرا از اشغال داعش آزاد شده است، به همراه یک فرمانده آمریکایی منتشر کرده‌اند.

حضور این وزیر جنجالی سعودی به همراه «برایت مک گورگ» نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ادعایی مبارزه با داعش، در شهرک عین عرب سوریه در حومه الرقه اولین ظهور علنی یک مقام سعودی در منطقه تحت سیطره گروه‌های مسلح کُردی در سوریه قلمداد می‌شود.

عربستان از طریق اعزام این وزیر خود به الرقه می‌خواهد چند پیام به طرف‌های مختلف از جمله ترکیه و روسیه ارسال کند. السبهان در جریان حضورش در الرقه نشستی با فرمانده گروه‌های مسلح کردی موسوم به «قسد» ماهیت همکاری عربستان با این گروه‌ها در سوریه در مرحله آتی و نحوه کمک‌های ریاض به آنها را بررسی کرده است.

روزنامه رای‌ الیوم در گزارشی به انگیزه‌های السبهان برای سفر غیرمنتظره به الرقه اشاره کرده و این سئوال را پرسیده است که آیا عربستان سعودی تصمیم گرفته است از اهرم فشار کردها علیه ایران و ترکیه استفاده کند؟

این روزنامه نوشت: السبهان سفیر سابق سعودی که به عنوان عنصرنامطلوب به سبب انتقادهایش از ایران و رهبران شیعی عراقی از بغداد اخراج شد، به عنوان مرد ماموریت‌های دشوار شناخته می‌شود، وی از شخصیت‌های نزدیک به شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم واقعی عربستان قلمداد می‌شود و به همین سبب انتخابش برای انجام این ماموریت بیهوده و بدون دلیل نبوده است.

دلایل و انگیزه‌های سفر السبهان و پیام‌هایی که سعودی می‌خواهد از این طریق برای ایران، ترکیه و دولت سوریه ارسال کند، می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

1- بررسی امکان تحویل بیش از 50 شهروند سعودی که به داعش پیوسته بودند، این افراد خود را به نیروهای دموکراتیک سوریه در الرقه تسلیم کرده‌اند.

2- ارسال پیام‌هایی به ترکیه و ایران در خصوص اینکه سعودی از کردها و گروه‌های سوریه دموکراتیک که بر الرقه مسلط شده‌اند و از حمایت نظامی زمینی و هوایی آمریکا برخوردارند، حمایت می‌کند.

3- ایجاد پل‌های ارتباطی با قبایل سنی‌مذهب در منطقه الرقه و اطراف آن، نشست السبهان با اعضای موسوم به شورای محلی و سران عشایر و همچنین احمد الجربا رئیس سابق موسوم به ائتلاف ملی سوری(که وی چندین گروه از عشایر سنی‌مذهب را برای جنگ در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه به توصیه آمریکا جمع کرده و فرماندهی آنها را برعهده دارد) این موضوع را تفسیر می‌کند.

4- تایید راهبرد اخیر دونالد ترامپ در قبال ایران و مخالفت وی با توافق هسته‌ای و اتهاماتش علیه ایران و این اولین گام عملی سعودی در این چارچوب است.

5- تلاش برای ایفای نقش جدید عربستان در سوریه جدید تحت پوشش مشارکت در عملیات بازسازی و به‌کارگیری کارت کردها به عنوان قوی‌ترین کارت حال حاضر برای مقابله با ترکیه و ایران در پی فروپاشی معارضان سوری در سطح نظامی و سیاسی.

به نظر می‌رسد مقامات سعودی تصمیم گرفته‌اند در سنگر کردها به مقابله با ترکیه و ایران بپردازد که از قطر در بحران اخیر منطقه خلیج فارس حمایت می‌کنند.

رای الیوم نوشته است: اگر در نظر بگیریم که نبرد آتی در سوریه ممکن است میان ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه که بر شهر الرقه مسلط شده‌‌اند، باشد، می‌توانیم معنای این سفر غیرمنتظره وزیر سعودی به این شهر را درک کنیم.

نمی‌دانیم که آقای سبهان و دولت سعودی به همراه آمریکایی‌ها در حال پختن چه آشی در الرقه هستند؟(در حال ریختن کدام نقشه و طراحی کدام توطئه هستند؟) اما در هر حال دست‌پخت(توطئه‌) آنها خطرناک خواهد بود و گامی است که ممکن است واکنش مستقیم یا غیر مستقیم ترکیه و ایران و به طور حتم طرف سوری را به دنبال داشته باشد، آیا سران سعودی می‌توانند با این واکنش با هر ماهیتی در سایه غرق بودن خودشان در جنگ یمن و شکست همپیمانانشان در سوریه(منظور گروه‌های ترویستی مورد حمایت سعودی) رویارویی کنند؟

نظر شما