شناسهٔ خبر: 22028479 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان: مبادلات اقتصادی کشور اسلامی گروه دی.8 باید از 100 میلیارد دلار کنونی به 500 میلیارد دلار برسد

آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت که با توجه به وجود ظرفیت های بالا در جهان اسلام، مبادلات اقتصادی هشت کشور اسلامی گروه دی.8 از 100 میلیارد دلار کنونی باید به 500 میلیارد دلار برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وی امروز جمعه در آیین گشایش اجلاس سران دی.8 در شهر استانبول افزود: اگر بتوانیم راه استفاده از ارزهای ملی را در تجارت میان کشورهای خود هموار کنیم، گامی بزرگ در تاریخ سازمان هشت کشور اسلامی در حال توسعه خواهد بود.
وی تاکید کرد: دلیلی ندارد که اقتصاد کشورهای ما زیر سایه نرخ ارزهای خارجی قرار بگیرد و همواره تهدید تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد ما برقرار باشد.
وی اضافه کرد: گروه دی.8 با هدف نزدیکی کشورهای و تقویت همدیگر تاسیس شده و نیاز به اصول و ارزش هایی که این سازمان بر اساس آن تاسیس شده، نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز یافته است.
وی اظهار کرد: کشورهای گروه دی.8 تنها تجمع برخی کشورها بر مبنای کسب منفعت نیستند و شامل گروهی از کشورهای خاص بود و خواهان ایجاد جهانی توام با عدالت و سرشار از آرامش و ثبات هستند.
اردوغان بیان کرد: ما به عنوان اعضای این گروه، دارای امتیازات جغرافیایی هستیم که شمار کمی از کشورهای جهان از آن بهره مند هستند.
وی ادامه داد: در دوران ریاست دوره ای ترکیه، باید بانک های مرکزی کشورهای عضو برای تاسیس یک اتاق معاملاتی گردهم آیند و کشورهای عضو دی.8 باید میزان مشارکت در جلسات را افزایش داده و شرایط شرکت های بخش خصوصی را هم در این فعالیت ها فراهم کنند.
رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: ما باید به عنوان روسای جمهوری کشورهای عضو گروه دی.8 متوجه اهمیت این اجلاس بوده و از اهداف و برنامه های آن حمایت کرده و تمام تلاش خود را در راستای کارآمدی بیشتر و قویتر شدن آن بکنیم.
وی بیان کرد: در دنیایی که دایم در حال تغییر است، یکسان باقی ماندن مواضع گروه دی.8 هرگز قابل قبول نیست و باور دارم که باید این سازمان را با عضویت اعضا و شرکای جدید مستحکم کرد تا هنگام تصمیم‌گیری، به جای اکثریت مطلق از شرایطی مانند اکثریت کیفی و نسبی بهره ببریم.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش رنج‌ و درد ناشی از وقوع جنگ‌، حملات تروریستی و بحران‌های شدید مالی هستیم و مشکلات دوستان خود از افغانستان گرفته تا ایران و آراکان، سوریه و نیجریه را دیده ایم و با بحران‌های مالی شدیدی که تقریبا هر ده سال یک بار رخ می دهد، به وضعیت کنونی رسیده ایم در حالی که در دنیای پز از ثروتمندان زیاد، برادران آفریقایی ما از تامین نیاز‌های اساسی خود ناتوان هستند.
رییس جمهوری ترکیه اظهار کرد: ما در حال گذر از یک دوره ای هستیم که گروه‌های تروریستی به تروریست‌های خوب و بد تقسیم می شوند و برخی‌ها سعی دارند تا همواره اسلام و تروریسم را در کنار هم نشان دهند و گروههای آدم‌کشی مانند بوکوحرام را هم ردیف اسلام قرار می دهند.
وی ادامه داد: نگرانی ما تبدیل شدن دریای مدیترانه به گورستان پناهجویان بیچاره و رها کردن آنها برای مرگ است و بر این اساس، نیاز روز افزون به اصول و ارزش‌های سازمان دی.8 بیش از پیش احساس می شود.
به گزارش ایرنا، نهمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8(D8) امروز جمعه در مرکز همایش های بین المللی لطفی کردار شهر استانبول ترکیه آغاز شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت دارند.
در این نشست سران کشورهای عضو و کشورهای میهمان عکس دسته جمعی گرفتند و رئیس جمهوری پاکستان پس از سخنرانی، ریاست دوره ای این سازمان را به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تحویل داد.
در ادامه جلسه پس از سخنرانی رییس جمهوری ترکیه، پیش نویس دستورکار نهمین نشست دی.8 ارایه شده و گزارش فعالیت یک ساله سازمان دی.8 توسط سیدعلی موسوی دبیرکل ایرانی این سازمان تشریح شد.
در این اجلاس، پس از سخنرانی سران و یا هیات های شرکت کننده کشورهای عضو، روسای کشورها و یا هیات های شرکت کننده از کشورهای میهمان نیز به سخنرانی می پردازند.
در ادامه اسناد نشست بررسی و پذیرش شده و بیانیه 2017 و برنامه اجرایی مشترک استانبول که به عنوان اسناد نهایی برای نهمین نشست دی.8 در خلال هفدهمین جلسه شورای وزرای خارجه دی.8 پیشنهاد شده است، امضا می شود.
مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری بین دی هشت و بانک توسعه اسلامی، شرکت در نماز جمعه، ضیافت ناهار با حضور رییس جمهوری ترکیه و دیدار سران با همدیگر و نیز دیدار معاون اول رییس جمهوری ایران با رییس جمهوری ترکیه از جمله برنامه های جانبی این نشست اعلام شده است.
قرار است در نشست امروز، علاوه بر وزرای امور خارجه ترکیه و پاکستان، محمد بخاری رئیس جمهوری نیجریه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران، محمد یوسف کلا معاون رئیس جمهوری اندونزی، داتو سری احمد زاهد حمیدی معاون رئیس جمهور مالزی، محمد شهریار علم وزیر امور خارجه دولت بنگلادش و حمدی لوزا وزیر امور خارجه مصر سخنرانی کنند.
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و آلفا کندی رئیس جمهوری گینه نیز به عنوان سران کشورهای مهمان در این نشست حضور دارند.
نشست کمسیونرهای سازمان دی.8 طی 2 روز گفت و گو و مذاکره و با امضای دو سند 'طرح اقدام' و 'بیانیه استانبول' در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته برگزار شد.
اجلاس وزرای امور خارجه سازمان دی.8 با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان مصادف شده و سیدعلی موسوی دبیرکل این سازمان پست دبیرکلی را پس از چهار سال به نماینده مالزی و به عنوان دبیرکل جدید تحویل می دهد.
سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8(D8) متشکل از هشت کشور ایران، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر، پاکستان، نیجریه و ترکیه در سال 1997 و با هدف گسترش فعالیت های اقتصادی میان کشورهای اسلامی تاسیس شد.
کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.
موافقتنامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما