شناسهٔ خبر: 22028456 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس مسئول بیماری‌های قلبی، عروقی وزارت بهداشت:

50 درصد از سکته‌های قلبی مرتبط با فشار خون بالا/ بلایی که قلیان بر سر زنان می‌آورد

کارشناس مسئول بیماری‌های قلبی، عروقی وزارت بهداشت گفت: ۶۰ درصد سکته‌های مغزی و ۵۰ درصد سکته‌های قلبی در اثر فشار خون بالا است.

صاحب‌خبر -

طاهره سماوات در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با تأکید بر اینکه ارتباط استعمال دخانیات با بیماری‌های قلبی عروقی ثابت شده است، گفت: زنان سیگاری یک و نیم تا دو برابر از همسالان خود که استعمال دخانیات ندارند، مبتلا به بیماری‌های عروق کرونر می‌شوند، همچنین باید توجه داشت که هر بار استعمال قلیان برابر با 70 نخ سیگار است و این موضوع خطرات زیادی برای زنان به همراه دارد. 

وی گفت: زنانی که حین بارداری دخانیات مصرف می‌کنند و یا پیش از این سابقه استعمال دخانیات دارند، نسبت به سایر زنان نوزادان کم‌وزنی به دنیا می‌آورند که این کم‌وزنی و کوچکی نوزاد ممکن است در آینده سبب فشار خون بالای آن شود و این مسئله زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد. 

کارشناس مسئول بیماری‌های قلبی ـ عروقی وزارت بهداشت افزود: 60 درصد از سکته‌های مغزی و 50 درصد از سکته‌های قلبی مرتبط با فشار خون بالا است و زنان نیز نسبت به مردان بیشتر مبتلا به دیابت می‌شوند که این مسئله زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر است. 

متخصص قلب و عروق تأکید کرد: زنان برای مبارزه با بیماری‌های قلبی و عروقی باید با چاقی مبارزه کنند و با تغذیه مناسب و تحرک کافی، از دیابت پیشگیری کنند تا کمتر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. 

کارشناس مسئول بیماری‌های قلبی ـ عروقی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وراثت نیز فاکتور مهمی در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: البته با فعالیت بدنی مناسب می‌توان زمان ابتلا به این بیماری را به میزان زیادی به تأخیر انداخت. 

سماوات گفت: فعالیت بدنی حداقل روزی نیم ساعت برای زنان لازم است و این مسئله علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و پیشگیری از افسردگی، در آنها سبب می‌شود که استخوان‌های محکمی داشته باشند و کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شوند. 

وی تأکید کرد: ورزش روزانه، نرمش و حرکات کششی علاوه بر اینکه سبب حفظ اندام مناسب در زنان می‌شود، در پیشگیری از دیابت، فشار خون بالا و سکته‌های مغزی و قلبی مؤثر است. 

انتهای پیام/

نظر شما