شناسهٔ خبر: 22028296 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از تازه‌های نشر اندیشه‌ای؛

هنگامی که دین وارد فناوری می‌شود/رسول ابلیس کیست؟/شرایط احراز معرفت در میان برگه‌های نشر

توجه به معجزه در آیینه حکمت، درآمدی بر دانش فلسفه دین، کرامت انسان از نگاه اسلام و مسیحیت، خوانش سیاسی متون حکمت متعالیه و اندیشه سیاسی علامه محمدحسین کاشف الغطاء از مهم‌ترین موضوعات کتاب‌های اندیشه‌ای بازار نشر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،  موضوعاتی مانند دابطه دین و فناوری، فلسفه شناخت، معجزه در آینه حکمت، عرفان اسلامی در متون عالمان شیعی و ... سر فصل تازه‌ترین نشر کتاب های اندیشه‌ای را به خود اختصاص دادند که در ادامه به گزیده‌ای از این عناوین اشاره می‌شود:

*نشر معارف

-کتاب «رابطه دین و فناوری»؛ حسین مطیع

یکی از مسائل نوظهوردر عرصه کلام اسلامی و ذیل عنوان کلام جدید، «ارتباط دین و یافته‌های بشری در عرصه علم و تجربه، از جمله فناوری» است. آیا دین و حیات مبتنی بر آن، با فناوری و تأثیرات غیرقابل انکار آن در تعارض است و آیا انسان، تنها قادر به انتخاب یکی از این دو است یا راهی برای سازش و هماهنگی میان این دو وجود دارد؟ این کتاب محصول چندین سال پژوهش نویسنده درباره مسأله رابطه دین و فناوری (تکنولوژی) است که از راهنمایی مهدی گلشنی استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز بهره برده است.

-کتاب «فلسفه شناخت»؛ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه

کتاب «فلسفه شناخت»، علاوه بر تبیین یک دوره مباحث معرفت‌شناسی با رویکرد و ساختاری جدید و ارزیابی دیدگاه‌های دیگران، در نهایت به نظریه برگزیده نگارنده پرداخته است. اثر حاضر، از چهارده فصل تشکیل شده است: کلیات فلسفه معرفت، پیشینه فلسفه معرفت، تعریف معرفت، اقسام معرفت، امکان معرفت، ابزار معرفت، منابع معرفت، ارزش معرفت صادق، معیار معرفت صادق، مبدأ معرفت، منشأ آغازین معرفت، مراحل معرفت، شرایط و موانع معرفت، قلمرو معرفت. در پایان نیز فهرست منابع و نمایه آیات و اعلام و اسامی آمده است.

-کتاب «معجزه در آیینه حکمت»؛ حجت‌الاسلام روح‌الله شاکری زواردهی

نویسنده در این کتاب، پس از طرح بحث و تبیین اصطلاحات اصلی، به بررسی دیدگاه‌های اندیشمندان علوم عقلی اسلامی در خصوص معجزه و ابعاد آن و سپس بیان مواجهه‌های دانشمندان علوم تجربی و طبیعی با معجزه پرداخته است. این اثر همچنین به تبیین عقلانیت و اثبات‌پذیری معجزه بر اساس مبانی فلسفه و کلامی و سپس دلالت منطقی معجزه بر ادعای صاحب معجزه می‌پردازد.

*انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

-کتاب «عرفان اسلامی در متون عالمان شیعی»؛ محمد فنایی اشکوری با همکاری دکتر اصغر نوروزی

این کتاب در 20 فصل طراحی شده است که حاوی امهات مباحث عرفانی است. این مباحث بطور کلی در سه قلمرو می‌گنجند: مباحث مقدماتی که به فلسفه عرفان تعلق دارند، مباحث مربوط به عرفان نظری و مباحث مربوط به عرفان عملی.

*انتشارات کتاب جمکران

-کتاب «رسول ابلیس»؛ محمدمهدی سلمان‌پور

این کتاب مطابق آنچه در عنوان فرعی‎‌اش درج شده، نقد تحریفات مدعی یمانی، احمد اسماعیل بصری است که با تقریظ علی‌اکبر مهدی‌پور به چاپ رسیده است.

-کتاب «دوران زندگی»؛ حاتم ابتسام

مبنای اعتقاد به مهدویت و ظهور منجی الهی در آخرالزمان، متصل به حرکت تاریخی پیامبران و با رفتار اجتماعی آنان ارتباط دارد. چون نقشه کلی خداوند برای زندگی بشر، یک نسخه مشخص از ابتدای خلقت بوده است و پیامبران با توجه به اتفاقات مختلف و دشمنانی که داشته‌اند روش کار متفاوتی را پی گرفته‌اند.

*انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب

-کتاب «درآمدی بر دانش فلسفه دین»؛ همایون همتی

در مقدمه این اثر آمده است: دفتری که پیش رو دارید نام درآمدی بر دانش فلسفه دین به خود دارد و دربرگیرنده شماری از مقاله های نگارنده است که به تناوب و در طی زمان، بنا به مقتضیات فرهنگی جامعه مان، نگاشته شده و تاریخ نگارش آنها به سالیان گذشته باز می گردد. فلسفه در این دیار ریشه های ستبر و کهنسالی دارد، اما دین پژوهی نهالی جوان و نوپا است که از حضورش در دیار ما عمر چندانی نمی گذرد. نگارنده در طول سالیان متمادی تدریس دانشگاهی خود و تماس مستمر با دانشجویان و نسل جوان این دیار و با توجه به مشکلات فکری و گره های آزارنده اعتقادی، به نگارش این مقاله های دست یازیده است، بدین امید که بتواند ضمن هم سخنی با آنها اندکی از معضلات فکری شان را پاسخ دهد و دست کم به آنها راه برون شد بنماید.

*انتشارات اطلاعات

-کتاب «قرآن عقل الله»؛ کریم فیضی

این کتاب، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای کریم فیضی با ابراهیمی‌دینانی است. این بار سوالات جنبه قرآنی به خود گرفته و برای اولین بار، کتابی مستقل با موضوع تفسیر قرآن از دکتر دینانی منتشر شده است.

*نشر روزگار

-کتاب «کرامت انسان از نگاه اسلام و مسیحیت»؛پرویز فارسیجانی

آنچه در ادیان آسمانی به ویژه اسلام و مسیحیت مورد توجه فراوان قرار گرفته، کرامت انسان است. توجه به کرامت انسان برای حل بسیاری از مشکلات آدمی در حوزه اندیشه و عرصه عمل و نیز در زمینه‌های مختلف و ابعاد گوناکون کاربرد بسیار دارد. انسان‌شناسی یک بحث بین رشته‌ای است که در علوم انسانی ـ دین شناسی، فلسفه، کلام، عرفان و ... ـ اهمیت بسیار دارد و تأثیر آن به لحاظ آثار عملی در تعلیم و تربیت، تعالی انسان، معنویت و ... انکار نشدنی است. از این رو توجه به مسأله کرامت نیز در انسان شناسی یک بحث مبنایی و اساسی است که دارای ابعاد و آثار گوناگون سیاسی، حقوقی، اجتماغی، فلسفی و کلامی، فرهنگی و ... می‌باشد.

*پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

-کتاب «خوانش سیاسی متون حکمت متعالیه»؛ علیرضا صدرا

این اثر به خوانش و شرح پاره‌ای از مباحث حکمت مدنی کتاب مبدأ و معاد و الشواهد الربوبیه از آثار صدرالمتالهین شیرازی می‌پردازد. در این اثر ضمن توجه به ظرفیت‌های سیاسی فلسفه متعالیه به تناسب درباره مباحثی مانند نبوت، ولایت، سیاست، انتظام، تمدن، اجتماع، تعاون، انسان، مدنی الطبع، امکان فلسفه سیاسی صدرایی بحث و گفت‌وگو می‌شود.

-کتاب «پیش درآمدی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی»؛ منصوره اولیایی

در این کتاب می خوانیم: اهمیت سبک زندگی این است که سطحی‌ترین لایه های زندگی را با عمیق‌ترین لایه‌های آن پیوند می‌دهد و از این منظر مهم‌ترین منبع هویت جامعه انسانی است. اما تعریف مادی غرب از آن و در تضاد بودن آن با چارچوب اسلام و محدودشدن آن به نوعی الگوی مصرف و ترویج رسانه‌ها و پررنگ شدن عناصر آن در کشورهای اسلامی و هشدار مقام معظم رهبری به کاوش در این زمینه اساسی این تحقیقی را گذاشته است.

-کتاب «اندیشه سیاسی علامه محمدحسین کاشف الغطاء»؛ سیدجواد میرخلیلی

در این کتاب می‌خوانیم: فقیه آگاه، علامه محمدحسین کاشف الغطاء از مجتهدان و فقیهان زمان‌شناسی بود که خود را وقف علم و دانش کرد و در مسیر تهذیب نفس گام نهاد و برای خدمت به جامعه، کمر همت بست. او برای مبارزه و اصلاح گری، داشتن اندیشه و نظام سیاسی منسجم را ضرورت انکار ناپذیری می‌دانست.

انتهای پیام/

نظر شما