شناسهٔ خبر: 22027986 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد

تأکید سران تروئیکای اروپایی بر مقابله با برنامه موشکی ایران در نشست بروکسل

R36444/P36447/S8,89,90,95,97,1128/CT7

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشته سران سه کشور اروپایی در نشست بروکسل بر ضرورت مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های موشکی ایران تأکید کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع خبری می‌گویند سران کشورهای اروپایی علی‌رغم تأکید بر پایبندی به توافق هسته‌‌ای ایران و گروه 1+5 بر ضرورت مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تأکید کردند. 

رهبران اتحادیه اروپا پس از اتمام نشستی که روز پنج‌شنبه (19 اکتبر) در بروکسل برگزار شد، با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر بر پایبندی کامل خود به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند.کشورهای اروپایی تأکید کردند اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به تعهداتش تحت برجام پایبند بماند، تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق خواهند کرد.

علی‌رغم این، دیپلمات‌های آگاه به رایزنی‌های کشورهای اروپایی در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند سران کشورهای اروپایی از جمله ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بر ضرورت اعمال فشار بر ایران در زمینه فعالیت‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌‌ای تأکید کردند.  

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هم به رویترز گفت که اروپا در گام بعدی در حال بررسی نحوه برخورد با برنامه موشکی ایران و نقش بی‌ثبات‌کننده‌ی این کشور در خاورمیانه است. او گفته است: «ما از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنیم ولی در عین حال نمی‌خواهیم به طول کامل در مقابل آمریکا بایستیم.»

او در جای دیگری از سخنانش گفته است که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما در اتحادی نه چندان مطلوب در کنار روسیه و چین می‌مانیم. اما مسئله برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نقش منطقه‌ای آن موضوعی مجزاست که باید با آن برخورد شود.

 مایک پامپئو، رئیس سیا هم روز گذشته در نشستی در اندیشکده نومحافظه‌کار  «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» گفته بود که میان کشورهای اروپایی و آمریکا درباره ضرورت مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اتفاق نظر وجود دارد. 

«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی که خبرگزاری رویترز آن را پوشش داد روز پنجشنبه گفت که در سفرش به تهران تلاش خواهد کرد ایران را در این دو زمینه تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما