شناسهٔ خبر: 22026789 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حضور سرمدی در اجلاس وزرای خارجه دی ۸

R1396/P36447/S8,90,95/CT1

مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در اجلاس وزرای خارجه دی ۸ شرکت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، پس از نشست کمیسیونرهای سازمان دی 8 طی دو روز گفت‌وگو و مذاکره و امضای دو سند طرح اقدام و بیانیه استانبول در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته اجلاس وزرای خارجه سازمان دی 8 در استانبول ترکیه برگزار شد.

بر اساس دستور کار اجلاس وزرا، این اسناد در اجلاس وزرای خارجه نهایی شده و در اجلاس سران که امروز جمعه برگزار می‌شود، مورد تایید سران قرار خواهد گرفت.

اجلاس وزرای امور خارجه سازمان دی 8 با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان مصادف شده و سید علی موسوی دبیرکل این سازمان پست دبیرکلی را پس از چهار سال به نماینده مالزی و به عنوان دبیرکل جدید تحویل خواهد داد.

سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی 8 متشکل از 8 کشور ایران، بنگلادش، اندونزی، مصر، پاکستان، نیجریه و ترکیه در سال 1997 و با هدف گسترش فعالیت‌های اقتصادی میان کشورهای اسلامی تاسیس شد.

کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه‌هایی است که در سازمان دی 8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.

موافقتنامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری‌های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری‌های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق‌های بازرگانی از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/

نظر شما