شناسهٔ خبر: 22025548 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ارتقاء وضعیت بهداشت و درمان؛

ایلام و مهران یکپارچه آماده اربعین اند/ همه تغییرات اخیر مرزمهران

مهران- مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور این روزها حال و هوای حسینی دارد و برای اربعین آماده می شود، در این بین مسئولان استان ایلام در تلاش برای استقرار امکانات و حل مشکلات هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها؛ مجتبی کاور: استان ایلام با داشتن ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از امن‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، استانی که به رغم داشتن پتانسیل‌های بالقوه در حوزه‌های مختلف متأسفانه تاکنون موردتوجه دولت‌ها برای توسعه قرار نگرفته بود.

در سال‌های اخیر اما به‌واسطه مرز مهران که به دروازه اصلی عتبات عالیات در کشور تبدیل‌شده، نگاه دولت به این استان محروم برای توسعه همه‌جانبه بیشتر شده است به‌طوری‌که امروز در استان ایلام در همه جبهه‌ها به‌خصوص راه‌های اصلی این استان اقدامات بسیار مفیدی در حال انجام است.

 هرچند توسعه راه‌های استان با نقطه ایده ال فاصله زیادی دارد ولی اقدامات انجام‌شده یا در حال انجام جای امیدواری داشته و توسعه استان را فراهم کرده است به گونه‌ای که هرسال برای خدمات دهی بیشتر به زائران توسعه راه‌ها و زیر ساخت‌های استان در دستور کار مسئولان قرار می‌گیرد.

در حالی به اربعین سال جاری نزدیک می‌شویم که همه دستگاه‌های استان و حتی مردم خود را برای ارائه خدمت به زائران آماده کرده‌اند.

آمادگی همه‌جانبه استان ایلام برای اربعین

در بررسی این موضوع جانشین رئیس ستاد اربعین استان ایلام گفت: امکانات و زیرساخت‌های ارتباطی استان برای تردد زائران اربعین حسینی آماده‌شده است.

حسین کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: از اربعین پارسال تاکنون اقدامات خوبی در حوزه‌های راه، آب، برق و روشنایی جاده، تأسیسات زیربنایی و افزایش امکانات پایانه مرزی مهران انجام‌شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام افزود: امسال با تقویت نقاط قوت سال گذشته در تلاش هستیم که زمینه آرامش، امنیت و آسایش زائران بیشتر شود.

وی گفت: یکی از مهمترین اولویت هایی که بعد از اربعین سال گذشته در دستور کار ستاد اربعین استان و حتی مسئولان کشور قرار گرفت توسعه زیرساخت‌های اربعین بود که اقدامات بسیار مؤثری در بحث زیرساخت‌ها به‌خصوص مسیر مهران به ایلام  در حال انجام است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت وزارت کشور و دولت امسال ۱۷ میلیارد تومان در بحث اربعین به استان اختصاص‌یافته است و در تلاش هستیم که این میزان اعتبار افزایش پیدا کند، بخشی از این اعتبار بین پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی توزیع‌شده است.

مهران نزدیک‌ترین مرز برای عزیمت به شهرهای مذهبی عراق است

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام افزود: مرز مهران امن‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای عزیمت به شهرهای مذهبی عراق است از این‌ رو بیشتر زائران این مسیر را برای تردد انتخاب می‌کنند.

وی به سفر معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس کمیته زیرساخت اربعین  به ایلام اشاره کرد و گفت: تصمیمات بسیار خوبی در بحث زیرساخت اربعین استان صورت گرفت که این تصمیمات در دستور کار کمیته یازده‌گانه اربعین قرارگرفته است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام اظهار داشت: از ابتدای آبان ماه سال جاری به خاطر رفاه حال زائران و روان‌سازی تردد هیچ‌گونه کار عمرانی و زیر بنایی در مسیر مهران به ایلام انجام نمی‌شود.

کلانتری گفت: با هماهنگی که بین دستگاه‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در استان وجود دارد هیچ‌گونه مشکل امنیتی و اطلاعاتی در استان وجود نخواهد داشت.

آخرین وضعیت چهارخطه کردن جاده ایلام-مهران

سیدکمال الدین میرجعفریان مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز در این ارتباط به رسانه ها گفت: از تونل آزادی تا پایانه مرزی مهران ۱۰۵ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر از این مسیر در سال های گذشته به بهره برداری رسیده و ۷۵ کیلومتر از آن باقی مانده که حدود ۳۵ کیلومتر از آن برای اربعین امسال آماده سازی و تحویل خواهد شد.

وی از تکمیل مسیر ارتباطی صالح آباد تا ورودی کنجانچم به طول ۲۰ کیلومتر خبر داد و افزود: این مسیر هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش می شود تا ظرف چند روز آینده تقاطع های جدا در این مسیر تکمیل و به یکدیگر وصل شود.

اکیپ‌های راهداری در تمام محورهای منتهی از  ایلام بهمهران مشغول به کار هستند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام نیز در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد: به صورت شبانه‌روزی در حال تکمیل پروژه‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز استان و مهیا کردن مقدمات سفر برای زائران اربعین در محورهای خروجی و ورودی هستیم.

نورالله دلخواه در تشریح آخرین اقدامات انجام شده در طول مسیر ورود و خروج زائران اربعین در استان ایلام گفت: در حال حاضر کل اکیپ‌های راهداری در تمام محورهای منتهی به مرکز مهران مشغول به کار هستند و اقداماتی ماننند نصب نیوجرسی، نصب روشنایی، خط کشی، نصب تابلو و علائم در کل مسیر منتهی به مرز مهران در حال انجام است و تا ۵ آبان تمام پروژه‌ها به پایان می رسد.

دلخواه با اشاره به اینکه دو پارکینگ برای پارک خودرو در مرز مهران در نظر گرفته شده است؛ اضافه کرد: در داخل پایانه مهران ۹۶ گیت آماده سرویس بوده و ایکس‌ری‌ها برای خدمات رسانی به زائران آماده شده است.

حل مشکل آب

وی ادامه داد: در داخل پایانه مشکل آب شرب و سرویس‌های بهداشتی حل شده است و تا ۵ آبان آماده خدمت رسانی است.

دلخواه با اشاره به اینکه در طول مسیر منتهی به مرز مهران در استان ایلام بحث آسفالت ریزی و لکه گیری در حال انجام است، افزود: به دلیل باریک شدن مسیر یکی از پل‌ها کارایی لازم را نداشت و برای نصب پل دوم تصمیم‌گیری شد که نصب این پل در حال انجام است و بزودی مراحل نصب آن به پایان خواهد رسید.

دلخواه گفت: کل اکیبپ‌های راهداری در استان ایلام در آمادگی کامل هستند و پوشش کاملی روی محوری‌های منتهی به مرز مهران خواهند داشت و در طول مسیر نیز گشت‌های سیار در خدمت زائران خواهند بود.

وی اضافه کرد: سرعت حرکت خودروها در طول مسیر کنترل شده است و پلیس‌راه نیز در طول مسیر حضور دارد.

دلخواه با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش زائر خواهیم داشت، اظهار داشت: مرز مهران برای خروج و ورود زائران استانهای قم، لرستان، مرکزی، البرز، تهران، قزوین، گیلان، مازندان و گلستان در نظر گرفته شده است.

وی به زائران پیشنهاد داد و گفت: زائران دیگر استان‌های کشور برای اینکه با مشکل مواجه نشوند از مرزهای در نظر گرفته شده برای ورود و خروج استفاده کنند.

هیچ‌کس بدون روادید و گذرنامه حق خروج از مرز به کشور عراق ندارد

وی ادامه داد: امسال با هماهنگی که با کشور عراق صورت گرفته کنسولگری موقت در استان برای صدور روادید مستقرشده و هیچ‌گونه محدودیتی برای صدور روادید حتی به‌صورت انفرادی وجود ندارد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام تصریح کرد: با توجه به هماهنگی که بین دو کشور صورت گرفته هیچ‌کسی بدون روادید و گذرنامه حق خروج از مرز به کشور عراق ندارد و اگر کسانی بخواهند به‌صورت غیرقانونی خارج شوند بدون شک برابر قانون کشور عراق با آنها برخورد می‌شود.

 کسانی که بخواهند به‌صورت غیرقانونی خارج شوند بدون شک برابر قانون کشور عراق با آنها برخورد می‌شود

جانشین رئیس ستاد اربعین استان ایلام اظهار داشت: انتظار داریم که زائران عزیز به توصیه‌های امنیتی و اجتماعی در خروج و ورود توجه داشته باشند.

وی بیان داشت: امسال برابر دستور ستاد اربعین کشور اتباع افغانی حق خروج از مرز مهران را ندارند.

کلانتری گفت: تمام تلاش دولت و مسئولان استان فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب در این استان برای سهولت در تردد زائران عتبات عالیات است تا بتوانیم همچون گذشته میزبان خوبی برای زائران اربعین حسینی باشیم.

کلانتری تصریح کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر و با عنایات ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) و به برکت اربعین حسینی و قدوم زائران عتبات عالیات، نام ایلام و مهران جهانی شده است.

استقرار دو فروند بالگرد هلال‌احمر در مرز مهران

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام هم در این زمینه گفت: هلال‌احمر در اربعین امسال از سوی ستاد اربعین استان به‌عنوان مسئول کمیته امداد و نجات تعیین‌شده و در این راستا کار خدمات‌دهی به زائران حسینی را در حوزه امداد و نجات بر عهده خواهد داشت.

محمد سلیمانی در گفتگو با مهر بیان داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌گرفته همزمان با ایام اربعین امسال دو فروند بالگرد این جمعیت باهدف تسریع در امدادرسانی در شهرستان‌های ایلام و مهران مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: تعداد ۲۵ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای این جمعیت با به‌کارگیری امدادگران آموزش‌دیده، آمبولانس و خودرو نجات در مسیر تردد زائران از مهران به ایلام از ۸ آبان تا ده روز بعد از اربعین  بافاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر برای خدمات‌دهی فعال خواهند شد.

استقرار  تیم‌های موتوری امداد و نجات در مهران

 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام گفت: تیم‌های واکنش سریع  همراه ۱۰ آمبولانس و ۳۰ نفر کادر برای شرایط اضطراری در نقطه صفر مرزی  مهران برای خدمات‌دهی احتمالی در کشور عراق مستقر می‌شوند که مدارک خروج آنها نیز تهیه‌شده است.

وی افزود: تیم‌های موتوری امداد و نجات این جمعیت در پایانه مرزی مهران تا پل زائر برای امدادرسانی مستقر می‌شوند.

مدیرعامل جمعیت استان ایلام گفت: در راستای خدمات‌دهی بهتر به زائران، قرارگاه جمعیت هلال‌احمر کشور در مرز مهران استقرار پیدا می‌کند.

آمادگی هلال احمر برای اسکان اضطراری زائران

سلیمانی اظهار داشت: در صورت نیاز به اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر استان آمادگی کامل برای اسکان زائرین را دارد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بخشی از زائرین از محور اندیمشک-دهلران-مهران تردد می‌کنند علاوه بر دو پایگاه ثابت امداد و نجات جاده‌ای دشت عباس و بیشه دراز دو پایگاه موقت نیز در این محورها مستقر می‌شوند.

سلیمانی افزود تعداد ۴۰۰ نفر از نیروهای امدادی و جوانان عضو هلال احمر در ایام اربعین فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام افزود: با توجه به ازدحام جمعیت از پایانه مرزی مهران تا پل زائر، ایجاد خط امداد نجات برای مواقع اضطراری از اقدامات مهمی است که باید در دستور کار مسئولین قرار بگیرد هرچند اقداماتی نیز در این راستا انجام‌شده است.

فعالیت ۲ هزار نیرو در بخش بهداشت و درمان برای اربعین در مهران

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان ایلام هم گفت: حضور میلیونی مردم در همایش اربعین در استان ایلام فرصتی بسیار خوبی است تا استان ایلام همچون سال‌های گذشته توانایی خود درزمینه مختلف ازجمله بهداشت و درمان را برای کشور نمایان کند.

 با توجه به همایش بزرگ اربعین تمام بیمارستان‌های استان برای خدمات‌دهی به زائرین در آمادگی کامل هستندصید نور علیمرادی در گفتگو با مهر بیان داشت: با توجه به همایش بزرگ اربعین تمام بیمارستان‌های استان برای خدمات‌دهی به زائرین در آمادگی کامل هستند.

نماینده تمام اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ستاد سلامت اربعین افزود: بیش از دو هزار نفر از پرسنل بهداشت درمانی، فوریت‌های پزشکی برای خدمات‌دهی در ایام اربعین آماده هستند.

وی بیان داشت: ۷۰ نیروی متخصص، ۱۱۰ پیراپزشک از استان‌های دیگر هم برای خدمات‌دهی به زائرین در استان ایلام و مرز مهران مستقر می‌شوند.

احداث یک بیمارستان صحرایی در مهران

علیمرادی اظهار داشت: متخصص طب اورژانس، جراح عمومی، متخصص ارتوپد، متخصص عمومی و متخصص عفونی و ۴۰ پزشک عمومی در استان مستقر می‌شوند.

 رئیس فوریت‌های پزشکی استان ایلام گفت: با توجه به تجهیز بیمارستان مهران، یک بیمارستان صحرایی برای مواقع اضطراری و پشتیبان بیمارستان مهران در پایانه مرزی راه اندازی می‌شود.

وی افزود: برای ارائه خدمات بهتر به زائران دو بیمارستان صحرایی سرپایی در نقطه صفر مرزی ایجاد می‌شود.

علیمرادی بیان داشت: گروه‌های مرکز فوریت‌های پزشکی (اورژانس) این دانشگاه برای تأمین سلامت و ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین حسینی در ۳۸ نقطه از جاده‌های ارتباطی استان ایلام تا مرز مهران مستقر می‌شوند و گروه‌های امدادی اورژانس به همراه تجهیزات و امکانات اولیه درمانی در این مراکز مستقر و خدمات‌رسانی می‌کنند.

 علاوه بر مشخص کردن ۱۵ مکان پد بالگرد، برای مواقع اضطراری هر ۱۰ کیلومتر یک ایستگاه موقت سیار اورژانس ایجاد می‌شودرئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان بیان داشت: با توجه به حجم بالای تردد در ایام اربعین علاوه بر مشخص کردن ۱۵ مکان پد بالگرد، برای مواقع اضطراری هر ۱۰ کیلومتر یک ایستگاه موقت سیار اورژانس ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: کادر فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات اورژانسی بهتر در این مناطق، ۱۳۰ دستگاه آمبولانس سبک، ۱۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲ فروند بالگرد از استان‌های دیگر را در اختیار دارد.

علیمرادی افزود: تعداد ۱۵ دستگاه آمبولانس و ۴ اتوبوس آمبولانس در پایانه مرزی مهران برای خدمات‌دهی به زائران  مستقر می‌شوند.

سلامت و بهداشت زائران را در رفت و به‌ویژه برگشت کنترل می‌شود

وی افزود: برای حفظ سلامت زائران در موکب هایی که ایجاد می‌شوند یک نفر به‌صورت مستمر وظیفه نظارت بر انواع مواد غذایی، آشامیدنی در این موکب ها را بر عهده‌دارد.

علیمرادی بیان داشت: ۳۰۰ نفر کادر بهداشتی با استقرار در مرز، سلامت و بهداشت زائران را در رفت و به‌ویژه برگشت کنترل می‌کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد: گروه‌های غربالگری و بیماریابی با حضور در محل‌های تجمع زائران، افرادی که دچار بیماری‌های مختلفی چون تنفسی، آنفولانزا یا گوارشی یا علائم بالینی چون تب و لرز هستند را شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع می دهند.

غربالگری زائران در برگشت از عراق

وی یادآور شد: در برگشت زائران از کشور عراق و به‌منظور کنترل و اطمینان از سلامت آنها نیروهای مبارزه با بیمارها و بهداشت درمان با دقت لازم غربالگری انجام می‌دهند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌های که بین بسیج پزشکی سپاه، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی صورت گرفته است، سپاه و ارتش با راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در پایانه مرزی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی به کادر درمانی و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کمک می‌کنند.

علیمرادی افزود: با توجه به اینکه تعدادی از زائران از سمت خوزستان به شهرستان دهلران و مهران تردد می‌کنند، پیش‌بینی لازم برای خدمات‌دهی به حوادث احتمالی دیده‌شده است.

وی بیان داشت: با توجه به بعد مسافت دهلران تا مرکز استان در تلاش هستیم با هماهنگی مسئولان بیمارستان دزفول برای ارجاع بیماران به بیمارستان گنجویان برای ایام اربعین رایزنی داشته باشیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: توصیه می‌شود زائران در زمان شرکت در پیاده‌روی اربعین از خوردن آب‌های آشامیدنی غیربهداشتی و مواد غذایی فاسدشدنی پرهیز کنند.

علیمرادی تصریح کرد: استفاده از لوازم بهداشتی فردی و خود مراقبتی از مهم‌ترین مباحث پیشگیری از بیماری است که زائران به نکات بهداشتی که در بسته‌های آموزشی در بین آنها توزیع می‌شود توجه جدی داشته باشند.

نظر شما