شناسهٔ خبر: 22021621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

افزایش چشمگیر بیکاری فارغ‌التحصیلان یزدی در چند سال اخیر

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان استان یزد در فاصله زمانی 92 تا 94 بیش از 7 درصد و از نظر تعداد نیز بیش از 10 هزار نفر افزایش داشته است و متأسفانه سومین استان با بیشترین افزایش در نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، چند روز قبل بود که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در رابطه با وضعیت بیکاری در کشور گفت: علیرغم اعلام رقم 12 درصد بیکاری در کل کشور به صورت میانگین، شاهد هستیم که در برخی از شهرها میزان بیکاری به 60 درصد رسیده است. متأسفانه در بین تحصیلکرده‌های ما رقم بیکاری بسیار بالاتر از آنچه که به طور متوسط اعلام می‌شود، است.

همان‌گونه که وزیر کشور هم اذعان می‌کند رقم بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مراتب بیشتر از نرخ بیکاری است که به طور عمومی اعلام می‌شود. برخی آمارها بیانگر بیکاری حدود 40 درصدی فارغ‌التحصیلان در کشور است!

طبق آماری که در روزهای پایانی دولت یازدهم منتشر شده جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار از مرز 1 میلیون 133 هزار نفر فراتر رفته است. این در حالی است که با توجه به عدم صداقت دولت یازدهم با مردم در ارائه آمارها و اطلاعات، گفته می‌شود آمار واقعی جامعه بسیار بیشتر از چیزی است که اعلام شده است.

حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی خود در خردادماه سال ۹۲ و قبل از انتخابات یازدهم، گفته بود: «ما برای اشتغال یک برنامه جدی خواهیم داشت و من جدی‌ترین برنامه اقتصادی‌ام در ماه‌های اول حل معضل اشتغال است و مخصوصاً برای آن‌هایی که تحصیلکرده دانشگاه‌ها هستند و وقتی این مشکل حل شد خود به خود ما می‌توانیم دانشجویان تحصیلکرده خارج از کشور را هم به داخل کشور جذب و استفاده کنیم.»

وی همچنین بعد از پیروزی در انتخابات نیز در تابستان سال ۹۲ و همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم، وعده داد «اشتغال زایی و حل معضل بیکاری را به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت یازدهم دنبال خواهد کرد».

این شعارهای روحانی اما در حالی است که در بازه زمانه چهار ساله دولت یازدهم وضعیت بیکاری در کشور بسیار بحرانی شده به طوری که در استان یزد از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی تا به امروز، نرخ بیکاری بیش از دو برابر افزایش یافته و از حدود 6 درصد به بیش از 13 درصد رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در کل کشور در بهار امسال 28.8 درصد اعلام شده است. پیش از این بالاترین نرخ بیکاری فصلی جوانان در فصل بهار، مربوط به سال 1380با نرخ 30.6 درصد بود.

همچنین طبق اعلام معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و بودجه، نرخ بیکـاری جوانـان 24- 15ساله در فصل بهار امسال در استان یزد 31.7 درصد محاسبه شده است.

بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی استان یزد سال 92، در آغاز دولت یازدهم با داشتن نزدیک به 7 هزار فارغ‌التحصیل بیکار، 10/9 درصد بوده و در جایگاه پنجم کشوری از نظر کمترین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان قرار داشته است؛ اما در سال 94 با افزایش بیش از 10 هزار نفر در تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان استان به 18/1 درصد رسیده و  در جمع 20 استان کشور با بیشترین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان قرار گرفته است.

همچنین در سال 94 از حدود بیش از 163 هزار نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا در حال تحصیل در استان یزد، متاسفانه حدود 68 هزار نفر معادل 41/6 درصد غیرفعال هستند، به عبارت دیگر هیچ نقشی در بازار کار ندارند؛ به عقیده بسیاری از کارشناسان وضعیت بد بازار کار آن‌ها را از یافتن شغل ناامید کرده است.

در نتیجه عملکرد دولت یازدهم، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان استان یزد در فاصله زمانی 92 تا 94 بیش از 7 درصد و از نظر تعداد نیز بیش از 10 هزار نفر افزایش داشته است و متأسفانه سومین استان با بیشترین افزایش در نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در رابطه با میزان بیکاری فارغ التحصیلان چند روز قبل در گفت وگو با سایت خبری یزدآوا گفته بود:  متوسط نرخ بیکاری دانش آموختگان در سطح کشور 18.5 درصد و در سطح استان یزد 18.1 است و از این لحاظ استان یزد رتبه بهتری نسبت به میانگین کشوری دارد. با این وجود تعداد 17 هزار و نهصد نفر از دانش‌آموختگان دانشگاهی ما بیکار هستند.

نکته قابل توجه اینکه در حالی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان یزد از سال 92 تا 94 بیش از 7.2 درصد افزایش داشته است که این استان در 24 سال اخیر رتبه اول در قبولی کنکور را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما