شناسهٔ خبر: 22021342 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج؛

شماره ۱۲ نشریه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی آماده چاپ شد

دوازدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد. ویژگی شاخص این شماره از نشریه، این است که نویسندگان سعی کرده اند مباحث اخلاقی روزآمد را با تاکید بر مبانی حضرت استاد آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) رصد کرده و تطبیق دهند.

در مقاله اول علاوه بر مباحث زیست محیطی به عنوان یکی از ابعاد زیست اخلاقی اسلامی انسان مومن در ارتباط با محیط زیست پیرامون، سعی شده است مبانی و اهدافی که به این نحوه تعامل و زیست اخلاقی می انجامد از دیدگاه حضرت استاد استخراج و تبیین شود.

مقاله دوم که به یکی از مباحث بغرنج فرا اخلاقی تحت عنوان خود فریبی و مکر نفس می پردازد، پس از تبیین حالات سه گانه ای که انسان پس از علم و معرفت، مرتکب عمل غیر اخلاقی می‌شود، سعی می ‌کند با تاکید برمبانی اخلاقی حضرت استاد علامه جوادی آملی این بحث روزآمد و دشوار را به منابع اسلامی ارجاع داده و پاسخ ایشان را استخراج نماید.

مقالات  این شماره از دوفصلنامه به این ترتیب است:

مبانی و اهداف تربیت زیست‌محیطی با تأکید بر اندیشة آیت‌الله‌جوادی/ محمد داودی، فاطمه وجدانی

خودفریبی از منظر روان‌شناسی و اخلاق با تأکید بر اندیشة آیت‌الله جوادی آملی/ مهدی علیزاده، علی اکبر تیموری فریدنی

راه‌کارهای کشف سور حقیقی قضایای اخلاقی در قرآن و حدیث/ محمد عالم زاده نوری

روش مفهوم شناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا/ عباس پسندیده

نسبت نظریه اخلاقی خواجه‌نصیر و نظریات هنجاری فلسفة اخلاق معاصر با تأکید بر اخلاق فضیلت‌محور/ معصومه سلیمان میگونی، محمد سعیدی مهر

بررسی تطبیقی ابعاد انگیزش اخلاقی در اندیشة علامه‌طباطبایی و فینیس/ رحیم دهقان

بایسته‌های اخلاقی فیلترینگ و پالایش محتوا در فضای مجازی/ حسینعلی رحمتی، حمید شهریاری

علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن کامل مقالات، اخبار و رویدادهای علمی مربوزط به نشریه به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس   Ethics.isramags.ir مراجعه و فایل مقالات و مباحث را دریافت نمایند.

دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی از مقالاتی که با نگاهی نو در حوزه اخلاق اسلامی، اصول اخلاقی ادیان ابراهیمی، و فلسفه اخلاق، تحقیق وتالیف می‌شوند، استقبال کرده و مقالاتی که بر اساس مبانی اخلاقی و اصول تربیتی ـ سلوکی حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) نگاشته می‌شوند را در اولویت بررسی و چاپ قرار می‌دهد. نویسندگان و محققین گرامی می توانند جهت اطلاع از شیوه نامه مقالات وارسال مقاله خود از طریق وب سایت مجله اقدام نمایند.

نظر شما