شناسهٔ خبر: 22021201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توافق پکن و اسلام آباد برای اعطای تسهیلات بیشتر به سرمایه گذاران چینی در پاکستان

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، 9 منطقه ویژه اقتصادی پاکستان در چهار ایالت سند، پنجاب، خیبر پختون خوا، بلوچستان و دو منطقه کشمیر و گیلگیت- بلتستان قرار دارد و در چارچوب طرح بزرگ 'دالان اقتصادی چین و پاکستان' (CPEC) تعریف شده است.
'لینجیان جاؤ' کاردار چین در پاکستان شامگاه دیشب (چهارشنبه) در نشست گسترش همکاری های چین و پاکستان با بیان اهمیت این توافقنامه گفت:این تصمیم در پاسخ به درخواست متخصصان بخش های مختلف صنایع چین اتخاذ شده است .
وی با اشاره به نگرانی های تاجران پاکستانی در قبال افزایش تولیدات صنایع چینی در این کشور گفت: دولت چین برای رفع این نگرانی ها در صدد است تا با صنعتگران و تاجران پاکستانی بیش از گذشته تعامل کند.
در این نشست بر اقدام سریع دولت پاکستان برای توسعه هر چه سریعتر فاز اول 9 منطقه ویژه اقتصادی این کشور تاکید شد .
متخصصان صنایع مختلف چین و پاکستان نیز در این نشست با بررسی اقدامات صورت گرفته برای توسعه مناطق ویژه اقتصادی پاکستان، تکمیل این پروژه را در آغاز روند صنعتی شدن پاکستان مهم توصیف کردند.
'اظهر علی چودری' دبیر هیات سرمایه گذاری پاکستان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت همکاری های چین و پاکستان در بخش سرمایه گذاری مشترک گفت: طرح توسعه 9 منطقه ویژه اقتصادی پاکستان بر اساس سیاست برد - برد برای دو طرف طرح ریزی شده است.
وی که ریاست هئات پاکستان را در این نشست بر عهده داشت گفت:بیشتر پروژه های دالان اقتصادی چین و پاکستان نیز در بخش توسعه صنعتی متمرکز شده است.
'دو ژنلی' مدیر دفتر مشاوره مهندسی بین المللی نیز ریاست هیات چینی را بر عهده داشت .
مسئولان چینی نیز در این نشست با اظهار خرسندی از تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت پاکستان برای سرمایه گذاران چینی گفت:بسیاری از شرکتهای سرمایه گذار چینی برای سرمایه گذاری در مناطق ویژه تجاری پاکستان آمادگی دارند.
به گزارش ایرنا گزارش های موسسات اقتصادی معتبر بیانگر آن است که اجرای طرح بزرگ مشترک 'دالان اقتصادی چین – پاکستان' موسوم به (CPEC) نقش موثری در بهبود رتبه رقابت پذیری اقتصاد پاکستان ایفا کرده است.
طرح راهروی اقتصادی مشترک چین- پاکستان به ارزش 57 میلیارد دلار، مهم ترین و بزرگ ترین طرح همکاری میان دو کشور است که اجرا و تکمیل این طرح بزرگ دست کم تا سال 2025 به طول می انجامد و آثار و نتایج مثبت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل توجهی برای پاکستان در زمینه های گوناگون به دنبال دارد.
اهمیت طرح راهروی اقتصادی مشترک چین - پاکستان برای طرف چینی نیز قابل انکار نیست. چینی ها می دانند که برای تکمیل این طرح بزرگ به عنوان شریان حیاتی اقتصادی چین در آینده (اتصال مناطق شرقی چین به آبهای گرم دریای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند و کوتاه شدن مسیر تجارت چین با جهان) باید هزینه بپردازند.
آساق **6125**1479
سیدبهادر حسینی **ناشر:حسن سالک رضائی

انتهای پیام /*

نظر شما