شناسهٔ خبر: 22021198 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

اجباری شدن مصرف کود استاندارد، لازمه تولید محصول سالم است

تربت حیدریه - ایرنا - معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از سیاست های این وزارتخانه برای تولید محصول سالم، استاندارد شدن کیفیت تولید و اجباری شدن مصرف کود استاندارد است.

صاحب‌خبر -

عباس کشاورز روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از اراضی کشاورزی جلگه رخ شهرستان تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر چند اکنون استاندارد کودها رعایت می شود اما هنوز مصرف کود 30 درصد کمتر از توصیه های کارشناسان مرکز تحقیقات است.
وی اظهار کرد: در حالی که باید 4.8 میلیون تن کود مصرف شود، میزان مصرف کنونی به سختی به 3.5 میلیون تن می رسد بنابراین مردم نباید از برخی اخبار غیر واقعی و به دور از یافته های علمی واهمه داشته باشند.
وی گفت: وظیفه ما حاکمیتی است و باید ابزار کافی در اختیار داشته باشیم تا به عنوان مثال اعلام کنیم این کود استاندارد است تا کشاورز با خیال راحت اقدام به خرید آن کند.

** جلگه رخ، قطب تولید سیب زمینی بذری ایران
کشاورز در باره وضعیت منطقه جلگه رخ نیز افزود: این منطقه از معدود دشت های مستعد ایران است که ارتفاع آن از سطح دریا هزار و 700 متر است و از سوی دیگر به علت محصور شدن در میان ارتفاعات از شرایط مناسب برای توسعه کشاورزی برخوردار است.
وی اظهار کرد: جلگه رخ یکی از کانون های اصلی تولید سیب زمینی بذری کشور است و بازدیدهای فصلی و ارزیابی از کیفیت تولیدهای صادر شده آن به دیگر استان های کشور انجام می شود.
سیب زمینی بذری نسل نخست سیب زمینی است که بعد از کاشت بذر اصلاح شده به دست می آید.
این محصول به دیگر کشاورزان نیز عرضه می شود تا با کاشت آن به تولید سیب زمینی نسل دوم برای مصارف خانگی و صنعتی مبادرت کنند.
79 درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره 90 هزار هکتار زمین های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
هزار و 400 هکتار از اراضی این شهرستان به مزارع سیب زمینی با متوسط تولید 35 تن در هر هکتار اختصاص دارد.
ارقام سیب زمینی بذری منطقه شامل فونتانه، اگریا، سانته، آرینا، پیکاسو، جیلی، سیلوا و رامبا می باشد که به دیگر استان ها از جمله خراسان شمالی، اصفهان، هرمزگان، مرکزی، خوزستان و بندرعباس صادر می شود.
هم اکنون 2 هزار خانوار در تربت حیدریه به کشت سیب زمینی مشغول هستند.
بخش رخ شهرستان تربت حیدریه با جمعیت 23 هزار نفر دارای 53 روستا و 47 دهیاری است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744 / 6053
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

انتهای پیام /*

نظر شما