شناسهٔ خبر: 22021186 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش رهبر حزب کارگر انگلیس برای خروج از بن‌بست مذاکرات برگزیت

لندن - ایرنا - درحالی‌که مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به بن‌بست خورده و زمزمه خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا شکل تازه‌ای به خود گرفته است، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس برای دیدار با مقام های اروپایی راهی بروکسل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، آخرین دور مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که هفته گذشته در بروکسل به پایان رسید، به دلیل عدم تفاهم طرفین بر سر صورتحساب برگزیت به 'بن‌بست' خورد.
میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا پس از پایان مذاکرات، گفت که انگلیس حاضر به اعلام مبلغی که برای تسویه صورتحساب برگزیت در نظر گرفته، نیست و بدین ترتیب قادر نیست تا در نشست سران اتحادیه اروپا، آغاز مذاکرات تجاری با انگلیس را توصیه کند.
نشست سران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا از امروز به مدت دو روز در بروکسل آغاز شد و در جریان آن قرار است در رابطه با روند مذاکرات برگزیت بحث و گفت‌وگو شود.
شماری از نمایندگان حزب محافظه‌کار و طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در نامه‌ای ازنخست وزیر انگلیس خواسته‌اند تا در جریان این نشست، تمایل انگلیس به خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا را اعلام کند.
آنها‌ بابیان اینکه 'توافق نکردن بهتر از توافق بد با اروپا است' می‌گویند که انگلیس بلافاصله پس از خروج از اتحادیه اروپا، قادر خواهد بود تا برپایه قوانین سازمان تجارت جهانی فعالیت کند.
در واکنش به این تحولات، مقام های اروپایی خواستار ملاقات با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس شده‌اند تا در رابطه با آینده مذاکرات برگزیت با وی رایزنی کنند.
جرمی کوربین در بدو ورود به بروکسل، در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: ما اینجا هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که مذاکرات برگزیت روی ریل خود حرکت می‌کند و مناسبات تجاری با اروپا در آینده جاری خواهد بود.
وی بابیان اینکه ' ما نیازی برای به‌کارگیری زبان تهدید با اروپا نداریم' افزود: به نظر می‌رسد که خانم نخست‌وزیر همه را در اروپا ناراحت کرده است؛ ما نمی‌توانیم به سمت عدم حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش برویم چراکه این مساله مشاغل ما در انگلیس را به مخاطره می‌اندازد؛ ما اینجا هستیم تا از منافع مردم بریتانیا دفاع کنیم
کوربین گفت: عدم حصول توافق با اتحادیه اروپا بدین معناست که قوانین سازمان تجارت جهانی بلافاصله پس از خروج ما از اتحادیه اروپا حاکم خواهد شد؛ اما این مساله می‌تواند برای صنعت ساخت‌وساز و به‌طورکلی اقتصاد انگلیس فاجعه بیافریند.
وی افزود: بایستی این مساله را جدی بگیریم؛ می‌خواهم با اتحادیه اروپا به توافق برسیم و به همین خاطر به بروکسل سفر کردم.
رهبر حزب کارگر انگلیس گفت که در جریان سفرش قرار است با میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا، 'آنتونیو تایانی' رئیس پارلمان اروپا، نمایندگان حزب کارگر انگلیس در پارلمان اروپا و همچنین نخست وزیران سوئد و ایتالیا دیدار کند.
پیشتر روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی از افزایش جلسات حزب کارگر و اتحادیه اروپا نوشته و گفته بود: اتحادیه اروپا از جرمی کوربین ضمانت می‌خواهد تا درصورتی‌که سکان دولت را به دست گرفت، به توافقات صورت گرفته با محافظه‌کاران احترام بگذارد.
دیلی گراف نوشت: اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند تا به‌جای شروع دوباره مذاکرات برگزیت، جرمی کوربین را جدی‌تر بگیرند؛ ضمن آنکه رویکرد وی را نسبت به برگزیت واقع‌بینانه‌تر می‌پندارند. مذاکره‌کنندگان اروپایی بر این باور هستند که جرمی کوربین به‌زودی سکان دولت را به دست خواهد گرفت و به همین دلیل می‌خواهند در کسب اطلاع از موضع وی پیش‌دستی کرده باشند.
انگلیس از آغاز مذاکرات برگزیت، خواهان گفت‌وگو درباره آینده همکاری‌های تجاری طرفین در دوره پسا برگزیت بوده، اما اروپایی‌ها حاضر نیستند تا پیش از روشن شدن وضع حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس، وضع مرزی دو ایرلند در پسا برگزیت و هزینه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، دراین‌باره مذاکره کنند.
ترزا می نخست‌وزیر انگلیس امروز (پنجشنبه) در نامه‌ای سرگشاده به اتباع اروپایی ساکن انگلیس که در تارنمای دولت منتشر شد تأکید کرد که دولت تحت امرش خواهان ادامه حضور آن‌ها در این کشور است. وی در این نامه اطمینان داد، به سهمی که آن‌ها در برآیند اقتصادی و اجتماعی انگلیس دارند واقف است و تاکید کرد که خروج کشورش از اتحادیه اروپا مانع برخورداری آن‌ها از حقوق شهروندی نخواهد شد.
بر اساس برنامه اعلام شده وی همچنین قرار است امشب در جریان ضیافت شام با رهبران اروپایی در بروکسل، آمادگی دولتش را برای پرداخت 20 میلیارد پوند بابت تعهدات مالی خروج از اتحادیه اروپا مورد تاکید قرار دهد. رقمی که مقام های اتحادیه اروپا بسیار کمتر از تعهدات مالی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا توصیف کرده و دست کم آن را 60 میلیارد پوند برآورد می کنند.
روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس گذشته (2017) با ارسال نامه نخست‌وزیر انگلیس به «توسک» رئیس شورای اروپا آغاز شد و متعاقباً نخستین دور مذاکرات برگزیت در ماه ژوئن برگزار شد.
انگلیس دو سال فرصت خواهد داشت تا بر سر چگونگی روابطش با اروپا پس از خروج از اتحادیه اروپا، مذاکره کند و این مدت موظف خواهد بود تا به‌طور کامل به تعهداتش در چارچوب عضویت در این نهاد اروپایی، عمل کند.
شبد**اروپام ** هـ ن **1010
انتشار:حسن معظمی

نظر شما