شناسهٔ خبر: 22020291 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران:

برای فهم دین در فضای مجازی نیازمند نگاه همه جانبه هستیم

قم - رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: برای فهم دین در فضای مجازی نیازمند نگاه همه جانبه هستیم تا با ظرفیت‌های آن آشنا شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی در اولین کنفرانس بین المللی «ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی» که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: باید به فضای مجازی به صورت مورفولوژیک که همه اجزای یک پدیده را در نظر می‌گیرد نگاه کرد؛ نگاه همه جانبه به فضای مجازی موجب می‌شود با ظرفیت‌های فضای مجازی و ساخت آن آشنا شویم و ما برای فهم دین در فضای مجازی به این نگاه نیاز داریم.

وی با بیان این که ما گاهی امر مجازی را به جای امر حقیقی به کار می‌گیریم، ادامه داد: گاهی هم مجازی را به عنوان مقابل واقعیت و محسوس تعریف می‌کنیم و یا مجازی را به عنوان امر ذهنی در برابر عینی استفاده می‌کنیم. باید گفت اصل ذات در جهان فیزیکی است و ما آثار این ذات را در محیط دیگری ارائه می‌دهیم. مجاز و فضای مجازی به جهان دوم اشاره دارد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه فرامحلی بودن، مشارکتی بودن و یکپارچه بودن فضای مجازی از خصیصه‌های آن است، گفت: فضای مجازی در محیط عددی قرار دارد و وقتی به این خصیصه دقت کنیم قابلیت‌های دین و پیام دینی در ظرف مجازی مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: فضای مجازی ظرفیت سرمایه اجتماعی دینی را ایجاد کرده و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: انتخاب سلیقه‌ای دین یکی از مشکلاتی است که موجب شده امروز دین در سیاست جایگاه نداشته باشد.

نظر شما