شناسهٔ خبر: 22020012 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بیکاری حاصل یک دهه غفلت از اشتغال در کشور است/اشتغال ابرچالش کشور

گرگان- معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیکاری ۳.۵ میلیون نفری را زیان انباشته حاصل از یک دهه غلفت از اشتغال، رکود و تحریم دانست و از اشتغال به عنوان ابرچالش کشور نام برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید حمید کلانتری ظهر پنج شنبه در چهارمین جلسه کارگروه اشتغال استان گلستان اظهار کرد: بیکاری ۳.۵ میلیون نفر در کشور، زیان انباشته حاصل از دوران رکود، تحریم و غفلت یک دهه ای از پرداختن به موضوع اشتغال است.

وی افزود: فراهم نکردن فرصت های جدید شغلی، موجب انباشت مداوم و سالانه بیکاران شده و این موضوع را به چالشی نگران کننده تبدیل کرد و ما به این نتیجه رسیدیم که با روش های جاری سرمایه گذاری نمی توانیم این موضوع را حل کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای دو طرح فراگیر ملی و طرح ۲۰ هزار میلیارد تومانیدر کشور خبر داد و گفت: از سال گذشته بر اساس تبصره ۱۸ برنامه بودجه ۹۶ سهم بندی و بخش بندی اشتغال در حوزه های مختلف مشخص شده است

وی با یادآوری اینکه در بحث اشتغال روستایی دولت برای برای نخستین بار در دولت دوازدهم به این موضوع ورود کرد، ادامه داد: مقرر شده معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار و به همین میزان سرمایه گذاری توسط چهار بانک کشاورزی، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک برای ایجاد اشتغال روستایی سرمایه گذاری انجام شود.

کلانتری با یادآوری اینکه مبلغ ریالی این طرح حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است، اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه سالانه باید۷۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

وی از اشتغال به عنوان یک ابرچالش نام برد و تصریح کرد: نیازمند برنامه فراگیر در ایجاد اشتغال هستیم و حل آن بدون همکاری و تعاون و همچنین مشارکت همه دستگاه های اجرایی ممکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید روحیه تعاون و همکاری ملی تقویت شود تا کشور بتواند بر این چالش بزرگ غلبه کند، بیان کرد: باید برای حل آن از همه ظرفیت ها استفاده شود.

کارگروه ویژه اجرایی و پیگیری اشتغال در شهرستان ایجاد شود

کلانتری تاکید کرد: هم اکنون ماموریت اصلی فرمانداران و بخشداران ایجاد کارگروه ویژه اجرایی و پیگیری اشتغال در شهرستان هاست تا کمک کنند مشکلات حوزه اشتغال حل شود.

وی بیان کرد: استان گلستان با این ظرفیت و پتانسیل نباید مشکل بیکاری، فقر و مشکل اقتصادی حاد داشته باشد و به نظر می رسد در اجرا بروکراسی سد راه است و حل بخشی از آن دست ماست و بخش دیگر باید دستگاه های نظارتی همراهی بیشتری داشته باشند.

وی از وجود ۲۵ هزار تعاونی کشاورزی، صنایع دستی و خدمات روستایی در کشور خبر داد و گفت: این تعاونی ها نیازمند نقدینگی هستند تا تقویت شوند.

کلانتری ادامه داد: هم اکنون برخی از روستاهای کشور ظرفیت داشتن تعاونی روستایی دارند اما تعاونی ندارد و باید نهضت اشتغال را در مناطقی که ظرفیت دارند ایجاد کنیم.

اطلس اشتغال گلستان تدوین شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه گلستان استانی که در مسیر، مقصد و هدف گردشگری قرار دارد، خاطرنشان کرد:  گلستان ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری و شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری اشتغالزا در بخش های مخلف دارد و اگر بتواند ماندگاری مسافر را افزایش دهید به طور قطع و یقین بخش قابل توجهی از موضوع اشتغال استان حل می شود.

وی به اجرای طرح روستا تعاون در کشور اشاره و تصریح کرد: گلستان دارای شرایط اقلیمی، صنایع دستی، بوم گردی و شیلاتی است و باید تمام ظرفیت های استان شناسایی شده و  اطلس اشتغال گلستان تدوین شود.

کلانتری متذکر شد: گلستان نیازمند داشتن اطلاعات در خصوص پراکنش بیکاری، میزان افراد شاغل، بیکاران زن و مرد و تحصیل کرده و ... است و اینکه بداند در بخش صنعت و معدن و کشاورزی و ... وضعیت اشتغال آن چگونه است و در چه بخش هایی نیازمند سرمایه گذاری است.

نظر شما