شناسهٔ خبر: 22019503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

لاریجانی:

نقطه مرجع ایران انقلاب اسلامی است/ برجام غل و زنجیری بر پای پیشرفت ایران

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: نقطه مرجع ما انقلاب اسلامی است در حالی که در دوران اصلاحات قصد داشتند این نقطه مرجع را نهضت مشروطه یا نهضت ملی شدن صنعت نفت عنوان کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و سومین نشست «انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا» با موضوع «بررسی سند توسعه پایدار و پروژه نفوذ» پیش از ظهر امروز با سخنرانی محمد جواد لاریجانی در مجتمع فرهنگی شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به نعمت های الهی، گفت: نخستین نعمت بزرگ الهی، نعمت «بودن» است و این که لباس هستی به ما بخشید؛ دومین نعمت «انسانیت» است که صاحب نطق و اراده شدیم.

وی ادامه داد: نعمت سوم «هدایت الهی» است که خداوند در راهنمایی انسان بسیار میسر بوده است و 124 هزار پیامبر آمدند تا انسان را هدایت کنند؛ برکت ولایت نعمت بزرگی است که اگر تمام فروع دین انجام شود اما ولایت نباشد، هیچ ارزشی ندارد.

لاریجانی افزود: ولایت از اصول عملی دین است و اگر 70 سال نماز خوانده شود اما ولایت نباشد، آن نمازها بی ارزش است؛ چهار عمل اصلی ولایت را به عنوان کار شکل می دهد؛ نخست «حساسیت نسبت به سیطره» است؛ یعنی حاکم باید مشروع باشد و اگر مشروع نبود همکاری با او تعاون به اثم است.

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی، گفت: عمل دوم این است که ملاک مشروعیت را بدانیم؛ معاویه در امر مشروعیت سیطره، قائل به قدریه بود و معتقد بود که خدا یک نفر را یاری می کند تا بر مردم حاکم شود؛ در حالی که مشروعیت ولایت از سوی خدای متعال است.

وی ابراز داشت: سومین عمل این است که «مصداق ولی» را بدانیم و اگر این مصداق را ندانیم و از دنیا برویم، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته ایم؛ بالاترین ظلم ها، ظلم در حق ولایت است و اگر کسی در مصداق ولایت دچار اشتباه شود، به ولایت ظلم کرده است.

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه گفت: در امر تشخیص مصداق ولایت اگر دروغ گفته شود، چه دانسته و ندانسته، فرد از دین خارج می شود؛ چهارمین عمل هم «تولی و تبری» است و باید توجه کرد که تولی بر تبری مقدم است.

وی با بیان این که سند 2030 سندی فشل است که ادبیاتی شعاری دارد، اظهار داشت: نداشته های آن از داشته های آن بیشتر است؛ شعار آن هم این است که ما می خواهیم با سیطره فقر در دنیا مبارزه کنیم.

لاریجانی با اشاره به این که شعار مبارزه با فقر شعار شیرینی است، بیان داشت: فقر در غرب و کشورهای اروپایی زیاد است؛ در این سند گفته شده که کشورها باید همبستگی خود را فارغ از مرزها برقرار کنند و ارتباطات آن ها فارغ از فرهنگ ها برقرار باشد؛ پرهیز از خشونت از دیگر بندهای این سند است و تأکید می شود که اساس آموزش و پرورش باید بر اساس این برنامه جهانی منطبق شود تا در نهایت فقر در جوامع کمتر شود.

وی در نقد این سند، تصریح کرد: این سند در دنیا اعتبار زیادی ندارد و کشورهای مهم دنیا هم به آن توجه نکرده اند؛ متأسفانه روشنفکران ما که می خواهند مدرن شوند 100 سال عقب تر هستند و این سند را گرفتند و حلوا حلوا کردند؛ تعالیم اهل بیت(ع) در دل های مردم قرار دارد و با این سند قصد دارند که این تعالیم را از کوچکی کمرنگ و ریشه کن کنند.

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی ادامه داد: غرب از جهاد و شهادت می ترسد و آن را خشانت عنوان می کند؛ امر به معروف و نهی از منکر را هم فضولی می داند؛ تسامح دیگران و حساسیت نسبت به دین و این که هر کس دلش می خواهد می تواند دین داشته باشد یا نداشته باشد و حجاب داشته باشد یا نداشته باشد، از اهداف غرب است؛ این اهداف را هم اصول توسعه پایدار عنوان می کنند.

وی افزود: این سند با هدف جهانی سازی کاملی برای سیطره تفکر سکولار و پرورش کودکان با این تفکر تدوین شده است؛ سند 2030 ممکن است برای برخی کشورهای حاشیه ای و فقیر خوب باشد اما به چه درد ایران می خورد!

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تأکید کرد: ما برای شناخت وضعیت خود به یک نقطه مرجع نیاز داریم؛ اگر ما ندانیم که کجا هستیم، نمی توانیم کاری انجام دهیم؛ نقطه مرجع ما انقلاب اسلامی است و در دوران اصلاحات قصد داشتند این نقطه مرجع را نهضت مشروطه یا ملی شدن صنعت نفت عنوان کنند.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی حادثه تاریخی بزرگی بود که دو جریان اجتماعی به راه انداخت؛ نخستین جریان، تجربه ملت برای بنای یک نظام مدنی و سیاسی جامع بر اساس اسالام و اهل بیت(ع) و جریان دیگر در بیرون مرزها با عنوان بیداری اسلامی است که این دو جریان ربط وسیعی با هم دارند.

لاریجانی یادآور شد: این نقطه مرجع از همان ابتدا مورد بحث و اختلاف بود و برخی می گفتند که مگر می شود در این دنیای مدرن، نقطه مرجع ما اسلام قدیمی باشد؛ حتی در روزنامه کثیرالانتشار گفتند کسانی که معتقدند با اسلام می شود این جهان را مدیریت کرد، مثل کسی است که بگوید با دوچرخه به کره ماه برود.

وی با بیان این که اسلام هیچ گاه مندرس نمی شود و همیشه تازه است، افزود: جریان دیگری در اصلاحات گفتند که اسلام خیلی خوب است اما برای زندگی خصوصی است؛ این دوگانه خصوصی و عمومی در قرن 18 از هابرماس درست شد تا بگویند دین از سیاست جداست؛ البته این حرف برای غربی که نه مسیحیت آن مسیحیت اصیل بود و نه سیاست آن سیاست درستی بود، بیان شد.

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت: در مکتب اهل بیت(ع) و اسلام، دین و سیاست یکی است؛ خصوصی ترین چیزهای انسان علاقه است و این علاقه باید حب به خدا باشد؛ انسان در زندگی اجتماعی نتیجه می دهد؛ این نتیجه ممکن است رذیله و خشونت در سطح عمومی باشد که مثل داعش می شود.

وی به برخی روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب اشاره و تصریح کرد: برخی روزنامه ها بلندگوی سکولار هستند؛ این روزنامه ها هر کس که علیه دین و اسلام و انقلاب حرف بزند، آن را منتشر می کنند؛ در فتنه 88 افرادی که این نظام را قبول نداشتند می خواستند رییس جمهور شوند و بعد هم علیه نظام شورش کردند؛ افرادی که این نظام را قبول ندارند با چه هدفی وارد عرصه سیاست و دولت می شوند؟

وی با تأکید بر این که یک زاویه کوچک نسبت به دین منجر به انحراف و تفرقه می شود، اظهار داشت: می گویند این اسلام از عرب ها گرفته شده و خشن است؛ سال گذشته مقاله نوشتند که قصاص خشن است و برای عرب ها خوب است در حالی که اسلام جهان شمول است؛ ما باید اسلام را در چنین فضاها و چالش های فکری سیاسی پرورش دهیم.

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: همین امروز در محیط ها و زبان های مختلف این بحث ها مطرح می شود و بعد هم در فضاهای مجازی و خانواده ها منتشر می شود؛ چالش بعدی ما چالش تمدنی است؛ چالش تمدنی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اندیشمندی می گوید که تمدن ها فسیلی شده اند و تمدن اسلام مثل شیر گَر گرفته است که اگر گَر آن گرفته شود، جهان گیر خواهد شد؛ او فقط مسیحیت و یهودیت را تمدن نوین اعلام می کند.

وی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: به سردمداران تمدن های غربی هشدار می دهیم که مراقب زنده شدن اسلام باشید؛ غرب و اندیشمندان آن از تمدن اسلام هراس زیادی دارند و برنامه ریزان غربی بسیار در این زمینه هشدار داده اند؛ غرب قصد دارد این انقلاب و زنده شدن آن را در نطفه خفه کنند اما نه تنها موفق نشدند بلکه روز به روز بر موفقیت های اسلام افزوده می شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: متأسفانه در جمهوری اسلامی مسؤولانی انتخاب می شوند که در صفحه مجازی خود گربه را بغل می کند و می گوید که باید با حیوانات زندگی کنیم تا خشونت ما کمتر شود؛ آیا جوامع غربی و اروپایی که با سگ و گربه زندگی می کنند، خشونت ندارند؟!

وی به چالش اقتصادی اشاره کرد و گفت: چه کسی فکر می کرد ایران در ظرف مدت کمتر از 40 سال به کشوری تبدیل شود که تأثیرگذار است و سیاست ها را مشخص می کند و قدرت پیشرفت فنی دارد؛ بساط برجام برای بستن غل و زنجیر بر پای پیشرفت ایران بود.

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ابراز داشت: وقتی که یک رشته و صنعت پیشرفت چشمگیر داشته باشد، ده ها رشته دیگر را با خود به بالا می کشد؛ برخی تصور می کردند برای چرخش چرخ اقتصاد، چرخ سانتریفیوژها نباید بچرخد و این کژفهمی و عدم باور و اعتماد به نیروهای داخلی بود که منجر به این معضل شد.

وی با بیان این که تشدید فشارهای اقتصادی و تحریم ها در زمان های مختلف رؤسای جمهور آمریکا بوده است، گفت: ترامپ با ادبیاتی چاله میدانی همان حرف های قبلی را تکرار می کند که طرفدار هم زیاد دارد.

مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی ادامه داد: چالش اقتصادی یک خطا دارد و این است که برخی تصور می کنند، ما نمی توانیم و باید سرمایه گذار و تکنسین خارجی بیاید تا ما پیشرفت کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده، فقط لق لقه زبان قرار گرفته و به یک برچسب تبدیل شده است؛ باید با توکل بر خدا جوانان مستعد وارد میدان شوند که در این صورت می توانند کوه را هم جا به جا کنند./840/۲۰۱/ح

نظر شما