شناسهٔ خبر: 22019458 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس : آمار زنان معتاد در کشور رو به افزایش است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دکتر امیر رحیمیان روز پنجشنبه در همایش راهکارهای موثر برای پیشگیری و مقابله با مواد اعتیاد آور صنعتی در لاهیجان گفت: اعتیاد مختص قشر ، گروه سنی یا مشاغل خاصی نیست اظهارداشت: 80درصد معتادان در ایران برای تهیه هزینه مواد مورد نیازشان خرده فروشی می کنند .
وی خاطرنشان کرد : آمار نشان می دهد که 24.7 درصد کارگران گیلانی مواد مخدر مصرف می کنند.
این استاد دانشگاه متذکر شد: سیستم قاچاق و فروش مواد مخدر در ایران قوی و پویا عمل می کند و هر اطلاعاتی در درون آن وجود دارد.
وی افزود: این سیستم در ایران خیلی قوی عمل می کند و ولخرجی های زیادی برای معتاد کردن جوانان و اقشار جامعه دارد و می خواهد در هر شرایطی خود را حفظ کند.
دکتر رحیمیان ضمن هشداربه جوانان اظهارداشت: این جریان در هر شرایطی می تواند مشکل ایجاد کند و مثلا در چای مواد مخدر بریزد ، در آب شیشه حل کند و اسم های جدیدی برای مواد انتخاب می کند و آنها را به عنوان مواد جدید عرضه می کند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بسیار سنگین است خاطرنشان کرد: باید به روستاها توجه بیشتری شود و روستاییان از خطرات و مضرات مواد بیشتر آگاه شوند.
این کارشناس اعتیاد تصریح کرد: مسیر ایران برای مافیای مواد مخدر راهی مقرون به صرفه است و هر اقدام در یک سوی مرز کشور موجب می شود آنها از طریق دیگری خود را تقویت کنند و وارد شوند.
وی ادامه داد: کشور ما تاکنون چهارهزارشهید و 12هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر داده است .
رحیمیان گفت: پس از رشد جمعیت ، معضل محیط زیست و بحران هسته ای مواد مخدر چهارمین بحران جهانی محسوب می شود که گردش مالی آن سالیانه چهارمیلیارد و 500هزار دلار است.
وی با اشاره به اینکه انگلیسی ها در یک تحقیقات ثابت کردند که جماعت ایرانی دخانی و دود را بیشتر می پسندند اظهارداشت: مافیای بین المللی برای معتاد کردن جامعه ایرانی برنامه های متنوع و مختلفی را اجرا می کند .
وی استفاده از مواد مخدر برای لاغری را رد کرد و یادآورشد: مواد مخدر روان انسان ها را در هم می ریزد و موجب تغییراتی در متابولیسم بدن می شود.
وی راهکار های پیشگیری از اعتیاد را آگاه سازی افراد نسبت به خطرات و مضرات مواد مخدر ، آموزش مهارت های زندگی ، تقویت فعالیت های جایگزین و پرکردن اوقات فراغت ، مشاوره و مداخله در هنگام بحران و تماس با تلفن 1480استانی ذکر کرد .
رییس اداره بهزیستی لاهیجان نیز گفت: در سطح شهرستان دو کارگروه پیشگیری مواد مخدر به ریاست فرماندار و یک کارگروه هم به مدیریت اداره بهزیستی تشکیل شده است .
پروین قادر با اشاره به این که لاهیجان یکی از شهرستانهایی است که کارگروه فرهنگی و پیشگیری از مواد مخدر آن عملکرد خوبی داشته و در این کار نیروی انتظامی ، جمعیت هلال احمر، بهداشت و درمان و کمیته امداد همکاری دارند افزود: کارگروه پیشگیری مواد مخدر لاهیجان امسال 23مصوبه داشت که 19مصوبه آن عملیاتی شد و برای دهیاران روستاهای دهستان بازکیاگوراب و لفمجان کلاس های آموزشی و توجیهی برگزار شد.
وی با اشاره به مضرات قلیان اظهارداشت: سیگار و قلیان کشیدن یکی از راههای کشیده شدن جوانان به سوی مواد مخدر است به همین دلیل دستور داده شده است از فعالیت قلیان سراها در نزدیکی مراکز آموزشی جلوگیری شود.
وی با بیان این که برخی شبکه های اجتماعی جوانان را به بی راهه می برند افزود: خانواده ها باید مراقب فرزندان خود باشند و با ارتباط بیشتر با فرزندان از آسیب های اجتماعی جلوگیری نمایند.
همایش راهکارهای موثر برای پیشگیری و مقابله با مواد اعتیاد آور صنعتی با حضور مدیران و مشاوران مدارس ابتدایی لاهیجان روز پنجشنبه در سالن شهید باهنر این شهر برگزار شد.
خبرنگار: نظرپور**انتشار دهنده : بابایی
6029 /6030

انتهای پیام /*

نظر شما