شناسهٔ خبر: 22019196 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اولین کاربرد سیره در مفهوم مرتبط با جنگ‌ها است

گروه اجتماعی: استاد حوزه و نویسنده کتاب تاریخ اسلام، اولین کاربرد مرتبط با سیره را مفاهیم مرتبط به مغازی و غزوات دانست.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‏‎الاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری پیش از ظهر امروز در نشست علمی مفهوم سیره رویکرد وروش استخراج در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: امام (ع) بیان می‎کنند که حاکم باید با سیره و رفتار و کردار خود مردم را تحت تاثیر قراردهد نه اینکه تنها با زبان مردم را به راه خیر هدایت کنیم.
وی افزود: این توصیه به اهل علم نیز بیان شده است که اهل علم باید بیش از زبان بیشتر با عمل خیر خود مردم را به سوی حقیقت رهنمون سازند.
استاد حوزه بیان کرد: سیره به معنی رفتار و عمل است؛ این تعریف در کلام اهل بیت(ع) نیز بیان شده است؛ عبدالرحمن بن عوف از امام علی(ع) سوال می پرسد که در حکومت از چه روشی استفاده می‎کنند که حضرت علی(ع) بیان کردند که روش پیامبر را عمل می‎کنند ولی بیان کردند که از سیره خلقا پیروی نمی‎کنم.
نویسنده کتب دینی گفت: امام سجاد(ع) در دعای مرزداران مفهوم سیره را به معنی مغازی به کار بردند؛ نکته مهم آن است که کاربرد اولیه سیره، درباره مغازی است؛ یعنی اینکه سیره درباره مغازی مطرح شده است.
ذاکری تصریح کرد: از آنجا که مغازی به معنی حرکت است، جنگ های حضرت پیامبر به عنوان سیره نیز به کار برده شده است؛ یعنی کاربرد اولیه سیره در مغازی بوده است ولی اینکه چه کسی اولین بار سیره را در مغازی به کار برده است مباحث مختلفی مطرح است.
وی افزود: اهل بیت(ع) نیز سیره را کمتر در غیر از مغازی به کار بردند؛ در باب ظهور نیز مباحثی که در خصوص سیره امام زمان(عج) درزمان ظهور، بیان شده است مترادف با همین معنی سیره به معنی مغاضی به کار برده شده است.
استاد حوزه بیان کرد: اگر به کتب شیخ طوسی مراجعه کنیم، در آنجا نیز به این نکته برخورد می‎کنیم که از کتاب جهاد به عنوان کتاب سیر یادشده است؛ درنهایه شیخ طوسی نیز که بر اساس متون اهل بیت(ع) تنظیم شده است همین تعبیر به کار برده شده است.
نویسنده کتب دینی گفت: حرکت در یک جنگ عنصر اصلی به شمار می‎رود؛ در یک جنگ فرصت چون و چرا نیست و به همین دلیل، حرکت در مفهوم سیره اهمیت دارد.
ذاکری تصریح کرد: سیره، تدوین اعمال مشاهیر و اعمال افراد به نام نیز به کار برده شده است؛ اینکه بیان کنیم که هر سیره‎ای از طرز تفکر افراد بر می خیرد، سخن درستی است و به همین دلیل سیره را در خصوص افراد مهم که منطق و روش و رفتار آنها همراه با ضابطه است به کار برده شده است.
وی افزود: با این اوصاف، اولین کاربرد سیره در جنگ‎ها بود و سپس در عمل رخ نمایی کرد؛ سنت، دارای بخش‎هایی است که از مهمترین آنها، عمل و رفتار است که شامل سیره است.
استاد حوزه بیان کرد: قاعده نیز از یک سیره و رفتار استخراج می‎شود می شود ولی به این معنی نیست که رفتار، سیره نیست؛ رفتار شامل حالت و هیئت خاص است که به آن سیره می‎گویند.
نویسنده کتب دینی گفت: حضرت علی(ع) در جنگ با معاویه با صدای بلند فریاد می زدند که معاویه را از بین می‎بریم ولی با صدای پایین تری از ان شاالله استفاده می‎کردیم.
ذاکری تصریح کرد: سیره را در قواعدی که هنوز استخراج نشده است منحصر کنیم؛ نفس رفتارهای معصومین(ع) سیره است ولی بحث از آن است که چه رفتاری را می‎توانیم از این سیره استفاده کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما