شناسهٔ خبر: 22018081 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم 66درصدی رشته تجربی توازن را در کنکور سراسری به هم می زند

اراک - ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: رقابت 66 درصد دانش آموزان در کنکور سراسری امسال از رشته تجربی بود که این سهم بالا توازن در پذیرش سایر رشته ها را برهم می زند.

صاحب‌خبر -

علی زرافشان روز پنجشنبه در حاشیه همایش ملی توسعه متوازن رشته های تحصیلی آموزش متوسطه در گفت و گو با ایرنا افزود: در کنکور سراسری امسال 860 هزار دانش آموز شرکت رقابت داشتند که 560 هزار نفر آنان از رشته رشته تجربی و بقیه از سایر رشته های ریاضی، انسانی، هنر و زبان بود.
وی ادامه داد: رقابت بالای دانش آموزان تجربی در کنکور امسال برای تصاحب 15 هزار صندلی رشته پزشکی، دندانپزشکی و سایر رشته های دانشگاهی وابسته بود که با تنگ شدن حلقه رقابت شانس موفقیت کمتر شده و حذف شمار بیشتر متقاضیان چالش ها، سرخوردگی اتلاف منابع و برنامه ها را رقم می زند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان پایه دهم، 36 و نیم درصد دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه و کار و دانش و بقیه در رشته های نظری به تحصیل اشتغال دارند و این مهم لزوم بازنگری در نظام آموزشی و هدایتگری تحصیلی را دو چندان می کند.
زرافشان گفت: 16 درصد از هنرآموزان هنرستان های کشور در شاخه فنی و حرفه ای و 20 درصد در شاخه کار و دانش و از مجموع دانش آموزان شاخه نظری نیز 10 درصد در رشته ریاضی، 26 درصد در رشته علوم انسانی و 25 درصد در رشته تجربی تحصیل مشغول هستند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیمی از دانش آموزان باید در رشته های فنی و حرفه ای و نیم دیگر در رشته های نظری حضور یابند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با یادآوری اجرای طرح خوداتکایی در مدارس شبانه روزی و برخی مدارس سطح کشور، افزود: 150 هزار دانش آموز متوسطه دوره اول و دوم در سه هزار مدرسه شبانه روزی برای تحت آموزش یک تا 2 حرفه قرار می گیرند.
زرافشان، اجرای طرح آموزش همراه را از دیگر طرح های وزارت آموزش و پرورش برای حرفه آموزی به دانش آموزان دانست و گفت: در این طرح هنرآموزان هنرستانی محصولاتی تولید می کنند که قابل عرضه به بازار باشد.
وی، از رونمایی طرح ایران مهارت با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه خبر داد و ادامه داد: در این طرح 500 رشته مهارتی از چهار تا 40 ساعت به دانش آموزان آموزش داده می شود و برای آن ها گواهینامه صادر می شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، استقرار پایه دوازدهم در مدارس را از اولویت های آموزش و پرورش در سال جاری عنوان کرد و گفت: با توجه به حذف دوره پیش دانشگاهی در پایان سال تحصیلی آینده دوران تحصیلی آموزش و پرورش به الگوی 6-3-3 و هنرستان ها از 11 سال به 12 سال افزایش می یابد.
زرافشان افزود: با اجرای این طرح تعداد دانش آموزان از حدود 430 هزار نفر به 900 هزار نفر افزایش می یابد که 300 هزار نفر آنان در شاخه فنی و حرفه و کار ودانش بوده و این مهم نیازمند آزمایشگاه، استادکار و محیط آموزشی دارند.
وی، برنامه مدیریت تعالی و ارتقای کیفی مدیریت آموزشگاهی را از دیگر برنامه های وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری دانست و گفت: این طرح با هدف کیفیت بخشی به آموزش انجام و با اجرای این طرح تعداد مدارس مجری طرح مدیریت تعالی از هشت هزار مدرسه به 18 هزار طرح افزایش می یابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یاداور شد: توسعه کیفی پژوهش سراها از دیگر برنامه های آموزش و پرورش است و در این طرح تلاش می شود با مشارکت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری این طرح در 630 پژوهش سرای مناطق کشور اجرا شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در این همایش گفت: همایش ملی توسعه متوازن رشته های تحصیلی آموزش متوسطه در پنج هدف اصلی از جمله آگاهی بخشی به والدین، فرهنگ سازی و مطالعات جوامع آموزشی و 11 محور برگزار شده است.
شهریار فولادوند افزود: حدود 100 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از مجموع این مقالات 44 مقاله در مرحله نخست مورد داوری قرار گرفتند که از این مجموع 23 مقاله به مرحله دوم داوری راه یافتند.
از مجموع این مقالات 10 مقاله به عنوان مقاله برای سخنرانی و چهار مقاله به صورت پوستر در این همایش پذیرفته شدند.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی***انتشار دهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

نظر شما