شناسهٔ خبر: 22016907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

آمار ضد و نقیض مسئولان از بیکاری

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، ارائه آمارهای‌اشتغالزایی از ابتدای سال جاری همواره ایجاد حیرت و تعجب می‌کند! ابتدا حسن روحانی در تیرماه امسال اعلام کرد که در بهار ۹۶، ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده و اندکی پس از آن هم مرکز آمار در یک حرکت استثنایی اعلام کرد طی بهار ۹۶، یک میلیون شغل ایجاد شده است.

مقامات دولت روحانی که در زمان تبلیغات انتخاباتی، شعار برخی رقبای خود مبنی بر ایجاد سالیانه یک میلیون شغل را غیر معقول می‌دانستند، هم اکنون آمارهایی اعلام می‌کنند که دست تمام رکوردهای اقتصادی را از پشت بسته است.

در آخرین نمونه این اظهارات باورنکردنی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سخنانی مدعی شد طی شش ماه نخست سال جاری ۱ / ۵ میلیون شغل ایجاد شده است! به گزارش تسنیم، وی در مراسم روز ملی استاندارد اعلام کرد: «در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.»

به عبارت دیگر، یک میلیون و ۴۹۸ هزار شغل در این دو فصل ایجاد شده و احتمالا تا پایان سال تمام بیکاری کشور حل و فصل شده و باید از خارج کشور نیروی کار وارد کنیم. بگذریم از اینکه خود دولت وعده ایجاد ۹۵۰ هزار شغل در سال را برای چهار سال دوم سال عمر خود داد و تا همین الان حدود ۵۵۰ هزار شغل اضافی ایجاد کرده است!

ادعای دولتمردان درباره افزایش اشتغالزایی طی شش ماه نخست امسال، در حالی است که یک ماه پیش علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم آغاز ایجاد‌اشتغال برنامه فراگیر‌اشتغال ۹۶ گفته بود: «در بهترین حالت رشد اقتصادی می‌تواند ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کند و بنابراین ۶۰۰ هزار شغل در سال کسری داریم.»

چگونه وقتی وزیر کار دولت اعتقاد دارد ظرفیت اقتصاد ایران در بهترین حالت، ایجاد بیش از ۴۰۰ هزار شغل در سال را جوابگو نیست، دست‌اندرکاران دیگر دولت اعلام می‌کنند تن‌ها در شش ماه یک و نیم میلیون شغل ایجاد شده است؟

جالب اینجاست که وزیر کار، دو روز پیش با بیان اینکه در برنامه‌های‌اشتغال دولت بخش‌های کلاسیک و سنتی به همراه حوزه آی سی تی، گردشگری، خدمات و انبارداری، ورزش بیش از همه بخش‌ها مورد توجه قرار دارند، گفت: «باید کسری‌اشتغال موجود را به هر طریقی که شده جبران کنیم و همین حالا نیز ۹۰۰ هزار کسری اشتغال وجود دارد.»

یعنی حتی وزیر کار که خودش گفته بود ۶۰۰ هزار کسری شغل در سال داریم، رقم کنونی را ۹۰۰ هزار شغل اعلام کرد! ضمن اینکه کسری مورد‌اشاره وزیر، به معنای جذب فقط و فقط ۱۰۰ هزار شغل (احتمالا از ابتدای سال تاکنون) می‌باشد که باز هم نشان دهنده اختلاف محسوسی با رقم اعلام شده توسط جهانگیری می‌باشد.

فارغ از عجیب بودن آمار ایجاد ۱ / ۵ میلیون شغل در شش ماه اخیر، تفاوت‌های فاحشی که میان رقم اعلام شده توسط مسئولان دولتی نشان‌دهنده یک سردرگمی آماری در دولت بوده و این تشتت، بیانگر این واقعیت است که حتی در درون دولت هم جمع‌بندی واحدی از آمارهایی که اعلام می‌شود وجود ندارد.

آنچه که مهم است، قربانی شدن بیکاران و کسانی است که در شرایط نامناسب بودن فضای کسب و کار در زندگی خود با مشکلات ریز و درشتی مواجه می‌شوند، اما مسئولان به ارائه آمارهایی که با واقعیت جامعه همخوانی ندارد می‌پردازند.

به عنوان نمونه‌ای دیگر، یکی از مدیران وزارت کار، روز گذشته از اعزام بیکاران به خارج از کشور برای شاغل شدنشان خبر داد، خبری که بی‌شک بیان‌کننده وضعیت نامناسب ایجاد شغل در کشور می‌باشد.

محمد اکبرنیا با اعلام این خبر گفت: «خوشبختانه هماهنگی‌هایی صورت گرفته است و موفق شدیم چهار دفتر کاریابی در کشورهای استرالیا، عمان، ترکیه و تاجیکستان راه‌اندازی کنیم و از این طریق بتوانیم نیرو به آن کشور‌ها اعزام کنیم.»

حال، با توجه به شرایط بازار کار کشور که حال و روز خوبی ندارد، بهتر است دولتمردان از ارائه آمارهایی که نه تن‌ها وضعیت فعلی را خوب جلوه می‌دهد، بلکه به غلط، موفقیتی خیره‌کننده را در ذهن تداعی می‌کند! پرهیز کنند.
 
منبع: کیهان

برچسب‌ها:

نظر شما