شناسهٔ خبر: 22016574 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امضای تفاهم نامه همکاری اداره کل آموزش و پرورش گلستان با دبیرخانه کانون های مساجد استان

خبرگزاری شبستان: خبرگزاری شبستان: تفاهم نامه همکاری مشترک اداره کل آموزش و پرورش گلستان با دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان امروز (۲۷ مهر) امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گلستان و دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

 

این تفاهم نامه در 5 پنج ماده و دونسخه تنظیم شده که هرکدام حکم واحد رادارند و در اختیار هریک از طرفین امضا کننده وبخش های مرتبط ذی صلاح قرارداده شد.

 

متن این تفاهم نامه که به امضای سیدعلی حسینی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گلستان و مهدی بیکی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان به شرح زیر است:

 

مقدمه:

از آنجایی که نسل جوان انقلابی و مسائل مرتبط با آن از مهمترین اصول مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد لازم است همه دستگاه ها در اجرای برنامه های مربوط به جوانان، این قشر آینده ساز جامعه اهتمام لازم را به عمل آورند.تاثیرات ثمربخش، فراگیر و پایدار آموزش وپرورش اسلامی در تامین سلامت روحی وجسمی افراد جامعه به ویژه رشد استعدادها و ترویج رفتارهای اخلاقی وفرهنگی نسل جوان بر کسی پوشیده نیست. ولذا برهمین اساس تدوین، مبادله و اجرای تفاهم نامه مبنی بر توسعه همکاری بین نهادها و ارگان های متولی امور نوجوانان و جوانان می تواند ضمن یکپارچه سازی و صرفه جویی در منابع انسانی، فیزیکی و مالی و اجتناب از پراکندگی و موازی کاری ضامن رشد و پیشرفت این قشر تمدن ساز باشد.همچنین استفاده ازظرفیت برنامه های درسی ،منابع آموزشی ، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات ،کتابخانه ، فرصت اردوها و فعالیت های برون مدرسه به ویژه مساجدوکانون های مذهبی برای تقویت معرفت وباور به معارف الهی به ویژه اعتقاد به توحید ،معاد،ولایت وانتظار با رویکرد قرآنی ،روایی،وعقلانی در فعالیت مخاطبین مساجد و دانش آموزان مخاطب.

 

ونیزدر راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال (اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ) تعامل و همکاری بین کانونهای فرهنگی هنری مساجد با مدارس ،دبیرستان ها و هنرستان های این استان و با هدف تربیت وآموزش جوانان ونوجوانان در بخش قرآنی ،فرهنگی،هنری وآموزشی  از طریق توسعه اقدامات تعاملی و زمینه سازی برای استفاده بهینه ازمنابع وامکانات موجودودرنهایت پرورش جوانانی آرمان گرا،سالم،دینداروبا همت براساس راهکار8-2سند تحول بنیادین قرارداد همکاری فی مابین اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان به شرح ذیل منعقد می گردد.


ماده (1) موضوع همکاری: احیای کارکردهای فرهنگی هنری مساجداستان وتقویت معرفت وباوربه معارف الهی به ویژه اعتقاد به توحید ،معاد،ولایت و انتظار با رویکرد قرآنی،روایی وعقلانی دردانش آموزان.

 

ماده (2) اهداف:

 

ماده (3) برنامه ها ومحورهای مشترک در سطح استان:

1) برگزاری کرسی های تلاوت باحضوردانش آموزان قرآنی دارای رتبه درسطح(استان،شهرستان) درمساجد با رعایت مفاد دستورالعمل اردویی.

2) محفل انس باقرآن باحضور دانش آموزان مساجد(طرح میثاق بامسجد)وشرکت درجشنواره قرآنی(مدهامتان)با رعایت مفاد دستورالعمل اردویی.

3) دراختیار قراردادن نوبت دوم و پنج شنبه ها ی فضاهای آموزشی مدارس همجوارمسجد به کانون های فرهنگی هنری آن مساجد بارعایت مسائل حقوقی طرفین تفاهم درطول سال با انعقاد قرار داد اجاره مطابق با مقررات مربوطه در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان.

 4)برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتباط مستمر و هدفمند بین مسجد، مدرسه و خانواده با محوریت ائمه جماعات ورعایت مفاد دستورالعمل اردویی.

5) برگزاری نماز جماعت دانش آموزان مدارس همجوارمسجد باهمکاری کانون فرهنگی هنری مسجد ورعایت مفاد دستورالعمل اردویی.

6)  تقدیروتشکرازدانش آموزان برترمسابقات قرآنی وفرهنگی وهنری ومعلمان و مربیان و فعالان نماز توسط کانون مساجد درمسجد.

7) استفاده کانون های فرهنگی وهنری مساجدازمکان های همایش وسالن ورزشی ، آن اداره کل باهماهنگی قبلی وعقد قرارداد.

8) استفاده از ظرفیت مدارس همجوار مسجد جهت تبلیغات محیطی از برنامه ها و فعالیتهای کانون های فرهنگی نصب (فراخوان ها،همایش های ،جشنواره های مذهبی فرهنگی، قرآنی)

9) برگزاری گفتمان های دینی وجلسات آموزشی بادانش آموزان طرح یاوران نمازآموزش وپرورش توسط دبیرخانه و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با هماهنگی و نظارت ومدیریت آموزش و پرورش شهرستان مربوطه .

10) استفاده از فضای کلاسهای مدارس در اوقات فراغت ودرطول سال باهماهنگی های قبلی(نوبت دوم و پنج شنبه ها فاقد برنامه آموزشی)با انعقاد قرار داد اجاره مطابق با مقررات مربوطه در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان.

11) استفاده ازظرفیت خانه های دیجیتال مساجد برای دانش آموزان مدارس با هماهنگی و نظارت مدیریت آموزش و پرورش شهرستان مربوطه.

12) برگزاری جلسه توجیهی مدیران مدارس ومسئولین کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان های استان.

13) پوشش اخبارحوزه دین وفرهنگ اداره کل آموزش وپرورش استان توسط خبرگزاری شبستان.

14)شناسایی و تکریم مدارس وبرخی از دانش آموزان ومربیان در مناسبت ها اعم از مراسم 18 اسفند(سالروز تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور).

15)اطلاع رسانی دقیق و بموقع دستورالعمل ها، آئین نامه و سایر مواردی که از الزامات اجرایی شدن تفاهم نامه می باشد.

16)مستندسازی فعالیت و عملکرد کانون های فرهنگی و مدارس استان در  ارائه گزارش مکتوب و مصور به یکدیگرازطریق مدارس همجوار مسجد با هماهنگی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان مربوطه  .

17)اطلاع رسانی و تبلیغ مناسب فعالیت ها و برنامه ها و معرفی توانمندی ها و دستاوردهای کانون برای جذب حداکثری مخاطببا هماهنگی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان مربوطه  .

18)تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان مدارس جهت شرکت در نماز جماعت مسجد و تجلیل از نمازگزاران نمونه.

19)اجرای طرح تفسیر قرآن کریم(جلسات سنتی تفسیر) حداقل هفته ای یکبار با استفاده از کتب تفسیر معتبربا هماهنگی ونظارت مدیریت آموزش و پرورش شهرستان و همکاری مدیر ان مدارس وکانونهای فرهنگی هنری مساجد .

20) تقویت شوراها ی دانش اموزی و انجمن های مرتبط با آن با هماهنگی ونظارت مدیریت آموزش و پرورش و همکاری مدیران مدارس شهرستان .

21)ارائه خدمات کتابخانه ای(کتابخانه باز یا مخزن دار)و استفاده دانش آموزان مدارس از این ظرفیت  با هماهنگی ونظارت مدیریت آموزش و پرورش و همکاری مدیران مدارس شهرستان .

22)آموزش صحیح خوانی نماز و احکام و جلسات پرسش و پاسخ به شبهات دینی با محوریت ائمه جماعات مساجد.در جمع دانش آموزان ومربیان مدارس ظرفیت  با هماهنگی ونظارت مدیریت آموزش و پرورش و همکاری مدیران مدارس شهرستان.

 

ماده (4)اعتبار تفاهم نامه:

این تفاهم نامه از زمان امضا به مدت یکسال مورد توافق طرفین است.

 

ماده(5) – نسخ:

این تفاهم نامه در 5 پنج ماده و در 2دونسخه تنظیم شده که هرکدام حکم واحد رادارند ودر اختیار هریک از طرفین امضا کننده وبخش های مرتبط ذی صلاح قرارداده شد.

 

نظر شما