شناسهٔ خبر: 22015901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بارقه های امید در دل مردم کردستان با انتصاب استاندار بومی کُرد - یوسف رستمی*

معارفه هفدهمین استاندار کردستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روز شنبه 22 مهر ماه 96 با حضور وزیر کشور در سالنی کوچک اما در فضایی صمیمی و امید بخش برگزار شد.

صاحب‌خبر -

بر خلاف مراسم های قبلی مشابه که توام با نارضایتی برخی از موثرین، با دلخوری ها و حاشیه های پر هزینه همراه می شد ولی این بار همه چیز برای یک معارفه بی حاشیه فراهم بود.
وزیر کشور که با همراه نمودن دو معاونش در جلسه سنگ تمام گذاشته بود، آغاز سخنانش به زبان کردی شور و هیجانی به حاضرین عمدتا کُرد بخشید و کردستان و کُردها را دژ محکم و مستحکم جمهوری اسلامی نامید و گفت که فرهنگ کُردی نمونه ای بارز برای مقابله ایران اسلامی در برابر تهدیدها است.
انتخاب بهمن مرادنیا با ویژگی های شخصیتی معتدل، بی حاشیه و با روحیات جهادی و انقلابی به عنوان استاندار کردستان از سوی هیات محترم دولت پیام امیدبخشی برای همه مردم بویژه دلسوزان و دغدغه مندان کردستان است که در فضای جدید جانی تازه گرفته و در پی ایفای نقش، برای پیشبرد برنامه های توسعه ای نظام و دولت در کردستان باشند.
حضور پر شور مردم از اقشار مختلف بویژه خانواده های معظم شهدا، نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، نیروهای نظامی و انتظامی در جلسه آن را از بقیه جلسات معارفه متمایز کرده بود.
بیانات یک یک سخنرانان که توصیه به همدلی و هم افزایی و بدور از طعنه زنی و کنایه گویی بود، نشان از آغاز دوره ای از همکاری ها و روی آوردن به وحدت نیروها و استفاده از همه سلایق برای فائق آمدن به مشکلاتی بود که مردم کردستان با آن دست به گریبانند.
در این میان استاندار جدید کردستان در سخنان کوتاه خود به نکات ارزشمند و مهمی اشاره کردند از جمله سر لوحه قرار دادن تکریم و احترام مردم، صداقت و امانتداری و تلاش برای توسعه اقتصادی و بهبود معیشت و رفاه مردم استان و از مدیران خواستند که آنها هم چنین کنند.
ایشان وحدت و همدلی را یک اصل نامیدند و گفتند که اگر دست به دست هم دهیم قطعا موفق می‌شویم و من که اینجا قرار گرفته ام عضو هیچ باند، گروه و جناحی نیستم و همه مردم کردستان باند و جناح بنده هستند و من در خدمت همه نخبگان سیاسی و افراد توانمند فارغ از خط و مشی سیاسی و با مشی اعتدال و قبول برنامه های دولت دوازدهم هستم.
چنین سخنان دلگرم کننده ای هر یک از دلسوزان کردستان را به تفکر وا می دارد تا هر آنچه می توانند برای اعتلای این استان تلاش کنند و چنین روحیه ای قابل تحسین و تقدیر است.
ترسیم خطوط توسط استاندار جدید به خوبی صورت گرفته و امید است ایشان در عمل هم بتوانند هر آنچه قولش را به مردم کردستان دادند، به انجام رسانند.
هر چند انتصاب استاندار بومی در استان کردستان مسبوق به سابقه است لیکن در فضای کنونی و با توجه به حساسیت های ایجاد شده و شرایط منطقه ای، این انتصاب نشاندهنده توجه ارکان کشور به خواست مردم کردستان بود و لازم است توانمندی همه گروه ها و جناح های سیاسی در یک بستر آرام و فارغ از زد و بند سیاسی با هدف کاهش مشکلات مردم بویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها بکار گرفته شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در آیین معرفی استاندار کردستان در دولت یازدهم سال 92 از توسعه نیافتگی استان برغم وجود پتانسیل ها و استعدادهای فراوان در منطقه انتقاد کردند.
ایشان برای کمک به توسعه استان کردستان قول تشکیل کارگروهی برای کمک به تسریع توسعه کردستان دادند اما پس از اتمام آن دوره عملکرد قابل ارائه ای مشاهده نشد.
ایشان مجددا پایبندی و حمایت خود را از ادامه فعالیت کارگروه توسعه کردستان در معارفه استاندار دولت دوازدهم نیز اعلام نمودند لذا در دوره جدید و با انتصاب فردی جهادگر در مدیریت ارشد استان، امید می رود از همه ظرفیت های داخلی استان بویژه نیروهای توانمند، خوش فکر، خلاق و پاک دست و کمک گرفتن از نیروهای حامی توسعه کردستان در خارج از استان آینده بهتری برای مردم کردستان در انتظار باشد.
شرایط فعلی فرصت مغتنمی برای مدیریت ارشد استان و نماینده عالی دولت فراهم نموده تا با یک برنامه ریزی درست و اصولی و فراهم آوردن زمینه ها و پیگیری های لازم بتوانند بخشی از عقب ماندگی های استان را جبران نموده و از این ظرفیت مهم برای بهبود وضعیت اقتصادی و رونق کسب و کار در کردستان بهره گیرند.
استان کردستان با داشتن پتانسیل های طبیعی و انسانی فراوان و توجه و همراهی مسئولان ملی با چنین وضعیت غیر قابل قبولی مواجه است؟ چرا براساس آمارهای رسمی در شاخص هایی چون اشتغال، درآمد و توسعه یافتگی کردستان وضعیت بسیار نا مناسبی دارد؟
در کنار مشکلات برنامه ریزی و نداشتن استراتژی مشخص، پراکندگی نیروهای فرهیخته و نخبه، توجه به مسائل خرد و پیش پا افتاده، عملکردهای باندی و جناحی و عدم بکارگیری مدیریت علمی و حاکمیت نخبگان و شایستگان از عوامل موثر در عقب ماندگی استان است.
امید است در سایه فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله) و توصیه هایی که در خصوص توسعه کردستان نموده اند و نگاه ویژه ای که دولت اعتدال به کردستان دارد، مسئولان و تاثیرگذاران امر، با همدلی و همزبانی و هم افزایی نیروها مسیر توسعه کردستان را بپیمایند.
یوسف رستمی - استاد دانشگاه
9102

انتهای پیام /*

نظر شما